Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 26 mar 2019 07:20 Idd fssf, dan is het al te laat, er treed pas stappenverlies op als 1 van de motoren op volle kracht tegen je brug heeft staan duwen,
Voor Kjelt, is het een hardnekkig kwartje..
Kwartje is al lang gevallen maar we hebben het hier over Leadshine closed loop steppers en dat zijn geen servo's dus is het verhaal iets anders.
Diverse keren en lang genoeg met Kees (Audiomanics) over het nut van eindstop schakelaars icm closed loop steppers gehad.
Die heeft me overtuigd dat het geen toegevoegde waarde had MITS je het alarm van de drivers in SERIE zet, dwz voor jouw duidelijkheid een stappenfout in 1 van de drivers leidt automatisch tot een stop van alle drivers.
Icm een safety relais dat ik ook nog heb staat ook de voeding meteen uit. Met servo's is het een ander verhaal maar het gaat hier om Leadshine closed loop steppers.
Nog een keer:
je kan je brug dus kapot duwen wanneer 1 motor bv geen stappen krijgt (en dus geen stappenverlies heeft) en de andere wel.
Als je alle driver alarm uitgangen niet in serie zet en servo's hebt zou dat kunnen inderdaad, met Leadshine closed loop steppers valt het wel mee.
Of wanneer de ene motor een homing-sensor detecteert en de andere niet.
Een motor die een homing sensor detecteert ? De homing sensor wordt gedetecteerd door een vaantje of ander metaal dat op de wagentjes of wagenplaat zit gemonteerd.
Afhankelijk van hoe je het instelt leidt een homing sensor detectie niet automatisch tot het stoppen van een motor. Bij mijn cnc machine is de fysieke weg van de X as bv van -80mm tot +800mm ongeveer. Dus als de wagen langs de homing sensor komt en naar de negatieve kant op rijdt stopt er niets. Als je dit in de software instelt dat de homing sensor tegelijk de fysieke eindstop is en dat 0 dus de maximaal negatieve afstand is dan heb je gelijk en zal de controller de motor stoppen.
(Bv door een kabelbreuk, fout in de sensor of een fout in de controller) Beiden geven dan geen fout, de ene staat stil, de andere drukt door. of wanneer de motoras wel draait, maar 1 van de spindels niet. (omdat de askoppeling niet strak genoeg zit). ook dan word er niet meteen een error gegeven.
Dat klopt, dan trekt je brug krom tot de motor die geen speling heeft en draait stappen verliest, niet fraai en wil je voorkomen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door serum »

Sorry, zei ik motor.... Wat suf, was vast niet helemaal bij de les. ik bedoelde dat bij tandem-homing 1 sensor op 1 van de twee assen door een defect niets detecteert.

Maar goed, ik hap wel.
De homing sensor wordt gedetecteerd door een vaantje of ander metaal dat op de wagentjes of wagenplaat zit gemonteerd.
Een vaantje of een stukje metaal detecteert trouwens ook niets, een sensor detecteert een vaantje of een stukje metaal; deze is verbonden met de controller. De homing-sensor zelf detecteert je vlag of stukje metaal. en die kan je prima doorlussen met je VFD, e-stop knoppen en de alarm-uit van de motoren. (zo gebruik ik het althans op mijn zelfbouwert) (wel met servo's)

Ik ben het volledig eens dat machine eindstops geen sensoren hoeven te hebben. Wel moet een machine mechanische grenzen hebben, zodat de boel, als het fout gaat, niet van de brug kan lopen of wat dan ook. Daarbij vind ik het praktisch dat de machine de brug niet kapot kan duwen. De open-source gebruikt volgens mij trouwens maar een 12040 kokertje voor de X as?

Heb je trouwens enig idee hoeveel kracht een 2nm stappenmotortje uitoefent via een 5mm ko? simpel de speling eruit drukken is niet voldoende om hem in de alarm-status te krijgen hoor. 2nm drukt al met ruwweg 2400N op een 5mm pitch. dwz, dat je dus een kg of 240 aan tegendruk moet krijgen voordat hij in de alarm-status schiet. En precies daarom.. Zie vorige genoemde redenen. een stappenmotor levert minder koppel op hogere toerentallen, maar scoort vanaf stilstand toch echt zijn volle koppel. Misschien dat hier je conclusie uit voortkomt?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 26 mar 2019 15:42 Heb je trouwens enig idee hoeveel kracht een 2nm stappenmotortje uitoefent via een 5mm ko? simpel de speling eruit drukken is niet voldoende om hem in de alarm-status te krijgen hoor. 2nm drukt al met ruwweg 2400N op een 5mm pitch. dwz, dat je dus een kg of 240 aan tegendruk moet krijgen voordat hij in de alarm-status schiet. En precies daarom.. Zie vorige genoemde redenen. een stappenmotor levert minder koppel op hogere toerentallen, maar scoort vanaf stilstand toch echt zijn volle koppel. Misschien dat hier je conclusie uit voortkomt?
Nee mijn conclusie komt van Kees , Audiomanics, daar heb ik een paar keer een discussie mee gevoerd en uiteindelijk was ik het met hem eens, misschien wel ten onrechte.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door serum »

Als ze altijd keurig samen blijven werken kan het geen kwaad, maar dit is geen garantie. Er kan altijd een kabelbreuk of een defecte sensor zijn die je niet ziet. Ik weet niet of jij ook een OS machine hebt met een brug van 120x40? Sven gebruikt een aardig deftige brug, veel alu en lijm.

In simulatie geeft een 120x40 profiel van 1m met 2400N een vervorming van 44.81mm.

Ook Fusion ziet er geen heil in..

18310
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mar 2019 09:44 @Dabit: doe jij aan tandemhoming ? zoniet hoe blijft de boel dan haaks?
Nee.

Ik heb 2 mechanismen die de boel haaks houden:
- Stijve brug; de mijne is niet heel hoog (300mm ofzo), niet heel breed (750mm oid), en maar liefst 200mm 'diep'. Ik moet met 1 zijde vastgezet al met >100N tegen de andere zijde duwen om een meetklok op die zijde 0,01mm te laten bewegen. Als de servo's uit staan, dan staat de brug haaks (genoeg) op de rails; het spul heeft gewoon geen andere natuurlijke positie in rust.

- Glaslinealen die de echte positie meten, en al bij kleine afwijkingen word er alarm geslagen (hoeveel moet ik even in de configuratie kijken, maar ik meen 0,05mm). Bij opstarten beginnen ze allebei op 0, en de servoregeling zorgt er wel voor dat als de ene kant naar 10.000mm absoluut gestuurd word dat de ander ergens tussen de +9.997 en +10.003mm komt te staan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie