4 axis harmonic drive

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

4 axis harmonic drive

Bericht door mickomatsu »

Ik ben benieuwd hoe andere een zelfbouw 4 de as hebben gemaakt met een harmonic drive.
Zelf wil ik hem namelijk zo kort mogelijk houden.
Wat in houd dat ik met een tandriem ga werken.
Omdat als ik alles achter elkaar zou bouwen hij tegen de 30cm lang word.
Hoe hebben jullie het gedaan?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 4 axis harmonic drive

Bericht door benkr »

Ik heb hem nog niet gebouwd, wel getekend, maar die zou nog geen 20 cm lang zijn, inclusief 3 klauw van 100 mm. Ik heb wel een harmonic drive met een holle as, aan de achterkant heb ik daar een tandwiel voor ik geloof HTD5 riem op gemaakt en de stappenmotor er naast geplaatst. Ik wil er ook nog een rem op gaan maken, ik denk aan een hydraulische remschijf van een fiets, dit om de directe krachten op de harmonic drive wat te beperken.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: 4 axis harmonic drive

Bericht door mickomatsu »

Ja zo een idee had ik dus ook om te maken.
De stappenmotor er naast bouwen en de verbinding er tussen met een tandriem.
Zo een rem is dat echt noodzakelijk?
Je zou zeggen er is al een vertraging door de drive zelf.
En is de constructie die we bedenken ook zonder backlash?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 4 axis harmonic drive

Bericht door benkr »

Een harmonic drive heeft absoluut geen backlash dus die kan dan hooguit van de riem komen, dat is vooral een kwestie van stak genoeg spannen dan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4 axis harmonic drive

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 31 mar 2019 09:55 Een harmonic drive heeft absoluut geen backlash dus die kan dan hooguit van de riem komen, dat is vooral een kwestie van stak genoeg spannen dan.
Als die harmonic drive een vertraging van 1:50 heeft, dan is 0.1 graden op de riem nog maar 0.002 op de uitgaande as. En die 0.1 op de riem is denk ik een beetje overdreven, en volgens mij is een harmonic drive eerder iets van 1:100, maar dat weet ik eigenlijk niet.
In ieder geval geen reden om je er druk over te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: 4 axis harmonic drive

Bericht door HD13 »

benkr schreef: 30 mar 2019 17:42 Ik heb hem nog niet gebouwd, wel getekend, maar die zou nog geen 20 cm lang zijn, inclusief 3 klauw van 100 mm. Ik heb wel een harmonic drive met een holle as, aan de achterkant heb ik daar een tandwiel voor ik geloof HTD5 riem op gemaakt en de stappenmotor er naast geplaatst. Ik wil er ook nog een rem op gaan maken, ik denk aan een hydraulische remschijf van een fiets, dit om de directe krachten op de harmonic drive wat te beperken.
Hoe ga je dit hydraulisch activeren ?
Is het niet handiger om een elektrische rem unit van een elektro of servomotor te gebruiken ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 4 axis harmonic drive

Bericht door hfjbuis »

Hoe ga je dit hydraulisch activeren ?
Je kunt hydraulische remmen ook met perslucht activeren. Als de remkracht niet voldoende is, kun je ook de hevel van het remhendel met een plunjer activeren of met zo'n trek magneet die gebruikt wordt voor het ontgrendelen van de sloten in de auto! Ook een servo, zoals gebruikt in de modelbouw kan een hevel bedienen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4 axis harmonic drive

Bericht door serum »

De speling op de rembokken en remcilinders is vermoedelijk groter dan de speling op de aandrijving.

Ik wil ook een 4e as, maar met mijn ervaring met de htd5 riemen is zo goed qua backlash dat ik liever een as heb die 1000rpm kan doen icm een 1:4 vertraging (kan er dan evt wat op draaien) of een 1:8 en een 1:1 overbrenging oid, zodat je het snaartje kan wisselen. met een harmonic drive is voor mij de eindsnelheid te laag. Een rem zou ik achterwege laten.
Plaats reactie