vervangen motor bij Wabeco F1210 ( gevonden- opgelost)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

vervangen motor bij Wabeco F1210 ( gevonden- opgelost)

Bericht door beagle »

Deze week heeft de electronica PCB van de Wabeco F1210 CNC freesmachine de geest gegeven. Net terwijl ik dringend veel freeswerk moet uitvoren. Er zijn wel enkele oplossingen, doch ik kan moeilijk beslissen dewelke ik moet kiezen, wegens te veel vragen waarop ik geen antwoord weet.
Dat is dus ook het doel van deze posting… met jullie hulp trachten de bepalen wat ik moet kopen en of waar ik moet op letten.

De eerste oplossing is natuurlijk bij Wabeco een nieuw bestuurbare bestellen . Dan blijf ik natuur zitten met die Russische wasmachine technologie en die seriemotor. Ook dat ik de motor niet kan aansturen via het CNC programma ( Start/stop, tr/min). Misschien is dit NU het moment om eindelijk een lang gekoesterde wens te vervullen met een ander systeem van aandrijving.

Een tweede oplossing is alles vervangen door een servomotor met bijhorende driver. BV AC servo motor 1000W ECMA-C21010RS. Met bijhorende kabel en driver. Op zich nogal een dure oplossing.

Een derde oplossing is nu zowel de electronica als de motor te vervangen door een een Hf-motor b.v. teknomotor.Een inverter of een VFD van 220V/ 1.5 KW heb ik hier in de kast liggen. Die zou ik willen gebruiken.
De invoerder heeft maar één model van telmotor in voorraad en dat is een 1.8 KW model. Mij zou het beter passen, ook qua maatvoering van een kleiner model te nemen, b.v. de 1.1 KW. Bij navraag of men die voor mij kon bestellen kreeg ik het antwoord dat zij zelf steeds met 5 of 10 stuks moeten inkopen en dat bestellen dus geen optie is.
Q?: is het nodig dat ik die veel zwaardere uitvoering ( zowel in vermogen als in gewicht) moet kiezen en dan daarbovenop nog een zwaardere uitvoering van een VFD ?

Ik zie daar zo op eerste gezicht niet een reden toe. Ik frees in comprimé, messing, alu, Plexi, hout. Zover ik weet heb ik geen grote snijsnelheden nodig of hoge toerentallen. Voor de kleine freesjes heb ik een Kress-motor met bijpassende kop voor de Wabeco.


Een vierde oplossing is nu zowel de electronica als de motor te vervangen door een AC asyncrone of syncrone motor.
Zie deze link op You-tube: https://www.youtube.com/watch?v=6VfYQLREQaI
Mijn Duits is ook niet om naar huis te schrijven, dus ik begrijp maar de helft van wat men hier verteld.

Q1: wat is het verschil in gebruik tussen deze twee motoren?
Q2: Waarom gebruikt men hier een Syncrone motor van 1500 tr/m op 100HZ. Ons net is toch op 50 Hz?
Q3 : als ik een gewone asyncrone 3 phase motor neem heb ik ook theoretisch 1500 of 3000 tr/min. ( keuze tussen 2-of 4 polige motor) maar werkende standaard op 50 HZ.
Q4: hoe zit dat met toerentallen… op de Wabeco spindel zit een tandwiel voor de randriem van 40 tanden.


Je ziet ik zit met een aantal vragen en misschien nog vragen die ik nu niet weet. Bijgevolg kan ik ook geen beslissing nemen welk systeem ik nu moet gaan toepassen en wat ik moet gaan bestellen.
Ik hoop dat men hier mij enkele tips kan aangeven en of de voor-nadelen kan vertellen van deze verschillende systemen.
Laatst gewijzigd door beagle op 28 jan 2019 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: vervangen motor bij Wabeco F1210

Bericht door HD13 »

Als je al een inverter hebt liggen 1x230vac in en 3x 230Vac uit dan zou ik er gewoon een 1500 of 3000 tpm motor (asynchroon) aanhangen.
Een beetje afhankelijk op wat voor een toerental je op de spil wil uitkomen.
Je hebt nog iets rek in het toeren tal door deze motoren op 60Hz te laten draaien resp 1800 of 3600 tpm.
Motoren met permanent magneten (synchroon) kunnen vaak veel hogere toerentallen halen.

50Hz/100Hz ons net is 50Hz maar met een frequentie regelaar (invereter) kan dit worden veranderd.
Frequetieregelaar maakt van de 50Hz eerst een DC spanning en bouwt hieruit dan de nieuwe frequentie weer op.
Veel regelaars kunnen tot 400Hz maar dat de kunnen de asynchrone motoren niet bijhouden.

Stukje over synchroon/asynchroon.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/113045
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: vervangen motor bij Wabeco F1210

Bericht door beagle »

nou dat is al snel een antwoord. wat dus weer een vraag oproept.

