Welke controller draaibank

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Welke controller draaibank

Bericht door willy wonka »

Ik ben bezig met een tijdelijke oplossing voor het fabriceren van 1 product.
Nieuwe CNC bank aanschaffen zit er even niet in i.v.m. chronisch ruimtegebrek en te weinig stroom hier (iets van 25A aansluiting, frees trekt max 21A en schroefcompressor trekt ook aardig wat).
Dat is iets voor volgend jaar.

Maar ik moet toch dit product maken en kan in principe op een simpel omgebouwd draaibankje.
Dus...ik heb een HBM 330 x 660 gekocht aangezien de AI een te kleine doorlaat had.
Deze wil ik ombouwen naar CNC wat redelijk eenvoudig te doen is.

Maar welke besturing moet erop?


Wat ik moet hebben:

- Spindel links- en rechtsom kunnen laten draaien
- Schroefdraad snijden (rigid tapping optioneel)
- Externe koelpomp aansturen met relais
- Tweede koelpomp aansturen met relais
- Redelijk snel gebruiksklaar, dus niet nog allerhande schermen te hoeven aanpassen. Voorheen maakte mij dat niet uit, maar nu moet ik gewoon zo snel mogelijk draaien.
- Ethernet! Ik wil van de parallele poort af.
- Offsets (tool/diameter) zal iedere sturing wel hebben denk ik?
- Gereedschapswisselaar is niet van toepassing. Maar een Gang tooling setup wel!

* Mach3 valt af. Ik haat Mach3!
* Mach4 nooit gebruikt, ziet er wel een stuk beter uit! Iemand ervaring? Ik lees er niet heel veel van.
* Eding ziet er mooi uit, maar laatste keer dat ik hier naar heb gekeken zaten er wat haken en ogen aan. Maar wellicht is er het e.a. nieuw?
Heeft Ethernet, redelijk plug&play?, kaartje is wel redelijk prijzig.
* LinuxCNC. Altijd tevreden over geweest. Maar moet nog te veel doen om alles naar mijn smaak te krijgen. Voor een Ethernet besturingskaart zitten er ook nog haken en ogen aan lees ik.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke controller draaibank

Bericht door javanree »

LinuxCNC met ethernet werkt prima ; zeker voor een standaard draaibank.
Een 7i76E kaart is zeker voor een standaard machine ruim voldoende.

Volgens mij zijn al jouw eisen en wensen daarmee snel en eenvoudig te implementeren , gmocappy heeft alles aan boord voor een machine als jij beschrijft en Axis natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke controller draaibank

Bericht door DaBit »

Klinkt alsof je dat met LinuxCNC in een dagdeel wel aan de gang hebt. Dus als je er tevreden over bent en je kent het, waarom niet?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Welke controller draaibank

Bericht door willy wonka »

Zit wat in...dacht wellicht is er in de tussentijd iets geweldigs gekomen wat LinuxCNC overtreft :)

Die 7i76E moet daar nog een aparte kernel voor op geknalt worden? Of werkt dat inmiddels vlekkeloos?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke controller draaibank

Bericht door javanree »

Werkt vlekkeloos , zie http://gnipsel.com/linuxcnc/uspace/index.html
Ik heb Debian 9 gedaan, gewoon alle stappen volgen en het werkt
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Welke controller draaibank

Bericht door willy wonka »

Ok cool
Welke moet ik nemen?
http://store.mesanet.com/index.php?rout ... arch=7i76e

De 7076 werkte altijd met de 5i25.
Heeft de E versie ook een tegenhanger?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke controller draaibank

Bericht door javanree »

Lees https://knowledge.ni.com/KnowledgeArtic ... 0019LBbSAM maar eens...
Volgens mij is een PNP sensor makkelijker met een sinking board, maar ik kan het mis hebben

Ik heb gewoon een 7i76E genomen, overigens kun je ze waarschijnlijk goedkoper bij EUsurplus kopen (bij MESA rechtstreeks komt er behalve veel shipping ook nog douane inklaring over heen)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke controller draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn Emcootje is nog beperkt qua mogelijkheden, omdat ik nog met de Emco spindelregeling werk, en omdat ie ook maar een 300 Watt motortje heeft, doe ik er geen tapwerk op..

