Consequent? Elke keer weer goed al je lucht freest?
Wat gebeurt er als je de frees (de brug) probeert tegen te houden met de hand? Lukt dat? X? en Y?
Moderator: Moderators
Waarschijnlijk toch een stuk waar de geleiding en of moeren moeilijk lopen eventueel in combinatie met speling op de geleiding waardoor de boel scheef gedrukt word tijdens het frezen met als gevolg steploss.Zouden de stappenmotors teveel tegen druk kunnen krijgen waardoor ze stappen verliezen?
Een stappenmotor wordt vooral gekarakteriseerd door de stroom die hij mag hebben (om niet te warm te worden).Foenzel schreef: ↑22 jan 2019 18:32Het probleem is dat ik van de stepperdriver en de stappenmotoren geen beschrijving heb omdat ik die 2de hands aangeschaft heb.
Wel heb ik ergens gelezen dat je je voltage op de motoren kan verhogen door dit te verstellen op de voeding.
Klopt dit en denken jullie dat ditkan helpen.
Ik heb alles nog is nagelopen en alles loopt vloeiend.
Het lijkt er op dat alleen de y as zijn stappen verliest.
Die Y-as is dat de beweging van de portaal ? hoe wordt die aangedreven, kan het zijn dat die scheef trekt.Foenzel schreef: ↑22 jan 2019 18:32Het probleem is dat ik van de stepperdriver en de stappenmotoren geen beschrijving heb omdat ik die 2de hands aangeschaft heb.
Wel heb ik ergens gelezen dat je je voltage op de motoren kan verhogen door dit te verstellen op de voeding.
Klopt dit en denken jullie dat ditkan helpen.
Ik heb alles nog is nagelopen en alles loopt vloeiend.
Het lijkt er op dat alleen de y as zijn stappen verliest.
Ja, je hebt gelijk, er komt hier ook zoveel langs, moest wel een eind terugbladeren.
Heb je dit nu al eens geprobeerd?benkr schreef: ↑10 jan 2019 16:20Als je je freesmotor met daarin een freesje ergens in het midden van het werkblad parkeert met behulp van X- en Y verplaatsing en je laat dan de frees zakken tot net boven het werkoppervlak, kun je dan de frees heen en weer bewegen? En dan bedoel ik echt alles wat meer dan 0,1 mm is. Als dat zo is dan is het verder een kansloos verhaal, allerlei speling en flex die op de frees samenkomt en er met deze constructie ook bijna niet uit te krijgen is denk ik.