Je zegt een Asyncrone motor te nemen. Is er dan geen kans dat die sneller zijn toerental gaat kwijtraken ( soort slip) als je bv op 80- 90 HZ zou werken.

is het dan niet beter van een echte synchroon motor te nemen?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: vervangen motor bij Wabeco F1210

Bericht door karangetang »

Wat denk je van een loopband motor of Tredmill moter genoemd
Veel lieden hebben daar mooei dingen mee gedaan
eenvoudig met een 220 volt regelaar en een gelijkrichter aan te sturen
of met een controller van uit je cnc software
je komt ze tegenwoordig veel tegen ze compakt en hebben een vermogen van 2.5 pk
vaak voor een 50 euros
of hier
https://www.decathlon.nl/p/motor/_/R-p- ... vIQAvD_BwE
Laatst gewijzigd door karangetang op 28 jan 2019 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: vervangen motor bij Wabeco F1210 ( gevonden- opgelost)

Bericht door beagle »

ik heb in de UK een synchroon motor gevonden, met de vermeldig dat hij geschikt is voor een VFD en kan gaan van 10 HZ-90 HZ.
-Brook Crompton Series 10 IE2 1.1kW Three Phase Motor 230V/400V 2P 80 B14

Wat mij opviel is hier het moment waarop de slip optreed. :roll: .. hoe goedkoper de motor hoe sneller slip optreed. :shock:
De goedkoopste motor ging van 20 HZ-60Hz, de duurste van 10-90 Hz. Een volle uitsturing op 100 HZ kan je dus niet bereiken.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: vervangen motor bij Wabeco F1210

Bericht door HD13 »

beagle schreef: 27 jan 2019 19:40 nou dat is al snel een antwoord. wat dus weer een vraag oproept.

Je zegt een Asyncrone motor te nemen. Is er dan geen kans dat die sneller zijn toerental gaat kwijtraken ( soort slip) als je bv op 80- 90 HZ zou werken.

is het dan niet beter van een echte synchroon motor te nemen?
Ja.
Nog even voor de volledigheid.
Asynchrone motor is meestal alleen voor 50/60Hz gemaakt en naarmate je meer toeren/Hz krijg je meer slip en zakt je vermogen in.
Er is nog een andere truc maar dan heb je een 3x400Vac spanning nodig en een inverter met deze ingangs spanning.
Dan kun je een 3 fase 230/400 asynchrone motor op 87Hz laten draaien.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: vervangen motor bij Wabeco F1210 ( gevonden- opgelost)

Bericht door Breaker »

beagle schreef: 27 jan 2019 16:17 Ik zie daar zo op eerste gezicht niet een reden toe. Ik frees in comprimé, messing, alu, Plexi, hout. Zover ik weet heb ik geen grote snijsnelheden nodig of hoge toerentallen. Voor de kleine freesjes heb ik een Kress-motor met bijpassende kop voor de Wabeco.
‘t Zijn nu juist wel allemaal materialen die wel met hoge snijsnelheden kunnen, want dat aangaat lijkt er geen beperking tot 3000tpm te zijn. Waar komt de spindel op uit als de overbrenging wordt meegenomen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: vervangen motor bij Wabeco F1210 ( gevonden- opgelost)

Bericht door beagle »

Ik heb een motor gevonden in de UK waarvan de fabricant zegt dat hij gemaakt is om met een VFD te werken.
Ik neem even de spec's over :

Brook Crompton Series 10 IE2 1.1kW (1 ½HP) three phase 2 pole B14 Face mounting 80 frame AC Induction Motor for 230V or 400V 3 phase supply. Suitable for use with a Variable Frequency Inverter Drive having 1ph or 3ph input and 3ph output. Not permitted for use without an Inverter Drive.

Output: 1.1kW (1.5HP) x 2870rpm at 230V or 400V x 50Hz 3ph.
Speed Range from an Inverter Supply: 18:1 Range from 287rpm to 5200rpm for 5Hz to 91Hz, when de-rated at the lower speeds.


Nu nog enkel begrijpen wat die " de-rated " wil zeggen en dat dan instellen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: vervangen motor bij Wabeco F1210 ( gevonden- opgelost)

Bericht door benkr »

Dat de-rated bedoeld men dat het vermogen bij lage toerentallen toch behoorlijk achteruitgaat, het betekent eigenlijk dat je vooral bij heeeeel lage toerentallen het vermogen mist om te doen wat je zou willen doen, meestal heb je daar juist veel vermogen nodig. In de VFD kun je door het instellen van de V/F curve daar nog wel iets aan verbeteren, maar het heeft duidelijke grenzen. Alleen met een echte servomotor heb je geen last van dat probleem, ik heb op mijn RF30 boor/frees machine een 5kW / 20Nm servomotor met bijbehorende driver gebouwd, ik heb nu van vrijwel 0 rpm tot ruim 3000 rpm het volle vermogen ter beschikking, heerlijk is dat, en dat allemaal zonder riemen te hoeven verleggen en zo.
Plaats reactie