Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DirkSchipper schreef: 23 feb 2019 20:38 Ik snap je redenering, en er is ook zeker wat voor te zeggen. Alleen ... In het DOS-tijdperk programmeerden we ook zo efficient mogelijk omdat er weinig geheugen was, en de processor meer op een man met steen en beitel leek ... Maar tijden zijn veranderd, 10 mega-bytjes meer of minder? Wat zou het, 100.000 code regels extra? Tja, dan duurt je programma een seconde langer ...
Feit is wel dat hierdoor voor velen CNC opeens binnen handbereik komt, zonder dat jaren ervaring uit full-time er mee bezig zijn nodig is.

Het probleem wat hier speelt is: ik wil niet het volle pond betalen voor iets uit mijn hobby wat ik maar beperkt gebruik.
Dat is heel legitiem, en dan zul je de consequenties daarvan ook voor lief moeten nemen.
Toch?!
Je hebt helemaal gelijk, eigenlijk heeft iedereen gelijk, als ze er gelukkig mee zijn. ;-) (maar het topic ging over 'heel veel G-code' en dan gaan we het dus over G-code hebben :mrgreen: )
Maar nu je toch over DOS begint:
Ik maak nogal eens een lijstje van bestanden in een map (tekeningen lijst oid) dat doe ik dan in een dos-venster (cmd), dmv. 'dir *.dwg /b /on > inhoud.txt' Vervolgens open ik dat lijstje in excel om er verder m'n aantekeningen bij te maken.
Jij weet vast wel een betere windows manier om dit te doen, helaas heb ik die nooit kunnen vinden.
En dat is dus het voordeel als je iets meer van de basis functionaliteit weet van een machine, of ander stuk gereedschap.
De nu opgroeiende generatie gaat dus nergens meer komen als het GPS systeem uitvalt. (m'n buurmeisje (20 met rijbewijs) moest me laatst bekennen dat ze geen idee had waar Nieuwegein lag, hier zo'n 30 km vandaan )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kjelt »

De nu opgroeiende generatie gaat dus nergens meer komen als het GPS systeem uitvalt. (m'n buurmeisje (20 met rijbewijs) moest me laatst bekennen dat ze geen idee had waar Nieuwegein lag, hier zo'n 30 km vandaan )
Mwah dat was eerlijk gezegd bij mijn generatie al het geval.
Mijn vader wist alle plaatsnamen in Nederland en waar ze lagen want dat werd er jaren ingestampt op de lagere school.
Ik wist wel waar de grotere plaatsen op de kaart lagen maar eenmaal op de snelweg was je de sjaak omdat de ANWB te lui was om zelfs grote plaatsen op de borden te plaatsen. Nou dan moest je maar raden dat je om vanuit Arnhem naar Eindhoven te rijden je naar s'Hertogenbosch moest terwijl je eigenlijk de snellere weg via Uden en Veghel wilde hebben.
En dan hebben we het dus over de 5 na grootste stad van Nederland. Niet dat ik nasr Rotterdam of Assen zou rijden maar toch :mrgreen:
Zolang ze niet blind hun navi een eenrichtingsstraat in volgen vind ik het prima.
Plaats reactie