Instap model laser graveren

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instap model laser graveren

Bericht door audiomanics »

Dan heb je die Cohesian3D waarschijnlijk ergens anders vandaan? Op de site van Cohesian staat hij in de meest kale uitvoering voor 179,99$ en vanuit Amerika verzonden kost ca 50$, zover ik kan zien en dan krijg je er vanuit Amerika geheid nog invoer over (17 euro + 21% van de waarde plus transport... Amerikanen zijn over het algemeen niet bereid om een lage waarde op te geven..).. Ik heb vanuit Amerika niet anders mee gemaakt.. Als het kan bestel ik dus ook niet uit Amerika..
Dan is 215$ van uit China (inclusief verzenden en een veel te lage opgave van hooguit $20) voor een AWC708c-Lite toch een heel mooi alternatief..
Dan heb je een ordentelijke (kleuren LCD) user-interface, prima werkende software en gewoon een slim apparaat met heel veel instelmogelijkheden.. Ik heb er al zeker 4 gebruikt voor diverse machines.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Instap model laser graveren

Bericht door willy wonka »

Verzendkosten zijn anders
En invoerrechten heb ik niet hoeven te betalen
Ik zocht iets dat plug&play was. Geen zin om nog te hobbyen.
lasergraaf
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2018 19:32

Re: Instap model laser graveren

Bericht door lasergraaf »

Doe jezelf een groot plezier en investeer in ieder geval in een machine met een echte CE markering een Nederlandse handleiding en een EU certificaat.
Veel van de budget machines zijn onveilig en voldoen niet aan de CE richtlijnen.

enkele red-flags :
- licht spleten in de behuizing
- ontbreken van interlock beveiligingen
- hoogspanningskabels die op behuizing vonken
- "aquarium" pompjes als waterkoeling
- etc.

E.e.a. wil niet zeggen dat de machines niet werken, wel dat gevaar in een klein hoekje zit en dat hoekje een heeeel stuk groter is bij budget machines die niet voldoen aan de basis veiligheidsnormen.
P Scheepens
G.Weike NL/BE
lasergraaf.nl
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Instap model laser graveren

Bericht door willy wonka »

Wij van WC eend adviseren...? :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Instap model laser graveren

Bericht door Ballegooijen »

willy wonka schreef: 14 okt 2018 12:28 Wij van WC eend adviseren...? :lol:
Lijkt me een soort van(sluik)reclame ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instap model laser graveren

Bericht door audiomanics »

Ben jij een Spambot???: ja ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instap model laser graveren

Bericht door Kjelt »

Op zich heeft hij wel een punt.
Met een ander soort apparaat een reflow oven uit China zijn heel veel gevaarlijke situaties ontstaan door ondeugdelijke bedrading (120V ipv 230V) slechte aarding (kast kon onder stroom komen te staan) en isolatie die brandbaar was.
Zo'n apparaat zou nooit in NL goedgekeurd of verkocht mogen worden maar komt via de sluiproutes (HK->UK->EU) wel binnen.

Ook heb ik bv bij ledlampjes gezien dat ze een dun printspoortje als zekering gebruiken, zou hier ook niet mogen.

Mensen met verstand van zaken doen er goed aan om dit soort goedkope apparatuur uit China voor gebruik even te openen en te inspecteren.
Als het goed is prima ben je in ieder geval gerust gesteld.
Anders de aarding in ieder geval goed op orde maken en de isolatie bedrading goed controleren.
Better safe than sorry zeg ik altijd maar.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Instap model laser graveren

Bericht door willy wonka »

Natuurlijk heeft hij een punt.
Maar de TS vraagt om een instap machine om wat ervaring op te doen. En om wat hout te graveren...
Dan gaat er echt geen machine van een paar duizend Euro worden gekocht.
Daarnaast zijn de simpele K40 lasertjes (laatste model) al voorzien van een aantal aanpassingen.
En bij dit soort China spul is het sowieos handig om even het e.a. te controleren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instap model laser graveren

Bericht door Kjelt »

Klopt, ik denk dat er best nog een gat in de markt zit tussen de €300 minimal build en de €3000 fancy build.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Instap model laser graveren

Bericht door willy wonka »

Ik denk het ook ja.
Ben zelf opzoek naar een nieuwe machine met groter berreik en iets luxer ter vervanging van de k40.
Maar het meeste is gewoon China spul met een iets grotere behuizing waar er dan 5000+ euro voor wordt gevraagd.
Zoiets is dan volgende beschrijving met CE keuring
https://www.ebay.de/itm/co2-laser-CNC-4 ... SwPCZbtjqZ


Maar 4 berichten posten en alleen maar verwijzen naar je eigen lasers "ruikt" een beetje naar spam :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instap model laser graveren

Bericht door Kjelt »

willy wonka schreef: 14 okt 2018 15:48 Maar 4 berichten posten en alleen maar verwijzen naar je eigen lasers "ruikt" een beetje naar spam :lol:
Misschien wil die wel forumsponsor worden ? ;-)
lasergraaf
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2018 19:32

Re: Instap model laser graveren

Bericht door lasergraaf »

Alhoewel dit helemaal niet in deze thread thuis hoort :
de handtekening was bedoelt als disclaimer en openheid van zaken zodat mensen ook weten wie wij zijn.
Als labmanager vindt ik het leuk om mensen bij te staan en te adviseren (en dat doen we dus ook dagelijks in het Fab Lab).
Ik denk ook dat we behoorlijk wat kennis in huis hebben om mensen te helpen. en daar zit geen commercieel belang bij.
(Iemand die onze organisatie(s) kent zou al lang weten waarom dat zo is)
Als onze input echter niet gewenst is , ook geen probleem ...
P Scheepens
G.Weike NL/BE
lasergraaf.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Instap model laser graveren

Bericht door diepchess »

lasergraaf schreef: 14 okt 2018 10:03 Doe jezelf een groot plezier en investeer in ieder geval in een machine met een echte CE markering een Nederlandse handleiding en een EU certificaat.
Veel van de budget machines zijn onveilig en voldoen niet aan de CE richtlijnen.

enkele red-flags :
- licht spleten in de behuizing
- ontbreken van interlock beveiligingen
- hoogspanningskabels die op behuizing vonken
- "aquarium" pompjes als waterkoeling
- etc.

E.e.a. wil niet zeggen dat de machines niet werken, wel dat gevaar in een klein hoekje zit en dat hoekje een heeeel stuk groter is bij budget machines die niet voldoen aan de basis veiligheidsnormen.
Aquariumpompjes die gebruikt worden om cnc freesmotors te koelen zie je overal in de CNC wereld. Vooral van Eheim. Prima pomp. Hoe wil je zo'n watergekoelde freesmotor zonder aquariumpompje koelen?

Aquariumpompjes zijn zeer betrouwbaar.
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Instap model laser graveren

Bericht door skillalot »

Dan gebruik jij toch lekker een goedkoop aquariumpompje op diepchess, maar ga hier aub niet lopen verkondigen dat dat een goede oplossing is om een laser mee te koelen, want dat is het niet!
Plaats reactie