Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

ben999
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2011 21:53

Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door ben999 »

Dag Allemaal,

Ik kijk hier al een paar jaar mee en heb sinds kort de beslissing genomen om mijn eigen CNC'tje te bouwen met als basis een oude conventionele bank. De machine wordt aangestuurd met nema 34 stappenmotoren. De voedingen en controllers kwamen mee met een kit die ik online heb gevonden. De controllers worden aangestuurd door een chinese controle kaart. Buiten enkele eindeloopschakelaars is het bijna af.

TIjdens de eerste testen bleek echter dat de computer waarop Mach3 draait begint te flippen bij het aanzetten van de spindel. Ik kan het toetsenbord dan niet meer gebruiken en kan dikwijls ook niet meer klikken met de muisaanwijzer. De machine stopt dan ook plots in zijn bewegingen. Hij verliest echter geen stappen, na een kleine pauze gaat hij weer gewoon verder met de code.

Het lijkt er dus op dat de inverter (Toshiba VF-S7 monofase in, 3 fase uit) die de spindel aanstuurt op een of andere manier de pc stoort. Nu dacht ik eerst aan een EMC probleem. Ik heb als test de inverter dan helemaal met zilverpapier ingepakt in de hoop zo te kunnen vaststellen dat dat de oorzaak van het probleem is. Het probleem bleef zich echter voordoen. Kan de inverter misschien de netspanning lokaal omvormen waardoor de interne voeding van de pc zelf rare kuren vertoont?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ben Teugels
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door Kjelt »

Er kunnen meer oorzaken zijn.
Oa De kabels van en naar de vfd kunnen dit ook veroorzaken.
Gebruik je goed geshielde kabels en hangt de shield bij de vfd hard aan de aarde?
Is de spindel goed geaard ?
Welke verbinding gebruik je tussen pc en aanstuurkasrt, lpt, usb of ethernet?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1749
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door Kars-cnc »

Ik denk ook dat het probleem in de aarding gezocht moet worden, het probleem lijkt mij te ernstig voor EMC.

Mijn eerste advies is: zorg dat de kabel naar de spindel afgeschermd en zo kort mogelijk is. De afscherming stevig verbinden met de spindelmotorbehuizing en met de VFD. Ik ga er even vanuit dat de spindelmotor met zijn behuizing aan het metaal van machine ligt? De machine weer stevig (met dikke geleiders) verbinden met de aarde van de CNC besturing. Eventueel ook de PC nog met een dikke korte aarddraad aan de besturingsaarde (en kast als die van metaal is) knopen.

Als het allemaal niet helpt zou het nuttig zijn als we wat meer informatie over de lokale situatie kunnen krijgen.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door motormuis »

het lijk op een probleem dat ik ook had
kan het zijn dat de spindelmotor te veel stroom trekt waardoor de pc onder zijn minimum spanning komt en dan rara dingen gaat doen
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door benkr »

Ho regel je de snelheid van de spindelmotor?
Is dat via een (maakt niet uit welke) soort van Interface? (dus 0-10V, RS485, USB of.......)
En, zoals ook al eerder gevraagd, hoe communiceert de PC met de besturingskaart, is dat USB, LPT: of Ethernet? Welke besturingskaart en welke software gebruik je?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1125
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door Bjornski1976 »

Zeker het gene wat Ben vraagt kan van belang zijn. Het Chinese stuur kaartje kan een aparte voeding hebben. Dan hebben we de voeding van de pc en hoe die verbonden is aan het Chinese kaartje is de vraag en dan natuurlijk de vfd aan het kaartje

Koppel de vfd eens los van de besturing en start de boel eens op en kijk eens wat de pc doet.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
ben999
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2011 21:53

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door ben999 »

De stuurkaart is met de pc verbonden via usb.

Op onderstaande foto een algemeen overzicht van de componenten;

(kan hier geen foto uploaden?)


Links in de houten kast zitten alle stuurcomponenten. Voedingen voor de stappenmotoren, sturingen voor stappenmotoren, de chinese stuurkaart en de apparte 24V voeding voor die kaart. Al deze componenten hangen met een aardingsdraad aan elkaar met uitzondering van de stuurkaart zelf. De voeding ervan hangt dus wel aan de aarding. In de linkse kast is het vermogensdeel, op het front paneel ervan hangt de inverter. Onder de vermogenskas hangt de PC. Ik moet zeggen dat ik nergens geshielde kabels heb gebruikt.

In de allereerste fase heb ik echter de inverter manueel van snelheid geregeld, er was dus geen verbinding met de stuurkast. Misschien moet ik eens proberen de motor ook af te koppelen om te zien of het probleem zich dan ook nog voordoet.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door ruudderooy »

Ik heb dit probleem ook gehad in het verleden en kwam door de usb.

ik kreeg het weg door gebruik van 2 ferrietkernnen extra om de usn kabel tedoen, maar is maar lap middel.
je kan ook een galvanische scheiding toepassen zoiets

komt waarschijnlijk door hoog frequente storing uit jou inverter of inschakel pieken.
metalen shielding om je stuur kaart maken en deze aarden?

gr Ruud
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door benkr »

Hangen de minnen van de voedingen aan elkaar?
Dat is wel belangrijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door benkr »

Hangen de minnen van de voedingen aan elkaar?
Dat is wel belangrijk.
In de allereerste fase heb ik echter de inverter manueel van snelheid geregeld, er was dus geen verbinding met de stuurkast. Misschien moet ik eens proberen de motor ook af te koppelen om te zien of het probleem zich dan ook nog voordoet.
Ging het toen wel goed?
Dan is het duidelijk dat het in de interface verbinding gezocht moet worden. Twisted pair (draden in elkaar gedraaid) verbinding van het stuur signaal, en vooral de motorkabel van de HF spindel afgeschermd uitvoeren en ver weg houden van dit stuursignaal.
En een heel goede USB kabel is ook wel belangrijk, een paar extra ferriet kernen (van de dikke knotsen, sommige kun je ope maken en er dan afhalen) aan de uiteinden werkt soms ook.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door Kjelt »

Daar noem je nogal wat mogelijke issues:

- houten kast
- nergens geshielde kabels

Ik zou dan als je echt geen stalen kast wilt beginnen met een grote stalen aardplaat als basis voor alle componenten en de vfd apart wel in een eigen afgeschermde kastje plaatsen,
Misschien heeft Ben daar nog wat voor je liggen.

En op zijn minst de motorkabels en vfd kabels shielded te nemen, zie het ospf topic elektrische installatie.
ben999
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2011 21:53

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door ben999 »

De minnen van de voedingen van de stappenmotoren dan? Die hangen niet aan elkaar? Wat is daar de achterliggende gedachtengang van?

De onderdelen zitten allemaal op een staalplaat in die houten kast.

Ja die shielding had ik moeten voorzien, dacht dat de stroompieken en interferentiestoringen wel zouden meevallen. Misschien toch maar vervangen dan :cry:

Die spanningspieken van de inverter heb ik ook aan gedacht. Kent er iemand een kant en klare filter die ik tussen het net en de inverter kan plaatsen?
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door benkr »

Lees hier hoe foto's geplaatst moeten worden:

viewtopic.php?f=41&t=15474&hilit=foto%27s+plaatsen

Geef ook merk en type (URL van de website of plaatje van Ebay of Aliexpress) van je stuurkaartje, er zijn diverse stuurkaartjes die eigenlijk nooit goed werken, als je zoiets hebt dan is het een gebed zonder einde.

Vooral een goede USB kabel gebruiken, zoeentje met van de knotsen aan beide einden. Nu is 5 meter wel heel erg lang, Houd de kabel zo kort mogelijk, maar zoiets bedoel ik:

https://www.kabelshop.nl/HQ-USB-A-USB-B ... I4QAvD_BwE

En tenminste de - van die 24V voeding verbinden met de Analog en Digital GND van de VFD.
ben999
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 sep 2011 21:53

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door ben999 »

De beloofde foto:

17732

Ik gebruik dit kaartje:

https://goo.gl/aVhYPm

Ik heb ondertussen alle - en verbonden. Dat veranderde helaas niets aan de situatie. Ik heb vervolgens een verlengkabel naar de buren gelegd. Daar heb ik de spindel mee gevoed. En dat loste het probleem blijkbaar op!

Ik gok dus dat de inverter spanningspiekjes opwekt waarmee de voeding van de pc niet zo goed overweg kan. Heeft iemand ervaring met een ontstoorder? Ik kan er op het web wel enkele vinden maar ik gok dat de stoorfrequentie belangrijk is bij het dimensioneren van een filter?

Verder heb ik nog een vraagje omtrent de z as. Ik gebruik een riemoverbrenging van de motor naar de as (as is misschien ook niet het juiste woord. Maar alles wat er na de riemoverbrenging komt is redelijk backlash vrij). Op de riemoverbrenging zelf zit echt massas backlash... Ik heb wat research gedaan en een GT riemoverbrenging zou beter geschikt zijn voor mijn toepassing. Nu blijkt deze onderdelen niet heel gemakkelijk te vinden. Weet iemand een verdeler of een alternatief?

Groeten
Ben
Plaats reactie