Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 jan 2019 20:59 Nou, je merkt nu zelf dat je helemaal niet in een formule-1 auto moet willen rijden. :lol:
Wat een zooitje komt daar uit zeg, daar kun je natuurlijk niks mee. (althans dat kost me veel te veel moeite )
Hoe stuurt een CAD-pakket het model van een vissenkom naar de machine? Stukslaan in duizenden scherfjes (boogsegmenten/lijnstukjes), die allemaal rechtsmelten (een boog mag alleen in XY/YZ/XZ vlak) opdat er geen kromming meer inzit, in een doos stoppen, naar de machine verzenden, alwaar de machine weer mag proberen om die scherfjes weer de juiste kromming te geven en aan elkaar te lijmen (look-ahead feed, segment blending).

En dat allemaal omdat er iemand ooit in 1863 verzonnen heeft dat een gebogen vissekom niet op een ponskaart pastte en alle vissenkommen maar moesten bestaan uit 6 platen vensterglas.

Om CAM-software die heel ingenieus probeert uit stukjes vensterglas een mooie vissenkom te maken omdat het gewoon niet anders gaat dan de schuld te geven dat het een rotzooitje is, mjah...


TS:
Kwa jouw Fusion G-code: 38.412 is je uiterste X coordinaat. Halve freesdiameter erbij en ik kom op 40mm uit
11.588 is je minimum, halve freesdiameter eraf en ik kom op 10 uit.

Het verschil is toch echt 30, dus je pocket moet tenminste in de X-richting 30mm zijn anders klopt er met je machine iets niet.

Wel zie ik in je code nog een T1 M6 en G43 H1 staan. Wat staat er op locatie 1 in je tooltabel? Toevallig een tooltje met een diameter van 1?
Als je die T1 M6 eens weghaalt, en van die G43 Z15. H1 nu eens G49 Z15. maakt? Wat gebeurt er dan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 10 jan 2019 17:12 Wel zie ik in je code nog een T1 M6 en G43 H1 staan. Wat staat er op locatie 1 in je tooltabel? Toevallig een tooltje met een diameter van 1?
Als je die T1 M6 eens weghaalt, en van die G43 Z15. H1 nu eens G49 Z15. maakt? Wat gebeurt er dan?
Nou dat lijkt me onwaarschijnlijk, die G43 doet iets met lengte. En er staat voor zover ik kan vinden geen G41 of G42 in de code. Dus kan de besturing geen correctie uitvoeren als ie niet weet of het links of rechts is.

Misschien is het freesje geen 3.17 maar 2.5 en is alleen de schacht 3.17
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door Kjelt »

1/8" frees heb je die in the US gekocht ofzo?
Meet inderdaad eens de freessnijkant diameter eens op of dat ook 1/8" is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door DaBit »

Die G43 toollengte wist ik, dat was meer verzekeringspremie om daar G49 van te maken. Die T1M6 ging het mij om, maar inderdaad, zonder G41/G42 doet dat ook weinig kwaad :oops:

Nouja, de Fusion360 G-code lijkt me goed. Ik zie 'm mooi spiralen in een circelvormig pocket.
Dan toch maar de tip van Andrefc101 om er eens een micrometer of meetklok bij te pakken en kijken of een G91 G0 X100. ook inderdaad 100.0mm verplaatsing oplevert? En idem voor Y en Z?
En de tip van Kjelt: kijken of het inderdaad een freesje van 1/8" diameter is?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 10 jan 2019 20:42 Dan toch maar de tip van Andrefc101 om er eens een micrometer of meetklok bij te pakken en kijken of een G91 G0 X100. ook inderdaad 100.0mm verplaatsing oplevert? En idem voor Y en Z?
En de tip van Kjelt: kijken of het inderdaad een freesje van 1/8" diameter is?
De afwijking is zo groot, dat kun je met een rolmaat ook controleren.
En die pcb freesjes en boortjes hebben allemaal een schacht van 1/8 maar frezen echt een andere maat. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 jan 2019 21:42 De afwijking is zo groot, dat kun je met een rolmaat ook controleren.
En die pcb freesjes en boortjes hebben allemaal een schacht van 1/8 maar frezen echt een andere maat. :lol:
Ja, okee, de diameter van de frees is ook niet perse de schacht. Ik zie wel eens 20mm houtfrezen langskomen met een schacht van 8mm, en zo'n dingen noemen ze een 20mm frees volgens mij.
Verder valt het ook een ongetraind oog wel op als een freesje van 3,175mm een millimeter kleiner is, en de kans op 'krak' is dan met F550 best groot. Maargoed, even meten is gauw gebeurd.

