Keuze stappenmotor

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Keuze stappenmotor

Bericht door willy wonka »

Ik heb een hbm bankje gekocht voor maar 1 ding, gaten boren...
In principe heb ik aan de Z as voldoende. Maar een motortje op de X as kan handig zijn.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ldraaibank

Zal ik op de Z een Nema23 of 34 gooien?
Omloop wordt een 1605 op de Z.
Minimaal 3Nm dacht ik zo?

Op de X wilde ik een Nema23 2Nm zetten.

Zit er veel verschil tussen een echte Leadshine en Lichuan?
Steppers worden uiteraard closed loop.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je productie gaat boren, zorg er dan voor dat die leibanen lekker gesmeerd blijven, beter teveel olie dan vreters op je bed.
En als je veel kleine heen en weer gaande bewegingen maakt, wordt de smeerfilm erg slecht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Keuze stappenmotor

Bericht door willy wonka »

Nee, gaat er in 1x doorheen, 30cm lang.
Maar centrale smering erop is wel handig inderdaad!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Keuze stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

Op de X wilde ik een Nema23 2Nm zetten.
Ik heb een vergelijkbare draaibank en heb op mijn X-as een 56 mm 1.26 Nm stappenmotor gezet (23HS22-2804S). Die paste nog net tussen de draaibank en de spanenwand. Daarmee behoud ik het handmatig kunnen draaien en het gevoel in de handel. Ik had eerst een 2 Nm Nema 23 met een tandriem geplaatst, maar daarmee was de handmatige bediening niet prettig.
De grootste krachten op de X-as zijn bij mij bij het afsteken. Dat doe ik (automaten staal, bouten staal, CK45, Aluminium, POM, beuken hout) op ca. 500 RPM en 0.03 mm/RPM. Het zou harder kunnen omdat de motor niet maximaal belast wordt en op 8 microsteps staat.

Gezien jou werkzaamheden, zou ik als je de ruimte voor een groter motor hebt, een 4 Nm motor plaatsen, dat maakt voor de kosten niet zoveel uit en je loopt niet snel tegen een beperking aan.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Keuze stappenmotor

Bericht door willy wonka »

Het handmatige gedeelte gaat eraf.

Op de Z ga ik dan een Nema34 4Nm zetten
En op de X een Nema23 3Nm
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Keuze stappenmotor

Bericht door DaBit »

Het blijft me verbazen hoeveel kracht je op een draaibank nodig hebt t.o.v. een freesbank.

3Nm op een 1605 kogelomloop met 1:1 koppeling is voor de Z zo'n beetje het minimum als je het mij vraagt. Ik doe het er op mijn Emco compact8 ook mee, het is niet krap, maar ook geen overkill.
Voor die wat grotere HBM bank lijkt die 4Nm motor met eventueel nog een 1:2 vertraging me wel wat. Heel snel bewegen kun je toch niet met die leibanen, dat houd met grofweg zuiguitdeduim 2500mm/min wel aardig op.

De X kan best een klein motortje worden. Grote (vooral lange eigenlijk) motortjes zijn lastig zo te monteren dat ze niet in de weg zitten, en de slag van de X is zodanig klein dat je best flink kunt vertragen zonder dat het irritant langzaam word. Op mijn Emcootje is het zelfs een NEMA17 motor die ik daarvoor gebruik, en dat doet iets van 500mm/min ofzo. Die NEMA17 is verder wel heel krap, de 3mm brede wisselplaat-afsteekbeitel in een stuk staal moet met beleid, maar meer dan die NEMA17 kon ik niet fatsoenlijk kwijt.
Ik zou voor de X kijken wat je nog een beetje handig kwijt kunt, en dan vertragen zodat je 500-1000mm/min aan snelheid overhoud.

Handwieltjes zou ik zelf ook niet houden. Ik draai best veel met de hand waarbij ik de CNC enkel als luxe uitleeskast gebruik, maar met de elektronische wieltjes kan ik prima leven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Keuze stappenmotor

Bericht door willy wonka »

Op de Z heb ik genoeg ruimte.
Dus een Nema34 met wat meer Nm gaat ook prima.
Snelheid is minder van belang. Inderdaad omdat het maar leibaantjes zijn. Zal de levensduur ook ten goede komen denk ik.

Ik ga Z en X rechtstreeks koppelen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Keuze stappenmotor

Bericht door DaBit »

Ik zou niet rechtstreeks koppelen, dat is zonde van je motoren en gewoon pure lompigheid. Zo'n closed-loop stepper doet de zuiguitdeduim 1500rpm wel, op een xx05 kogelomloop is dat 7500mm/min. Daar gebruik je er 2500 van, dus je gooit 67% van de capaciteiten van de motor door het raam.

Vertraag 1:3 en je kunt de motor voor 100% gebruiken. Daarnaast neemt de resolutie toe en mechanisch is het ook niet lastiger; een motor die via een riempje aan de spindel koppelt is meestal met een simpel L-vormig stuk plaat wel te monteren. Kwa kosten zal direct koppelen het net wel, net niet winnen; fatsoenlijke motorkoppelingen zijn stiekum aardig aan de prijs.

Verder: 2Nm op je X is niet veel, 4Nm op je Z ook niet (en dat zijn houdkoppels, niet de pull-out). Duw maar eens een boor in een stukje metaal of een afsteekmes door je staf en kijk hoeveel kracht dat eigenlijk kost.
Met 1:3 is dat al 6Nm en 12Nm geworden minus een beetje en is de positioneringsnauwkeurigheid ook met een factor 3 toegenomen, minus de speling op je tandriemen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Keuze stappenmotor

Bericht door willy wonka »

Logisch verhaal.
Ik dacht rechtstreeks koppelen omdat je met riem altijd speling hebt? Vandaar dat ik het wilde vermijden.
Dat moet dan een HTD riem zijn? Of waar wordt dat meestal mee gekoppeld.

Ik zou zelfs een Nema34 wel wegkrijgen op de X denk ik met een riem.
Grotere motor, meer stroom, beter (houd)koppel?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Keuze stappenmotor

Bericht door DaBit »

Ik merk zowel op CNC-machine als op draaibank maar weinig van riemspeling. Het is er in theorie echter wel. Maar uiteraard zijn ook directe motorkoppelingen meestal niet helemaal spelingsloos, in ieder geval niet de types met een polyurethaan spinnetje in het midden. En verder loont het om de riemschijven zo groot mogelijk te kiezen. Hoe groter de omtrek, hoe lager de kracht op de riem en daarmee de rek, en hoe minder groot de hoekfout veroorzaakt door speling tussen riemtand en tandschijf.

Je hebt op een draaibank overigens niet zo heel veel last van een minimale omkeerspeling. Alles wat bloednauwkeurig moet gaat meestal toch maar 1 richting op.

Kwa riemen; ik gebruik AT riemen met staalgordel. Spelingsarm, stijf en goed te verkrijgen. De 10mm AT5 riempjes op de frees en Z-as draaibank zijn stukken stijver dan het 16mm HTD5M elastiek waarmee de hoofdspindel aan de servomotor vast zit. Maar staalgordel vs glasvezel zal daar meer mee te maken hebben dan de AT vs HTD tandvorm.
Als je het aan kunt komen lijkt Gates GT3 5MGT me nog het allerleukste systeem.

Kwa motoren: Bij dezelfde technologie is koppel afhankelijk van ijzervolume. De gewenste hoeveelheid ijzer kun je krijgen door de rotor langer te maken of de diameter op te hogen. De inertie van de rotor neemt echter wel meer toe door de diameter te vergroten dan door de lengte te vergroten. Heel kort door de bocht zal een 3Nm NEMA23 motor dynamischer zijn dan een 3Nm NEMA34.
Magoed, die dynamiek heb je op een draaibank eigenlijk ook niet zo heel hard nodig en als die NEMA34 normaal past, waarom niet...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie