Frees snelheden

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arjan
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 dec 2007 14:24
Locatie: Apeldoorn

Frees snelheden

Bericht door Arjan »

Beste Forumleden,

Bestaat er software om toerentallen en snijsnelheden/feedrates uit te rekenen voor verschillende materialen? Of zijn daar formules voor?

Ik ben in messing aan het frezen, onderdelen voor een horloge. Met een 4 kantsnijder van 2 mm, materiaal afname van 0,1 mm, overlap 0,2 mm en een toerental van 3.000 omw/min., dat is het maximum dat mijn BF20 aan kan. De Feedrate is 150. Het resultaat is ok, maar niet super. Toerental te laag?

Het volgende onderdeel dat ik ga maken is de platine voor een horloge. Dit kan met een frees(je) van maximaal 0,5 mm, liefst nog kleiner. Ik heb zo'n idee dat ik met 3.000 omw/min gewoon niet genoeg heb. Dus de hele kop verbouwen met een HF motor? Bijvoorbeeld die op http://www.damen.com. Is de 18.000 omw/min van deze HF spindel wel genoeg?

Groeten,

Arjan
Arjan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Frees snelheden

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je met messing aan de slag gaat zou je toch wel aan 60m/min moeten gaan verspanen.. maar dan kom je richting 38000 toeren met een 0.5 mm frees.. dat ga je met een HF motor van Damen al niet redden..

met een "gewone bovenfrees" (een Kress ofzo) haal je 33000 toeren.. dan loopt een freesje van 0.5 nog altijd 50 m/min.. dat is op zich wel te doen..

Ik heb zelf in Alu en Zilver gefreesd met een frees van 0.4, gaf prima resultaten met 33000 toeren.

Maar eh... die link.. weet je't wel zeker?.. of ga je een bootje bouwen?? :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Frees snelheden

Bericht door serum »

Als er nou eens een handig rekenlineaaltje was... 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Frees snelheden

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef:Als er nou eens een handig rekenlineaaltje was... 8)
Die is er wel, maar die gaat niet kleiner dan 1 mm, maar goed. je kunt ook bij "5" aflezen, en dat maal 10 doen...

Ik moet nog even achter materiaal aan, maar dat heeft met dit topic weer niets te maken.. :lol:
Plaats reactie