Nauwkeurigheid freeswerk

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door hrscharft »

Zouden de stappenmotors teveel tegen druk kunnen krijgen waardoor ze stappen verliezen?
Waarschijnlijk toch een stuk waar de geleiding en of moeren moeilijk lopen eventueel in combinatie met speling op de geleiding waardoor de boel scheef gedrukt word tijdens het frezen met als gevolg steploss.

Oplossing in deze... hmmm dikkere steppers er op om de boel met bruut geweld door de slechte stukken heen te duwen of trekken maar dit is geen echte oplossing.
Oplossing twee, veel werk en boel centjes, de wiel geleiding vervangen door een paar mooie hiwin rail geleiding. De vraag is of dat rendabel is voor de machine in kwestie.

Oplossing drie.... probeer het eens met nog minder diep frezen per keer.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oplossing4:
kom met een betrouwbare beschrijving van alle onderdelen.
welke stappenmotoren
welke stepperdrives
welke voeding (hoeveel volt)

Misschien is er wat te winnen met instellingen, of hogere voedingsspanning.

En natuurlijk alle rollen controleren op probleemloos ronddraaien, ook onder druk.

Kun je achterhalen welke as stappen overslaat, of zijn het beide assen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Foenzel
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jan 2019 14:00

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door Foenzel »

Het probleem is dat ik van de stepperdriver en de stappenmotoren geen beschrijving heb omdat ik die 2de hands aangeschaft heb.
Wel heb ik ergens gelezen dat je je voltage op de motoren kan verhogen door dit te verstellen op de voeding.
Klopt dit en denken jullie dat ditkan helpen.
Ik heb alles nog is nagelopen en alles loopt vloeiend.
Het lijkt er op dat alleen de y as zijn stappen verliest.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door DirkSchipper »

Foenzel schreef: 22 jan 2019 18:32 Het probleem is dat ik van de stepperdriver en de stappenmotoren geen beschrijving heb omdat ik die 2de hands aangeschaft heb.
Wel heb ik ergens gelezen dat je je voltage op de motoren kan verhogen door dit te verstellen op de voeding.
Klopt dit en denken jullie dat ditkan helpen.
Ik heb alles nog is nagelopen en alles loopt vloeiend.
Het lijkt er op dat alleen de y as zijn stappen verliest.
Een stappenmotor wordt vooral gekarakteriseerd door de stroom die hij mag hebben (om niet te warm te worden).
Als je geen merk en type van de stappenmotor kent, kun je de temperatuur aanhouden.
60 grC is OK. bij die temperatuur kun je hem 2-4 sec vasthouden. De meeste mensen kunnen 50-55 grC niet meer lang vasthouden.
Wordt hij duidelijk te heet: stroom minderen.
De stroom regelt de driver (meestal/altijd?) instelbaar via dip-switches op de driver (de stroom op een stepper is in principe altijd constant, ook als hij stilstaat).
Het maximum voltage wordt bepaald door wat de driver mag hebben.
Het is verstandig om daar een tikkie onder te blijven.
Mijn drivers mogen max. 50V hebben, ik geef ze 48V.
Er zijn hier mensen die vinden dat je een grotere marge moet aanhouden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Foenzel schreef: 22 jan 2019 18:32 Het probleem is dat ik van de stepperdriver en de stappenmotoren geen beschrijving heb omdat ik die 2de hands aangeschaft heb.
Wel heb ik ergens gelezen dat je je voltage op de motoren kan verhogen door dit te verstellen op de voeding.
Klopt dit en denken jullie dat ditkan helpen.
Ik heb alles nog is nagelopen en alles loopt vloeiend.
Het lijkt er op dat alleen de y as zijn stappen verliest.
Die Y-as is dat de beweging van de portaal ? hoe wordt die aangedreven, kan het zijn dat die scheef trekt.
Of je de voeding kan verstellen weten we natuurlijk niet, even een duidelijke foto helpt misschien.
Je stepperdriver is zo'n 3 motoren op 1 pcb ding, (TB6600 ?) daar schijnt wel wat aan te verbeteren zijn.
Misschien eerst eens met betere stepperdrives beginnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Foenzel
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jan 2019 14:00

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door Foenzel »

Nee de y as is degene die over de portaal loopt.
Bij een van de eerste berichten heb ik een reeks detail fotos toegevoegd waar zou ik nog meer fotos van toe moeten voegen?
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door hrscharft »

Foto's van je drivers en je aansturing.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Foenzel schreef: 22 jan 2019 19:39 Nee de y as is degene die over de portaal loopt.
Bij een van de eerste berichten heb ik een reeks detail fotos toegevoegd waar zou ik nog meer fotos van toe moeten voegen?
Ja, je hebt gelijk, er komt hier ook zoveel langs, moest wel een eind terugbladeren.
Misschien een detail van de voeding, zodat er iets van gegevens duidelijk worden, weet niet of er iets van type nummers op die stepper kaart staan.

Al met al ben ik bang dat Ben aardig gelijk begint te krijgen,
stepperdrive waar velen hier op het forum niet vrolijk van worden, en dat is door de ervaringen er mee.
dan lopen je wagens met rolletjes op een rails, ook een redelijke no-go
vervolgens beweeg je via tandwiel tandheugel principe, ook niet alledaags het meest simpele.

Je zult je dus ernstig af moeten vragen wat je wilt gaan doen, er zal in ieder geval een hoop aandacht aan besteed moeten worden, en verdieping in de technologie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door benkr »

benkr schreef: 10 jan 2019 16:20 Als je je freesmotor met daarin een freesje ergens in het midden van het werkblad parkeert met behulp van X- en Y verplaatsing en je laat dan de frees zakken tot net boven het werkoppervlak, kun je dan de frees heen en weer bewegen? En dan bedoel ik echt alles wat meer dan 0,1 mm is. Als dat zo is dan is het verder een kansloos verhaal, allerlei speling en flex die op de frees samenkomt en er met deze constructie ook bijna niet uit te krijgen is denk ik.
Heb je dit nu al eens geprobeerd?
Geeft hier eens een duidelijk antwoord op, deze test zegt alles over de hele machine.
Plaats reactie