tafel uitlijnen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

calimero

tafel uitlijnen

Bericht door calimero »

Hallo

ik heb een eigenbouw cnc machiene gebouwt met een bereik van 30cm bij 50cm.
Nu wil ik balsa triplex en printen frezen.
Ik ben bezig geweest om een printje te frezen, wat nog niet echt lukt.
Het probleem is het blad waar het werkstuk opligt niet 100% vlak is. Er zit een kleine mm verschil in.
Nu dacht ik ik frees een stuk van 10 bij 10cm uit mijn blad dan is dat stuk ten opzichten van de z as waterpas.
daar heb ik een printplaat in gelegt en op de hoeken vast gedrukt. Mij lijkt nu dat dit vlak moet zijn.
tot mijn verbasing na het frezen is hij op somigen plekken goed op andere pleken heeft hij niks weg gefreest. En weer op een andere plek is hij te diep gegaan.
ik weet dat ik nu praat over een verschil van pak hem beet een 0.2, 0.3 mm verschil.
Het is 1 keer gelukt om een printje van 2 bij 2cm goed te frezen. maar als het groter word gaat het niet meer goed.

Hoe kan ik dit oplossen want ik de machine gemaakt om ook grote printen te kunnen gaan frezen.
Ik weet niet hoe ik foto`s hier op krijg anders had ik dit gedaan dan zien jullie precies wat ik bedoel.

alvast bedankt.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: tafel uitlijnen

Bericht door mlrs »

Het probleem is denk ik dat de printplaat zelf niet helemaal vlak is. Kijk maar eens goed naar een plaat. Je zal zien dat het een beetje bol of juist hol is. Als je de plaat in de hoeken zal opspannen kan het in het midden iets bol staan en ervoor zorgen dat daar teveel wordt weg gefreesd.
Oplossingen:
-Vacuumtafel zodat de plaat overal strak op de tafel komt te liggen.
-De frees afhankelijk van de plaat laten frezen. Dus de diepte wordt aan de hand van de plaat geregeld. Hier zou je een automatische hoogte corrector voor moeten maken. Dit wordt op professionele printplaat freesmachines ook gebruikt.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: tafel uitlijnen

Bericht door Erik »

Inderdaad zal een niet vlak opgespannen printplaat de oorzaak zijn. Ik los dit op door de printplaat op het freesbed te schroeven met zoveel mogelijk schroeven (+carroseriering) langs de randen. Eventueel als eerste de bevestigingsgaten boren en daar doorheen ook vastschroeven. Bij grotere printplaten eventueel eerst een stel hulpgaten boren in de loze ruimtes en daarop ook vastschroeven. Resultaat;

12

foto's kun je uploaden bij de gallerij
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: tafel uitlijnen

Bericht door Joost »

De printplaat met dubbelzijdige tape over de volledige oppervlakte aan de vlakgefreesde tafel vastplakken scheelt ook een hoop. (maar bij grote printen faalt het alsnog)
LinuxCNC user
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: tafel uitlijnen

Bericht door Mcgyver »

In dat geval is het misschien beter om een graveerstift te gebruiken met een scherpere tophoek.. bijvoorbeeld een 30 graden stift

als de frees dan op bepaalde plekken dieper het materiaal in gaat is dit minder zichtbaar (bredere of smallere snedes) dan met een 60 graden stift..

Een andere optie is om een heel klein spiebaan freesje te gebruiken..... 0,5 mm ofzo....

Hier weer hetzelfde verhaal.. met een spiebaan freesje zie je niet het verschil dat de frees op bepaalde plekken dieper heeft gefreesd.. pas alleen op met frezen.. die kleine freesjes breken snel...

Opspannen met dun dubbelzijdig tape werkt goed... (ik doe bijna niet anders)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: tafel uitlijnen

Bericht door Texel2001 »

calimero schreef:Het probleem is het blad waar het werkstuk opligt niet 100% vlak is. Er zit een kleine mm verschil in.
Wat dacht je er van als je eens een plaatje MDF op je hele freesbed plakt en die plaat gewoon met je frees vlak maakt. Als je die plaat laat liggen heb je een prima vlakke ondergrond.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: tafel uitlijnen

Bericht door Erik »

Een spiebaanfreesje geeft geen mooi resultaat. Een graveerstift 30 graden geeft inderdaad het mooiste resultaat.

Mooiste optie zou nog zijn om een z-as te ontwerpen met een diepteregeling op veerdruk + afstandshouder. Bij mij loont het maken daarvan de moeite niet omdat ik te weinig printjes frees.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: tafel uitlijnen

Bericht door Mcgyver »

dat systeem bestaat al...
Ik dacht dat ze dit een floating head noemen...

Het is een houder waar een graveer stift in gespannen kan worden.. door het veersysteem zou overale een gelijke diepte moeten ontstaan...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: tafel uitlijnen

Bericht door singlefonts »

Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: tafel uitlijnen

Bericht door create »

of een "spring loaded engraving tool"

http://www.2linc.com/spring_loaded_engraving_tool.htm

Heb er nog ergens 1 welke ik heel mooi vind maar die houden jullie even te goed tot morgen, de link staat in de favorieten van mijn werk :lol:

gr Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tafel uitlijnen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Erik schreef:Een spiebaanfreesje geeft geen mooi resultaat. Een graveerstift 30 graden geeft inderdaad het mooiste resultaat.

Mooiste optie zou nog zijn om een z-as te ontwerpen met een diepteregeling op veerdruk + afstandshouder. Bij mij loont het maken daarvan de moeite niet omdat ik te weinig printjes frees.
dat ben ik niet met je eens.. ik gebruik regelmatig gewone rechte frezen om PCB te frezen.
Neem alleen wel een VHM endmill, die van HSS zijn zo bot op dat glasvezel..,en dan snijden ze ook niet meer lekker in koper.
Het gevolg?.. Bramen.. ik ben dol op bramen, maar niet op mijn werstukje.. :lol:
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: tafel uitlijnen

Bericht door Erik »

Hoe dun gebruik jij die spiebaanfreesjes dan? Een spiebaanfreesje is al snel te dik om tussen de pootjes van zelfs een DIP IC door te komen.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tafel uitlijnen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb een Freesje van 1 mm gebruikt, alleen soldeer ik geen IC's en andere componenten op mijn PCB's maar goud-opgedampte contacten, en 2 draadjes...

tevens was 1 mm ruimte tussen de sporen klein genoeg voor mijn voedings-printje, met een brugcel, weerstand, afvlak elco en een relais, en 6 schroefklemmen.

voor de verdeelprint die ik voor mijn USBCNC gefreesd heb, die is wel met een puntfreesje gedaan. voor "echte"electronica is dat inderdaad nog altijd het beste..

ohja.. ik heb spiebaanfrezen van 0.4 mm... zelfs die kunnen tussen de pootjes van een DIP door... :), maar ze breken snel..
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: tafel uitlijnen

Bericht door singlefonts »

V-cutter of zie links, breken niet zo snel. Voor spiebaanfrezen kleiner dan 0,4mm.

http://www.printtec.nl/toolsmart/enter.html

http://www.fraxeon.com/nl/fraxeon_shop/ ... -nieuw.htm
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Plaats reactie