Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door hfjbuis »

Heeft iemand ervaring met een ontstoorder?
Eigenlijk zijn computers met hun geschakelde voeding relatief ongevoelig voor netspanningsfluctuaties en storingen. Ik kom grote hallen met heel zware appartuur en super gevoelige meetinstrumenten. Na 15 jaar gerommel met netfilters en spannings-constant houders ben ik tot de conclusie gekomen dat die soms werken en spontaan ook weer niet. Het gebruik van die dingen is een gebed zonder einde. Uiteindelijk is de oplossing dat de leverancier het moet oplossen (wat zeer zelden lukt) of hij neemt de "rommel" maar weer terug.

Je zult het probleem aan de bron moeten oplossen. Probeer eens met een andere computer. Als dat werkt, kun je proberen om de voeding van de computer te vervangen. Als alternatief kun je ook een nieuwe computerkast met voeding kopen. Dat is soms goedkoper dan een andere voeding.

Als de voeding van de buren wel werkt, zou je kunnen proberen met een verlengsnoer vanaf de meterkast eventueel op een andere fase.

Soms kun je het oplossen met een veelheid aan aarde (ster aarding) of zo weinig mogelijk aarde (als je achter een 30 mA aardlek zit) .
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door benkr »

Kennelijk weet je nu hoe foto's geplaatst moeten worden, plaats dan eens een foto van alleen de besturingskast zodat hierop de bedrading heel goed te zien is en doe hetzelfde voor de VFD. De foto die je nu geplaatst hebt is niet scherp genoeg om ver in te zoomen, dus is er niets nuttigs op te zien, maar mijn eerste indruk is dat daar wel flink winst te halen is.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door benkr »

En geef nu eens antwoord op de vragen die ik gesteld heb, dan komen we misschien verder.
Hoe stuur je de VFD aan?
Heb je die koppeling al eens losgemaakt en dan met de hand de VFD aangezet?
WvG
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2015 11:46

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door WvG »

Ik vermoed dat je met ferrietkern ringen om de kabels het probleem zal verminderen, de computer op een eigen groep en eventueel een UPS(noodvoeding) er tussen zou ook moeten werken.

Vermoed dat er een hoog Hz signaal lekt, vergelijkbaar met een lamp die knippert tijdens het aanzetten van een zwaar apparaat. Heb dit exacte probleem ergens anders gelezen/gezien en die persoon heeft dit opgelost door ferrietkernringen.

Code: Selecteer alles

https://www.youtube.com/watch?v=BIpiX3oH4B8
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Computer gaat tilt bij het inschakelen van de spindel

Bericht door benkr »

Ja, ferrietkernen zouden het probleem kunnen verminderen mits je de juiste ferrietkern hebt. Maar om die te kiezen moet je precies weten wat voor storing je hebt en daar wringt de schoen, er zijn werkelijk tientallen soorten ferrietkernen, elk voor hun eigen toepassingsgebied. Het is en blijft maar gokken, het zou zelfs helemaal ergens anders aan kunnen liggen.

Dus daarom toch weer terug naar de vraag die ik al eerder heb gesteld: maak die VFD los en bestuur die even met de hand, dat kan gewoon, afhankelijk van dat resultaat kun je dan verdere stappen ondernemen, maar dan moet je dat wel doen en laten weten.
Plaats reactie