Resultaat niet zials het moet zijn

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door VP allsolutions »

Ik heb een hele tijd geleden heel wat problemen gehad om alles een beetje werkend te krijgen.
Nu ben ik wel al een heel eind verder, maar nog steeds niet zoals het zou moeten.

Dit is een heel eenvoudig CAMBAM bestandje:
Afbeelding

Dit is dat hetzelfde bestandje in MACH3:
Afbeelding

En dit is het resultaat uiteindelijk (ik heb de foutjes al omcirkelt):
Afbeelding
:lol: IK ZIE NET DAT DE "K" ONDERSTEBOVEN LIGT :lol:

Wat zou er fout gaan???, volgens mij moet het een instelling zijn die niet goed is geconfigureerd ofzo.

Hier alvast een paar foto's van het soort stappenmotortjes die op de machine zitten en een paar instellingen van de "motor tuning":
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Grafjan
Berichten: 730
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door Grafjan »

Weet niet of je met radius correctie werkt,
Zo ja word deze dan op de juiste wijze opgeheven.
het onderste stukje van de N lijkt mij breder als boven de inloop, klopt dat?
Als je constant in G41 staat, krijg je volgens zo'n beeld (als de machine het al pikt)
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door skillalot »

Lijkt me inderdaad iets van verkeerd aan en uit lopen van radiuscompensatie.
Post je g-code eens.
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door VP allsolutions »

Grafjan schreef: 06 okt 2018 17:45 Weet niet of je met radius correctie werkt,
Zo ja word deze dan op de juiste wijze opgeheven.
het onderste stukje van de N lijkt mij breder als boven de inloop, klopt dat?
Als je constant in G41 staat, krijg je volgens zo'n beeld (als de machine het al pikt)
Wat is radius correctie? En waar vindt ik dat?

Dat stukje van de N klopt inderdaad, het moet de breedte hebben van de onderkant normaal

G41...wat is dat?
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door VP allsolutions »

skillalot schreef: 06 okt 2018 20:07 Lijkt me inderdaad iets van verkeerd aan en uit lopen van radiuscompensatie.
Post je g-code eens.
Waar kan ik de aan- en uitloop wijzigen?

De g-code is gegenereerd in CAMBAM en is helaas te lang om hier te posten :-/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eerst meer eens een simpel vierkantje proberen te frezen, of een plus-teken. gewoon met rechte evenwijdige pootjes die je na kunt meten. Met deze kunsterken lijkt het al snel wat.
Aan de in of uitloop van de radiuscompensatie zal het denk ik niet liggen, maar dat zul je wel begrijpen als je dat vierkantje niet gefreesd krijgt.
Ligt je materiaal wel vast ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door John Sellis »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 okt 2018 21:06 Eerst meer eens een simpel vierkantje proberen te frezen, of een plus-teken. gewoon met rechte evenwijdige pootjes die je na kunt meten. Met deze kunsterken lijkt het al snel wat.
Aan de in of uitloop van de radiuscompensatie zal het denk ik niet liggen, maar dat zul je wel begrijpen als je dat vierkantje niet gefreesd krijgt.
Ligt je materiaal wel vast ?
Ik denk ook dat het materiaal los komt te liggen. Daardoor springen de letters los als hij er net door heen is. Maar daarom blijft het laatste stukje zitten. Je kunt de onderdelen ook vast laten zitten met tabs. Ik doe dit zelf in aspire en sheetcam. Aspire kun je zelfs 3d tabs doen dat werkt echt perfect tilt tijdens het frezen even de z as 1 mm op en weer naar beneden zonder ook maar af te remmen.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door motormuis »

in cambam kan houstegjes aangeven je kan aangeven hoeveel je wil hebben en hoe groot ze moeten zijn
wat voor taal gebruik je in cambam nederlands ov engels?
kan ik kijken waar je dit moet instellen ik gebruik duits dus dit werkt niet echt
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door DirkSchipper »

"Holding tabs" heten die dingen in CamBam (mits je de Engelse taal-versie gebruikt).
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door VP allsolutions »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 okt 2018 21:06 Eerst meer eens een simpel vierkantje proberen te frezen, of een plus-teken. gewoon met rechte evenwijdige pootjes die je na kunt meten. Met deze kunsterken lijkt het al snel wat.
Aan de in of uitloop van de radiuscompensatie zal het denk ik niet liggen, maar dat zul je wel begrijpen als je dat vierkantje niet gefreesd krijgt.
Ligt je materiaal wel vast ?
Ok, ga straks dat vierkantje eens proberen. Ik ben helemaal nieuw met cnc, dus al die technische termen zeggen mij momenteel nog niets eigelijk, moet alles uitzoeken, ben al lang blij dat ik EINDELIJK beweging krijg in m’n machine.
En uiteraard ligt de mdf plaat vast
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door VP allsolutions »

motormuis schreef: 06 okt 2018 23:11 in cambam kan houstegjes aangeven je kan aangeven hoeveel je wil hebben en hoe groot ze moeten zijn
wat voor taal gebruik je in cambam nederlands ov engels?
kan ik kijken waar je dit moet instellen ik gebruik duits dus dit werkt niet echt
Cambam staat er in het engels op, maar ga vandaag proberen de NL versie erop te zetten
Grafjan
Berichten: 730
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door Grafjan »

Als het aan het loskomen ligt zou toch in iser geval de binnen kant van de letters goed moet zijn. G41 en G42 is radius compensatie , maar daar zul je wel niet mee werken.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 730
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door Grafjan »

Oeder ;-)
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 730
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Resultaat niet zials het moet zijn

Bericht door Grafjan »

Ieder
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie