MACH3 vs machine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

MACH3 vs machine

Bericht door VP allsolutions »

Ondertussen zijn we weer al een eind verder.
De machine doet wat ik vraag :P alleen kloppen de afmetingen niet.
Als ik bvb een vierkant laat frezen van 10cm x 10cm is het in werkelijkheid maar 7cm x 7cm.

Aan wat kan dit liggen?
Ik merk ook wel dat als ik de x- en y as manueel beweeg met mach 3 dat deze af en toe een stop geven, zou daar een probleem mee kunnen zijn?
Ligt dit dan aan de motortjes?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MACH3 vs machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor ons is het lastig te bepalen of die fout alleen aan de machine ligt, of ook met freesdiameter te maken heeft.
Boor een tij gaten op 0, 100, 200, 300 tot max machine bereik.
Dat mag in 2 richtingen, dan zijn we nieuwsgierig naar de meetresultaten.
Waarschijnlijk een simpele staps/mm foute invoer in de setup.
Als de geboorde gaten een beetje kloppen zit de fout in je freesprogramma ( of Postprocessor)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: MACH3 vs machine

Bericht door audiomanics »

7cm of 7,000cm?
En beiden exact gelijk?
Waarom vraag ik dit? Als je door de motoren een enorme bult stappen verliest kan je inderdaad in de buurt komen van 7cm, maar dan zullen beiden niet exact gelijk zijn.. en anders moet je een staatslot kopen want dan maak je grote kans op de hoofdprijs ;-)
Deed hij het voorheen wel goed? Dan heb je mogelijk wat aan de instellingen veranderd (software een keer opnieuw geïnstalleerd ofzo)
Anders staan mogelijk je instellingen zelf niet goed: het aantal pulsen per mm of het aantal um per stap (ik weet niet hoe mach3 precies werkt... wil het ook niet weten trouwens)
Dat is trouwens vrij eenvoudig uit te rekenen, als je de spoed van de schroefspindel (als je die hebt..), een eventuele vertraging en het aantal microsteps van de driver kent..
Een gammel schakelaartje op je driver, waarmee je de microsteps instelt kan ook nog, maar dat lijkt me sterk omdat je het in twee assen hetzelfde hebt.. Mocht dat wel zo zijn, dan zou ik alsnog een staatslot gaan kopen...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MACH3 vs machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 22 dec 2018 12:51 Als je door de motoren een enorme bult stappen verliest kan je inderdaad in de buurt komen van 7cm, maar dan zullen beiden niet exact gelijk zijn.. en anders moet je een staatslot kopen want dan maak je grote kans op de hoofdprijs ;-)
Een gammel schakelaartje op je driver, waarmee je de microsteps instelt kan ook nog, maar dat lijkt me sterk omdat je het in twee assen hetzelfde hebt.. Mocht dat wel zo zijn, dan zou ik alsnog een staatslot gaan kopen...
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens (maar ik heb nooit iets van statistiek begrepen), als je nu al toevallig een uitzonderlijke combinatie tegen komt, is de kans dat je ook nog geluk hebt met een staatslot volgens mij alleen maar kleiner. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: MACH3 vs machine

Bericht door henkzelf »

Jouw redenering over kansen doet me denken aan die man die een bom meenam toen hij ging vliegen.
Hij had gehoord dat de kans dat er twee bommen aan boord zouden zijn veel en veel kleiner is dan 1 bom.
Dus als hij de zijne niet af liet gaan zou hij wel goed aankomen.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: MACH3 vs machine

Bericht door John Sellis »

Is het niet dat het aantal stappen per mm niet goed staat? Je kunt een automatisch backup zo terug zetten in mach3
Plaats reactie