DIN rail bevestiging voor pneumatica
Moderator: Moderators
- stef stuntpiloot
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18
DIN rail bevestiging voor pneumatica
Ik ben bezig met een aantal ophangbeugeltjes en ga ze via thingiverse delen omdat ik denk dat jullie (en anderen) er ook wat aan kunnen hebben. Deze beugeltjes zijn gericht op de goedkope ebay pneumatica onderdelen die vaak beperkte ophang/montage mogelijkheden hebben. Hiermee is het flexibel te installeren en is de uitlijning zo dat het eenvoudig op elkaar aan te sluiten is.
Een paar plaatjes:
Ze hebben ook clipjes die je er aan de zijkant in kan drukken zodat ze op de rail vast te zetten zijn.
Zijn hier mensen die denken er wat aan te hebben bij hun zelfbouw machines? En heb je eventueel toevoegingen/suggesties?
Een paar plaatjes:
Ze hebben ook clipjes die je er aan de zijkant in kan drukken zodat ze op de rail vast te zetten zijn.
Zijn hier mensen die denken er wat aan te hebben bij hun zelfbouw machines? En heb je eventueel toevoegingen/suggesties?
- Bjornski1976
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
- Locatie: Gorinchem
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
Leuk bedacht en goed dat je dit wilt delen, top!
Misschien een aanvulling op het bestaande ontwerp is het deel wat in het ander deel steekt te verplaatsen richting de bout gaatjes. Zodat tijdens het vast bouten het gezekerd blijft.
Misschien een aanvulling op het bestaande ontwerp is het deel wat in het ander deel steekt te verplaatsen richting de bout gaatjes. Zodat tijdens het vast bouten het gezekerd blijft.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
Suggestie: Maak er 1 onderdeel van i.p.v. 2 stuks. Linksboven een kamertje en linksonder een nok. 2 stuks, waarvan 1 180° gedraaid druk je dan zo in elkaar.
Verder zou ik een groef maken tussen de 2 delen waardoor je met behulp van een schroevendraaier de beide delen kunt scheiden.
Verder zou ik een groef maken tussen de 2 delen waardoor je met behulp van een schroevendraaier de beide delen kunt scheiden.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
Ik vind het een bijzonder creatief ontwerp en wil je je ontwerp creativiteit niet ontnemen, maar er zijn meer dan voldoende DIN rail clips los te koop met diverse verschillende mogelijkheden.
En dan vind ik het toch altijd wel lekker dat ik zo'n onderdeel zo van een rail kan klikken zonder iets te moeten demonteren.
https://www.winford.com/products/dinm15.php
https://nl.farnell.com/tracopower/tep-m ... dp/2280252
En dan vind ik het toch altijd wel lekker dat ik zo'n onderdeel zo van een rail kan klikken zonder iets te moeten demonteren.
https://www.winford.com/products/dinm15.php
https://nl.farnell.com/tracopower/tep-m ... dp/2280252
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
Ook waar je zoals TS een rond gat in het midden hebt om die pneumatische snelklemkoppeling in vast te houden?hugo stoutjesdijk schreef: ↑03 jan 2019 09:30 Ik vind het een bijzonder creatief ontwerp en wil je je ontwerp creativiteit niet ontnemen, maar er zijn meer dan voldoende DIN rail clips los te koop met diverse verschillende mogelijkheden.
Inderdaad ken ik wel de standaard platick basishouders zoals van Phoenix Contact, die kun je gebruiken voor printplaten maar ook voor andere schroefbare elementen zoals kleppen e.d.
https://nl.farnell.com/phoenix-contact/ ... /dp/177167
Als ik snel kijk zijn de dinrail pneumatiek onderdelen alleen van staal en die kun je echt goed vastzetten en het is meteen geaard.
Ik weet niet of dat voor pneumatiek belangrijk is zoals bij stofzuigers waar je last kunt krijgen van sttische electriciteit?
https://www.pneumatiek.nl/winkel/produc ... chmode=AND
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
Nee, daar heb jij een punt, ik ging eigenlijk alleen van de basis uit, een klemblokje voor de luchtslang kun je inderdaad goed printen.
Alhoewel dat soort onderdelen toch allemaal wel een voorziening heeft om ergens tegen aan te schroeven.
En het verzinnen en printen is natuurlijk ook leuk, ik maak regelmatig dingetjes die ik beter kan kopen, maar dat geeft natuurlijk geen voldoening.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
Ik vind de printer even aan het werk zetten vaak een stuk praktischer dan gaan zoeken welke van de 5000 klemmetjes ik nou weer hebben moet, vechten met minimale bestelhoeveelheden (je hebt er 3 nodig maar ze gaan per 100, dat soort dingen) en transportkosten of lange transporttijden (bij de afhaalchinees).