Als het niks met tooltabel en compensatie enzo te maken heeft dan vind ik deze ook vreemd:
harmjer schreef: 09 jan 2019 19:55 Met een potlood gemonteerd worden de G-code opdrachten netjes uitgevoerd: G02 I15 wordt een mooie cirkel met 30mm diameter. Het voorbeeld van een vierkant van 103 bij 103 wordt ook netjes gedaan. Ik twijfel dan ook niet aan de uitvoerbaarheid van Gcode door mijn machine.
Als de machine z'n werk niet doet dan zou dat ook niet kloppen.....
Stappenverlies dan?
harmjer schreef: 09 jan 2019 19:55 Ook heb ik getest met een gehalveerde snelheid (550mm/min). Dit om te kijken of mijn machine misschien niet sterk genoeg is. Ook hierbij hetzelfde resultaat: een pocket met een doorsnee van 29mm.
Klinkt ook niet waarschijnlijk. Bovendien is de kans dat je dan een nette pocket krijgt best klein, meestal verschuift er halverwege iets en ziet het er niet uit als een nette pocket, of is-ie alsnog 30mm maar dan op een net iets andere plek.

Ik had verder geconstateerd dat de Fusion360 code met een 3,175mm freesje een pocket van 30mm diameter op moet leveren, dus aan Fusion ligt het ook niet.

Hou je over de toolwissel en G43 die je niet hebt als je handmatig code inklopt....

Ik blijf toch benieuwd wat er gebeurt als je alles wat ruikt naar G43 Hxx, Txx en M6 uit de code verwijdert. Aan het begin staat G40 G49, die laten staan.

Is de pocket trouwens 29,0mm, of ongeveer 29?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een plaatje van de pocket en gebruikte frees werpt misschien wat ligt op het geheel.
Fusion is onschuldig is er geconstateerd, wordt het tijd om gewoon 5 regels G-code te kloppen, freesje er in en meten maar.

Waarom gebruikt iemand eigenlijk freesjes van 1/8" ?

Het kan ook nog de bachlash zijn, die op het getekende cirkeltje duidelijk te zien is. (of haal ik nu 2 postst door elkaar ?)

Over wat voor freesmachientje hebben we het eigenlijk?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 jan 2019 09:16Over wat voor freesmachientje hebben we het eigenlijk?
Inderdaad, waar hebben we het eigelijk over?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door FSSF »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 jan 2019 09:16 Een plaatje van de pocket en gebruikte frees werpt misschien wat ligt op het geheel.
Fusion is onschuldig is er geconstateerd, wordt het tijd om gewoon 5 regels G-code te kloppen, freesje er in en meten maar.

Waarom gebruikt iemand eigenlijk freesjes van 1/8" ?

Het kan ook nog de bachlash zijn, die op het getekende cirkeltje duidelijk te zien is. (of haal ik nu 2 postst door elkaar ?)

Over wat voor freesmachientje hebben we het eigenlijk?

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... itleDesc=0

Daarom denk ik :lol: Heb zelf ook een aardige collectie ondertussen wel voor 1 - 3mm freesjes met een 1/8`` schacht.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door andrefc101 »

FSSF schreef: 11 jan 2019 18:32Daarom denk ik :lol: Heb zelf ook een aardige collectie ondertussen wel voor 1 - 3mm freesjes met een 1/8`` schacht.
Ik snap hem hem (nog) niet, wat is nu de reden? Omdat het goedkoop is?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door FSSF »

Veel aanbod en goedkoop? Voor jou wellicht geen reden tot aanschaf, voor een hoop andere wel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

harmjer schreef: 08 jan 2019 20:47 Eind vorig jaar eindelijk een CNC frees machine gekocht. Het is een WorkBee geworden met onderdelen van aliexpress. Werkt goed en is prima te bedienen via Mach3. Alle instellingen werken/zijn correct. XYZ Callibratie is gebeurt en spot-on.
Jeroen Harmsen
Even proberen m'n aangerichte verwarring een beetje recht te zetten.
Dit is dus een WorkBee:
18000
En dan vroegen we ons af, screw driven of belt driven.
FSSF schreef: 11 jan 2019 18:32 1/8 flute | eBay
Find great deals on eBay for 1/8 flute. Shop with confidence.

Daarom denk ik heb zelf ook een aardige collectie ondertussen wel voor 1 - 3mm freesjes met een 1/8`` schacht.
Hm, interessant. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door andrefc101 »

FSSF schreef: 11 jan 2019 19:25 Veel aanbod en goedkoop? Voor jou wellicht geen reden tot aanschaf, voor een hoop andere wel.
Nee, ik zou lekker bij metrisch blijven, ook erg veel aanbod hoor. Ook betaalbaar!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nauwkeurigheid CNC freeswerk

Bericht door DaBit »

Als je ermee weg komt kwa diameter en materiaal is er weinig te vinden met dezelfde prijs/kwaliteit als die 1/8" 'printfreesjes'. Veel materiaal zit er niet in, die krengen worden in ongelofelijke aantallen gemaakt dus de bewerkingskosten zijn relatief laag, en omdat ze zo hard door het materiaal heen gejast worden moeten ze gewoon goed van kwaliteit zijn.

Neem een printfrees gemaakt voor FR-4 materiaal. Levensduur is iets van 7 meter in dat spul heb ik me ooit laten vertellen. Apple heeft iets van 216 miljoen iPhones verkocht in 2017. Hoe lang is de gezamelijke contour van alle printjes in zo'n ding? cm of 60-70? Alleen Apple heeft dus al vele miljoenen freesjes nodig voor alleen hun printplaatjes, en dan komt de rest daar nog eens bij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie