Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Hallo Cncers,

Ik zal me even voorstellen, Ben Leon en ben actief met RC modelvliegen.
Heb al een hele tijd een Proxxon MF70 staan waar ik een hoop dingen mee gedaan heb. Omdat ik van plan ben om een grotere portaal frees te bouwen en nog totaal geen ervaring heb met CNC en alles wat erbij komt kijken wil ik eerst experimenteren met mijn MF70.

Ik heb al wat dingen aangeschaft maar loop een beetje dood. Heb geprobeerd wat dingen op te zoeken op het forum en bij mijn grote vriend google maar het wordt me nog niet helemaal duidelijk wat ik nu het beste kan aanschaffen.
Wat ik nu heb:
-Nema 17 Stappenmotor 59Ncm
-stappenmotor driver 32 segmenten TB6600
-ombouw setje voor de Proxxon MF70 om de stappenmotoren te monteren.
-24VDC voeding tot 8A

Maar nu heb ik nog een controller nodig die ik wil draaien op USB en vanaf mijn PC die op windows 10 draait.

Hebben jullie tips wat ik dan het beste kan gebruiken/aanschaffen en waar ik op moet letten met deze setup?

Groet Leon
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

Om te beginnen zou je GRBL kunnen proberen. Dat draait op een goedkope arduino. Daarmee kom je in ieder geval een heel stuk en kun je moeiteloos de stappen motoren testen en ook wat frezen. Daarna kun je zelf beoordelen hoe je verder wilt Windows of Linux, Welk CAD/CAM programma en welke (USB/Netwerkdriver/Parallelle poort) daarbij past.

https://github.com/gnea/grbl/wiki
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Breaker »

Je zou ook eens naar UCCNC kunnen kijken:
http://www.shop.cncdrive.com/index.php? ... nc&x=0&y=0

Of een simpel EdingCNC bordje:
http://www.edingcnc.com/products.php?productid=125
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Oke bedankt voor deze info.
Maar nog steeds begint het mij niet echt te dagen waar ik nou precies naar moet kijken voor de controller.

Als ik bijvoorbeel dit zou kopen:
https://www.123-3d.nl/Arduino-Uno-Rev-3 ... 12882.html

Dan ben ik compleet? en als ik alles zou aansluiten en uitgevonden heb hoe ik alles moet instellen zou het moeten werken?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door benkr »

Ja, zou kunnen, maar makkelijker is het denk ik om er een shield bij te kopen waar dan de verschillende signalen een beetje gegroepeerd worden, dat is makkelijker met aansluiten, maar het zou zo ook moeten kunnen. Of zo'n shield ook te koop is weet ik niet, wel eentje waar de drivers op zitten, maar jij hebt losse drivers, dat is net ietsje anders.
En dan heb je natuurlijk ook nog software nodig, maar dat is wel te vinden voor een Arduino. Ik denk wel dat je nog behoorlijk zult moeten studeren op het hoe en waarom, dat zal nog best wel moeilijk worden als je helemaal vanaf nul moet gaan beginnen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

Met deze kit heb je alleen een kale Arduino Uno. Die koop je op E-bay voor zo'n €7,--
Behalve deze UNO heb je ook nog een voeding nodig, dat kan een 5V USB voeding zijn. Als je de UNO op de computer aansluit heb je de voeding niet nodig. Om de drivers aan te sluiten heb je kabels nodig met Female / Female Dupont connector. Dit is allemaal voor een habbekrats op E-bay te koop.
In principe ben je er daarmee voor wat betreft de hardware en als je later besluit om het anders (professioneler) aan te pakken heb je de arduino en de Dupont kabels niet meer nodig (€ 10,-- E-bay).

Om te frezen maak je een tekening met CAD software. Via deze tekening maak je met CAM software een file waar de te frezen paden in staan. Die laad je in de controller met een GCode sender. Sommige controllers hebben daarvoor hun eigen software. Niet elke controller word door elk CAM pakket ondersteund. Niet elk CAM pakket ondersteund alle CAD software. Je moet uiteindelijk een afgestemd pakket controller en software hebben. Nu zal het je wel duizelen maar als je begint met een werkende set-up, valt het wel mee. Als je start met de Arduino, dan zijn de kosten die je nu nog moet maken (steppers, drivers en voeding heb je al) zeer beperkt.
Ik zou daarom gaan voor een Arduino met GRBL software en Fusion 360 als CAD/CAM pakket. Alle genoemde software is voor privé gebruik gratis.

Als je gaat monteren is het gebruik van stekkers wel makkelijk, zeker als je e.e.a. nog eens moet verplaatsen. Ik gebruik hier voor 16 mm Aviation Connectoren, 4 polige voor de steppers, 2 polige voor voeding (geen 220V), 3 polige voor schakelaars en 7 polige voor stuursignalen. Deze stekkers moet je solderen en om sluiting te voorkomen gebruik ik krimpkous op de solderingen.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Kijk weer wat wijzer geworden :D.
Ik vind het helemaal niet erg om te studeren en dingen uit te vogelen dat is de hobby. Ik wil gewoon dit als experiment beginnen en als ik een beetje beeld krijg van hoe alles werkt kijken naar wat groters. In plaats van gelijk allemaal spullen voor een grote portaalfrees of freesmachine aanschaffen en dan er later achter komen dat ik het beter anders had kunnen doen.

Ik ga is kijken naar een Arduino Uno en wat stekkers. Wil hem idd op de computer aansluiten dus even kijken of een 5V voeding dan niet perse nodig is die kosten volgens mij ook niet de hele wereld. Zijn er ook Arduino Uno die speciaal voor de CNC voorbereid zijn? Zie dat er wel Arduino Uno compleet met stappenmotor drivers wordt aangeboden van rond de 30 euro. Is dat misschien makkelijker om mee te beginnen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

Zie dat er wel Arduino Uno compleet met stappenmotor drivers wordt aangeboden van rond de 30 euro. Is dat misschien makkelijker om mee te beginnen?
Dat is inderdaad makkelijker om mee te beginnen, maar het verschil is klein. Je hebt al losse drivers (mijn keus) die eenvoudig aan te sluiten zijn en ook nog een gemakkelijk zijn te configureren. Deze opzet lijkt ook sterk op alles wat je hierna zult maken. Gewoon proberen, hebben wij allemaal gedaan!
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Thanks!

Ga ik het op die manier proberen.
Zal als ik alle spullen binnen heb wat foto's plaatsen en waarschijnlijk ook nog wel om uitleg vragen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Nog 1 laatste vraag.
Ik zie dat er op de arduino Uno female connectors zitten.
https://www.conrad.nl/p/c-control-iduin ... 4&vat=true

Is het dan niet makkelijker om (male/Female Dupont connector) of zelfs (male/male Dupont connector) te gebruiken. Die je dan in je Arduino board kunt steken en vervolgens in de schroef terminal van mijn steppen driver vast maakt?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Ballegooijen »

Nog 1 laatste vraag.
Dat denk ik niet hoor :lol: Er zullen best nog meer vragen komen!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

Leonweer schreef: 08 dec 2018 12:59 Nog 1 laatste vraag.
Ik zie dat er op de arduino Uno female connectors zitten.
Is het dan niet makkelijker om (male/Female Dupont connector) of zelfs (male/male Dupont connector) te gebruiken. Die je dan in je Arduino board kunt steken en vervolgens in de schroef terminal van mijn steppen driver vast maakt?
Daar heb je helemaal gelijk in!
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Haha dat denk ik ook wel maar voor nu was het de laatste :lol: .
Eerst maar is wachten tot alles binnen is.

Mooi, stekkertjes zijn ook besteld in verschillende lengtes.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door vincent1971 »

Arduino Uno of Mega + Ramps 1.4. shield + LCD scherm + eventueel stepsticks DRV8255 ( steppen motor drivers ). Vraag mij af waarom je voor Nema 17 gekozen hebt i.p.v. Nema 23. Heb zelf een Proxxon MF70 en ben blij met Nema 23 i.c.m. TB6600. Qua voeding 24V zit je goed. Heb die nog omgebouwd zodat ik in de Y-as een halve centimeter meer heb.
Plaats reactie