Maar.. als je de stappenmotoren er al aan hebt hangen, heb je het op EdingCNC met een paar uur draaiend.. ik kom geen haken en ogen tegen, programmeren doe ik met Macro's, omdat goede Draai-Cam software dun gezaaid is.. een enkele keer (als het met een paar macro's echt niet te doen is ) gebruik ik wel CamBam.. dat kan inmiddels Code voor draaibanken genereren, en dat werkt op zich goed..

Kaartje.. ja dat zijn even de kosten.. maar dat is voor mij geen beletsel geweest.. omdat ik mijn freesbank al 12 jaar tot volle tevredenheid met EdingCNC heb draaien
je kunt er van alles op aansluiten.. dus dat moet het probleem niet zijn..
op de Freesbank heb ik één uitgang voor de spilmotor, en een andere voor de Vacuumpomp die ik gebruik voor de Vacuumtafel.. (eigenlijk de Koelpomp uitgang.. dus Vacuum programmeer ik met M8 en M9 voor aan en uitschakelen.. (wie weet kan ik daar eens een andere MCode voor maken.. compleet met een wachttijd bij inschakelen, zodat ie even tijd heeft om de boel goed vast te trekken, of een M0, zodat je pas als je zeker weet dat de boel vast ligt de machine verder laat lopen)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Welke controller draaibank

Bericht door willy wonka »

Dank voor de reacties
Heb uiteindelijk een 7i76E gekocht.
Ben bekend met LinuxCNC. Mogelijkheden zijn "eindeloos". En heb er in het verleden al een postprocessor voor aangepast.
Arie Kabaalstra schreef: 01 okt 2019 21:24 omdat goede Draai-Cam software dun gezaaid is.. een enkele keer (als het met een paar macro's echt niet te doen is ) gebruik ik wel CamBam.. dat kan inmiddels Code voor draaibanken genereren, en dat werkt op zich goed..
Nu ben ik toch wel benieuwd wat je dan maakt met de macro's. Wat dus niet/niet eenvoudig kan in cam.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke controller draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik middels de Macro's maak?.. eigenlijk alles.. zolang er maar geen complexe curves in het draaiwerk zitten..
Dat heb ik tot nog toe 1 keer gehad, een paar Titanium horlogekasten met een "gewelfd" achterdeksel.. dat was een crime om te programmeren.. dus dat heb ik met CAMBAM gedaan..

Voor de rest?..

Afbeelding

Wijzernaafjes.. die worden in één bewerking op mijn Emcootje gedraaid.. voordraaien, boren, nadraaien en uiteindelijk groefsteken en afsteken, alles in een met macro's opgebouwd "partprogram"..

Afbeelding

Glaspakkingen voor horlogeglazen.. de ringen zijn 1mm dik/hoog, met een wanddikte van 0.3 mm ±0.01 mm, aan de binnenkant zit aan één zijde een schuin kantje van 0.25 mm diep en 0.2 diameter verschil, zodat het glaasje er makkelijker ingaat. materiaal is Delrin.
Ik maak die dingen ook op bestelling voor horlogemakers als ze eens met een aparte glasmaat zitten.. in de handel zijn alleen de standaard maten te krijgen.. bij mij alles.. Ook weer een partprogram gemaakt met voor en nadraaien, afschuinen en afsteken (van binnen uit, zodat je product aan de afsteekbeitel blijft hangen.. anders moet je em weer tussen de spanen in de bak gaan opzoeken.. :lol:

Afbeelding

Busje voor de remmen van mijn Racefiets.. ik heb onlangs een 1978-er Jan Janssen Tour de France Racefiets opgebouwd, men moet een beetje fit blijven niet waar?.. onderdelen komen her en der van Marktplaats.. ik heb em afgemonteerd met de Shimano 600 Arabesque groep, maar die komt bij 4 verschillende personen vandaan.. één rem miste bovenstaand busje.. de ene is origineel Shimano, de andere is origineel Kabaalstra.. gewoon even wat losse cycli ingeduimd.. ik had er tenslotte maar 1 nodig.. Macrootje vlakken, langsdraaien.. gaatje boren, afsteken omdraaien en vlakdraaien.. klaar..

Afbeelding

kabelgeleiders voor dezelfde racefiets.. ø12mm alu, gaatje van 2.5 mm door en door, eerst de voorkant met een macrootje gevlakt, en er een randje afgedraaid, vervolgens omgedraaid, op lengte gedraaid (vlakdraaimacr), kegeltje gedraaid, gaatje geboord voor de buitenkabel.. de inhammetjes heb ik eveneens met Macrootjes op de Freesbank gedaan.. Boorcyclus met een bolkopfreesje, en een patroonmacro met 5 gaatjes op R6, om de 72°..


Maar de Hoofdmoot is wel Titanium horloges:

Afbeelding

Titanium Duikhorloge voor een klant

Afbeelding

DUMET Instrument 1, Mijn eigen merk, 39 mm kast

Afbeelding

DUMET Instrument 3, 39 mm kast.

Omdat ik elke geprogrammeerde macro ook in een partprogram kan opslaan, kan ik bij seriewerk de eerste gewoon cyclus voor cyclus programmeren, en als ie goed is.. sla ik em meteen op.. zodoende begin ik bij een batch horlogekasten met vlakdraaien,en de buitenkant schoondraaien (voor het centreren op de freesbank) dan de binnenkant uitdraaien met verschillende binnendraaicycli, en een groefsteek cyclus, omdat het uurwerk middels klemplaatjes (soort kleine kikkertjes) aan de binnenkant van de kast wordt bevestigd, tevens is die groef de uitloop voor de schroefdraad (die ik overigens frees), de achterkant kan vlak zijn, of conisch, of een Radius hebben, na de achterkanten gaan de kasten op een spandoorn in de machine, en maak ik een partprogram voor de voorkant.. gewoon weer het gebruikelijke riedeltje, voorzijde vlakken, en daarmee de kast op dikte draaien, dan afhankelijk van de constructie en vormgeving een zitting in de kast draaien voor ofwel een Bezel die later ingeperst wordt (met een randje voor een O-ring), of meteen de glaszitting erin, de voorkant kan vlak zijn, of conisch, of er zit een radius aan.. bij een duikhorloge moet ik nog een stuk van de voorkant afdraaien zodat ik een "kraagje"overhoud waar de Duikbezel om kan draaien, en daar moet dan ook voor de veer die die bezel op zijn plek moet houden een groefje ingestoken worden,

Zo'n Bezel, dat is dan een ring van 3-3.5mm hoog, de buitenkant is niet meer dan vlakken en op maat draaien, de binnenkant heeft diverse diameters, zoals een randje dat over de kraag valt van 0.6 mm dik ofzo.. soms wel dunner.. dan een groefje voor de veer, en een randje waar de klikveer invalt, die het mogelijk maakt de ring in maar 1 richting te draaien,

Horloges met een ingeperste bezel, die bezel.. da's ook maar een ringetje van max 5 mm dik, met een glas-zitting in de voorkant,een schuine kant , een schuine kant aan de buitenkant, of een radiusje convex of concaaf.. de achterkant heeft dan de zitting voor de wijzerplaat, en een randje waarmee je em in de horlogekast kan persen.. (waar dus de wijzerplaat, en een deel van het uurwerk weer invallen.

Ik heb Macro's voor vlakdraaien, langsdraaien, schuine kanten, radii, groefsteken/afsteken, blinde kamers (kom ik op terug) boren (met de ATC) en Materiaalaanslag

Blinde kamers, dat zijn dus binnendraaibewerkingen die doorgaans tot het midden van het werkstuk doorlopen voor bijvoorbeeld achterdeksels.. je kunt daar geen gat boren om je beitel naar binnen te kunnen sturen, ik heb daar eigenlijk een soort "kopse ruwbeitels" voor die je zo 0.1-0.15 mm in het materiaal kan zetten, en ze dan van buiten naar binnen de kamer kan laten draaien.. als ik mijn tool goed op centerhoogte heb staan krijg ik zo een kamertje met een absoluut vlakke bodem.

Materiaalaanslag is een functie waarbij ik ofwel een bepaald gereedschap, of gewoon een pen (als ik ruimte heb in de ATC) naar een bepaalde positie stuur, dan schuif ik mijn materiaal er tegenaan, en doe de klauwplaat weer dicht.. start drukken, en de machine trekt terug naar het wisselpunt, zet het juiste tool voor en gaat aan de slag..

Verder heb ik Macrootjes die ik niet met een Functietoets aanroep, maar die vanuit mijn macro's worden aangestuurd, zoals M100 en M101.. M100 legt het wisselpunt vast op de huidige (machine) positie van de ATC, dus als je een run start, dan moet de ATC zover van het werk staan dat ie botsingsvrij kan wisselen, M101 stuurt de machine naar die positie.. die wordt aangeroepen na elke cyclus, zodat ie ofwel daar blijft staan aan het eind van mijn programma, of dat ie veilig kan wisselen..

heel verhaal he? :lol:
Plaats reactie