Vacuumtafel en mossrubbers

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Vacuumtafel en mossrubbers

Bericht door Rene »

Ik heb mijzelf maar eens een vacuumpomp aangeschaft. De bedoeling is om mijn vacuumtafel uit meerdere vacuumpockets te laten bestaan. Nou hoor ik iedereen over mossrubbers die je moet gebruiken. Als ik echter eens op internet rondneus, zie ik heel wat profie tafels zonder rubbers.

Ik heb even heel snel een simpel proefje gefreesd. Het lijkt nog nergens naar, maar ik wilde even snel de pomp proberen. Op het filmpje is te zien dat ik geen rubbers gebruik en dat het geheel toch behoorlijk vast ligt. Ik moet echt de machine uitzetten om de plank eraf te krijgen. Verschuiven gaat ook niet zo heel makkelijk. Ik denk dat daar nog een grotere winst te behalen is door effectievere sleuven te maken.

Nou is mijn vraag, toch mossrubbers of niet. Hoeveel rendement haal je eruit. De reden om niet voor mossrubbers te gaan is dat je daar ook door heen kunt frezen..

Filmpje!


De sleuven heb ik nu 8 mm diep gefreesd. Is hier nog een bepaalde stel regel voor? Hoe dieper hoe meer kracht of iets dergelijks? Hoe dunner, hoe minder lucht wordt aangezogen indien er over die lijn wordt heen gefreesd.
Tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Vacuumtafel en mossrubbers

Bericht door Rocnc »

Hi Rene,
mijn eerste post op dit forum. Ben zelf nog druk aan het beginnen met het bouwen van een CNC freesmachine. Ontwerp is klaar en ik heb al hardware gekocht van Arie Kabaalstra (bedank, Arie. Ik ben nog steeds "in de lucht, hoor". 7 maart ga ik mijn eerste onderdelen draaien. Oja, GMF is inmiddels een Koninklijk bedrijf)

Ik kan helaas je filmpje niet bekijken. Wordt hier geblocked :-(

Kracht, bij een vacuümtafel, hangt af van oppervlak. Hoe groter oppervlak onder vacuum staat, hoe groter de kracht. Diepere kanaaltjes zullen minder gemakkelijk verstopt raken.
Natuurlijk moet je wel een vacuüm opbouwen, dus liever geen lekkages. Mosrubber zal het gemakkelijker maken lekkages te voorkomen. Ook zal mosrubber wel wat helpen tegen verschuiven van je werkstuk. Het rubber geeft meer grip, dan bijvoorbeeld een metalen of hard kunststof oppervlak. Nadeel van mosrubber is, kan ik me voorstellen, dat het "zacht" is. Je loopt grotere kans dat je werkstuk gaat trillen door de freeskrachten. Tenzij je het mosrubber helemaal "dood" zuigt.

Een kleine lekkage zal je vacuüm pomp nog wel kunnen compenseren, als 'ie maar genoeg capaciteit heeft. Je loopt echter wel kans dat je pomp stof enzo gaat opzuigen. Dat zal 'ie niet lekker vinden. Stoffiltertje plaatsen?

In je machine frezen, in plaats van in je werkstuk, lijkt me een beetje "vloeken in de kerk". Mosrubber is in dat geval natuurlijk wel goedkoper om te vervangen dan je hele vacuüm-bed.

Ro
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Vacuumtafel en mossrubbers

Bericht door Rene »

Een filter lijkt me een goed idee. Wat voor een filter kan ik daar voor gebruiken? En wordt zo'n ding niet aan gort gezogen? En gaat dit niet ten koste van de zuigkracht?

Frezen in de vacuumtafel is absoluut niet de bedoeling!! Ik bedoelde dat als je een mosrubber gebruikt, en je freest de laatste contour uit (dus iets van 0.05 mm boven de tafel) je de mossrubber niet meefreest. Ik kan mij voorstellen dat je die rubbers binnen je contouren moet houden, maar als plaatmateriaal freest, lukt dat niet altijd.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Vacuumtafel en mossrubbers

Bericht door Rocnc »

Hi Rene,
kapot zuigen van een filter zal wel meevallen. Tenzij het filter helemaal verstopt zit. Als het goed is, dus als er geen lekkage is, dan is er weinig luchtstroming. Ik weet niet of je droog freest of dat je een koelvloeistof gebruikt. Dat is natuurlijk wel van belang voor je filterkeuze.
Misschien kan je gewoon een stevig potje gebruiken met aan de bovenzijde de aansluitingen. Zware deeltjes en stof zullen dan naar beneden vallen en niet in je pomp komen (werkt alleen als er weinig luchtstroming is). Of misschien kan je een "borrelpijp" maken. Een U- vormige pijp die half gevuld is met water ofzo. Aan de ene zijde je pomp aansluiten (zuigen boven het vloeistofniveau) aan de andere zijde de aansluiting vanaf je vacuüm tafel. Lucht gaat dan als belletjes door de vloeistof en stofdeeltjes blijven dan (hopelijk) plakken aan het water.
Mijn zoontje zegt altijd: "van proberen kan je leren".
Voor het probleem van het laatste freesgangetje, vlak boven het vacuumbed (of net erin) heb ik geen oplossing. Dat probleem ga ik vanzelf tegenkomen als mijn freesmachine af is.
Ro.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
rhogenberg
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jan 2008 07:51
Locatie: Nieuw Weerdinge
Contacteer:

Re: Vacuumtafel en mossrubbers

Bericht door rhogenberg »

Als je mosrubbers gebruikt legt daar ook een plaatje mdf tussen, MDF is erg porues indien die niet gelakt is, meestal 6 en dan even terugvlakken naar 4. voordeel is dat je dan niet door het rubber freest maar door het mdf.
De kosten voor MDF zijn erg laag.
Als je een cup maakt met een opstaand randje <4 kun het plaatje er in leggen. eventueel een tape erom,
Als ik naar je pomp kijk, dan heb lijkt het dat je zeker genoeg capaciteit hebt om een tafel te maken, kijk maar eens rond op deze site hoe dat is gedaan, ook ik werk met een vacuumtafel, waarvan foto gepost, dat bevalt me erg goed, echter ik zou ook een stuk vrijhouden om gewoon te kunnen klemmen. Vandaar jouw cupjes denk ik.

Groet Ruud
http://www.gippetto.eu
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Vacuumtafel en mossrubbers

Bericht door Rene »

Bedankt voor je tip! Ik ga binnenkort eens wat proefjes maken.
Ik wilde inderdaad cups maken zodat ik ook nog andere spanmogelijkheden kan inbouwen. Afhankelijk van de uitkomsten van mijn proefjes zal ik beslissen of ik wel of niet doe.

Ik heb de foto even opgezocht en je tafel ziet er erg goed uit.

Wat is de capaciteit van je pomp?
Plaats reactie