Dus ja, ik kijk vaak eerst op Thingiverse voordat ik bestel
Dus ja, ik kijk vaak eerst op Thingiverse voordat ik bestel
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
Waarschijnlijk veranderd m'n mening drastisch zodra ik hier een 3D printer heb staan.
Maar dan ben ik weer te eigenwijs om een bestaand ontwerp te nemen en wil ik toch zelf iets verzinnen.
Maar dan ben ik weer te eigenwijs om een bestaand ontwerp te nemen en wil ik toch zelf iets verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
Ik zou toch de metalen aanraakbare bedieningsonderdelen liever op een metalen bevestiging zien of hard aarden. Wat ik zo snel lees kan er bij perslucht zeker sprake zijn van opbouw van statische elektriciteit. Niets zo vervelend voor de gebruiker als een statische ontlading.
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
In vergelijking met freeswerk blijft dat geprint eruit zien alsof de hond van de buren een paar plastic kinderspeeltjes opgeknauwd en uitgepoept heeft, en kwa mechanische eigenschappen is het ook maar een zwak aftreksel van een uit een stukje blok of plaatmateriaal gesneden onderdeel. Maar voor dit soort dingen zijn die printers toch knap handig. Aanzetten, even wachten, even bijwerken en tadaa, klemmetjes.hugo stoutjesdijk schreef: ↑03 jan 2019 10:30 Waarschijnlijk veranderd m'n mening drastisch zodra ik hier een 3D printer heb staan.
Maar dan ben ik weer te eigenwijs om een bestaand ontwerp te nemen en wil ik toch zelf iets verzinnen.
Kwa eigen ding tekenen: 3 van de 10x teken ik het helemaal zelf, 4 van de 10x pak ik iets wat erop lijkt en bouw ik het om, en soms print ik gewoon de ontwerpen as-is. Als je probleem X op wil lossen bij ding Y dan is andermans oplossing vaak ook wel goed genoeg, hooguit dat je ergens iets dikker, hoger, groter of breder wil hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- stef stuntpiloot
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
De reden van het maken van dit ding is dat het snel is en het afwijkende maatvoering heeft. Op deze manier heb ik het juiste gatenpatroon, de juiste afstand tot de rail zodat die gekke chinese onderdelen niet ergens tegenaan komen en er een mooie aansluiting is met dat verdeelstuk. Bedankt voor die link overigens, ik heb ze zelf ook alleen via Ebay (tientallen in allerlei verschillende soorten)
Het printen van deze blokjes duurt overigens niet zo lang, ik denk zelfs minder lang dan de juiste op de farnell website opzoeken, bestellen en de order afronden. (tenzij je er tientallen of honderden nodig hebt uiteraard, dan is kopen een stuk sneller en eenvoudiger)
Los van dit ding, printen is niet zo mooi als frezen (zoals je het omschrijft is wel heel dramatisch, misschien even de printer afstellen? ) maar wel verrekte handig. Ook al komt het qua mechanische eigenschappen niet in de buurt van een massief onderdeel dat op de freesmachine gemaakt is, het kan nog steeds sterk genoeg zijn, en meer dan wat nodig is voor de functie.
Het printen van deze blokjes duurt overigens niet zo lang, ik denk zelfs minder lang dan de juiste op de farnell website opzoeken, bestellen en de order afronden. (tenzij je er tientallen of honderden nodig hebt uiteraard, dan is kopen een stuk sneller en eenvoudiger)
Los van dit ding, printen is niet zo mooi als frezen (zoals je het omschrijft is wel heel dramatisch, misschien even de printer afstellen? ) maar wel verrekte handig. Ook al komt het qua mechanische eigenschappen niet in de buurt van een massief onderdeel dat op de freesmachine gemaakt is, het kan nog steeds sterk genoeg zijn, en meer dan wat nodig is voor de functie.
-
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
Stop eens met zo'n strakke foto's schieten
Waarmee maak je ze?
Waarmee maak je ze?
-
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
- Locatie: Hengelo
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
Dat zijn gewoon renders joh, de werkplaats bij zn nieuwe huis wordt nog gebouwd
- stef stuntpiloot
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18
Re: DIN rail bevestiging voor pneumatica
Oops betrapt!
Nee ik gebruik voor:
Foto:
Fujifilm XM-1
Video:
Panasonic GH4
Audio:
Tascam DR-70D (rec)
Rode NT1-A
Rode NTG4+
Rodelink Lavelier set
Render:
SolidWorks Visualize Pro
In dit geval dus foto's met de fuji + simpele screenshots
Nee ik gebruik voor:
Foto:
Fujifilm XM-1
Video:
Panasonic GH4
Audio:
Tascam DR-70D (rec)
Rode NT1-A
Rode NTG4+
Rodelink Lavelier set
Render:
SolidWorks Visualize Pro
In dit geval dus foto's met de fuji + simpele screenshots