HBM draaibank ombouw.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

HBM draaibank ombouw.

Bericht door willy wonka »

Maar een eigen topic gemaakt. Omdat ik nog een aantal vragen heb en mijn kennis van elektra zeer beperkt is (boeit mij verder ook weinig, dus dat zal het zijn :lol: )
Kan wel wat hulp met het bouwen van de besturingskast gebruiken.
Ik heb weinig tijd, dus ik probeer het bankje binnen een maand gereed te hebben.

Ik doe eigenlijk niets meer met zelfbouw. Maar in dit geval maak ik een uitzondering i.v.m. ruimte- en stroomgebrek.
Ik was opzoek naar een CNC bankje puur voor het maken van 1 product. Gaten boren! en af en toe wat buiten draaiwerk. Verder niets.
Een compleet nieuwe machine kopen puur voor dit werk ging niet ivm de ruimte en beschikbare stroom op mijn huidige locatie.
Dus maar een HBM 330 x 600 bankje (nieuw) gekocht die in de aanbieding was. Met als doel deze om te bouwen naar CNC.

Het bankje is vorige week afgeleverd en zo op het oog best een aardig ding.
Hendels lopen niet geweldig t.o.v. de AI maarja, die gaan er toch af.
Runout op de drieklauw is <0,01mm, best netjes. En loopt best ok na het schoonmaken.
Het bekende slijpgruis is nog overal te vinden.

Besturing wordt LinuxCNC. Al bekend mee en tevreden over. Plus veel mogelijkheden.
Ik heb hiervoor een 7i76E gekocht, om hem via Ethernet aan te sturen.

Ik heb een Multifix A gekocht om te beitelslede te vervangen.

Op de Z en X komen C5 omlopen (Z met dubbele moer, voor de X helaas te weinig plaatst) met NTN P4 dubbele hoekcontactlagers.

Ik heb wat handmatig gedraaid maar tot mijn verbazing verspaand het ding best netjes! De AI kreeg ik soms in stilstand. Maar tot mijn verbazing gaat de HBM gewoon door op dezelfde snijinstellingen...
Spindelvermogen zou niet veel moeten schelen.

De stappenmotoren worden uiteraard closed loop. Ik denk van Lichuan. Hebben het altijd prima gedaan, en zie geen meerwaarde om echte Leadshines te kopen?

Motor die erop zit is 400V. Ik neem aan dat ik hier gewoon een drie fasen VFD op kan aansluiten?
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door HD13 »

Ga je deze draaibank op 3x400Vac of 1x230Vac aansluiten ?
Doe anders even een foto van het motor type plaatje.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door willy wonka »

3 x 400
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door HD13 »

Kan dus een gewone 3 fase regelaar op.
Maar als de motor geschikt is voor 230/400 Vac dan kan de regelaar ook 1x230Vac gevoed worden en 3x230Vac uitgestuurd worden.
Laatste type regelaar is meestal goedkoper en je kan het op een normaal 230 Vac stopcontact gebruiken.
Gaat meestal op tot een 2,2kW motorvermogen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door willy wonka »

Iemand nog een goed adres voor kogelomloopspindels?
Ik bestelde ze voorheen bij TBI Motion op Ali, C5 klasse. Maar zoek iets dat sneller geleverd kan worden.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door assink »

zapp automation in de uk?
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door Fredsan »

Ik heb de TBI motion omloop spindels bij tuli.si besteld. Incl eindbewerkingen binnen 9 dagen in huis.
Afwerking was perfect gedaan, en heel belangrijk de spindels zijn gewoon recht. Alles was prima verpakt. Communicatie via e-mail ging ook meer dan uitstekend.
Voor mij geen andere leverancier meer voor kogelomloopspindels.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door willy wonka »

assink schreef: 08 okt 2019 12:26 zapp automation in de uk?
Levertijden van 4 weken helaas
Toch bedankt!
Fredsan schreef: 08 okt 2019 15:56 Ik heb de TBI motion omloop spindels bij tuli.si besteld. Incl eindbewerkingen binnen 9 dagen in huis.
Afwerking was perfect gedaan, en heel belangrijk de spindels zijn gewoon recht. Alles was prima verpakt. Communicatie via e-mail ging ook meer dan uitstekend.
Voor mij geen andere leverancier meer voor kogelomloopspindels.
Dat is een goeie! Thanks
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door willy wonka »

Ben niet veel verder...
Nog steeds aan het wachten op de omlopen en BK12 lagerblokken...

8Nm Nema34 stappenmotor is binnen.
Deze gaat een zwengel geven aan een 1610 C5 omloop (1605 c5 was niet meer op voorraad) met P5 hoekcontactlagers.

Ander topic.
Maar volgens Dabit kan ik de omloop niet het beste rechtstreeks koppelen omdat ik dan bereik van de stepper weggooi.
Uitgaande van een snelheid van 2500mm/min op het bankje. Met een max rpm van 1500 van de stepper zit ik rechtstreeks gekoppeld op 15.000mm/min.
Om dat naar 2500mm/min te krijgen heb ik een overbrenging van 1:6 nodig.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door willy wonka »

Omlopen zijn onderweg! Kan ik daar volgende week aan beginnen.

Rittal installatiekast ook binnen.
Ik probeer zoveel mogelijk op Din rail te knallen. Of ik print er nieuwe houdertjes voor.

Ik moet ook nog een 24v voeding aanschaffen voor home sensoren, encoder, mesa besturingskaart en relais.
Domme vraag uiteraard....maar hoeveel Ampere moet ik deze kiezen? Stel ik neem een met 8 Ampere. Kan het niet zo zijn dat het onderdeel maar 1A nodig heeft dan kapot gaat?


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

willy wonka schreef: 07 nov 2019 14:44 Domme vraag uiteraard....maar hoeveel Ampere moet ik deze kiezen? Stel ik neem een met 8 Ampere. Kan het niet zo zijn dat het onderdeel maar 1A nodig heeft dan kapot gaat?
Denk even aan de zekering in je meterkast, of die nu 10A of 16A is een lamp van 100W die in de buurt van 100/230v=0.4A nodig heeft gaat ook niet stuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door hfjbuis »

Ik moet ook nog een 24v voeding aanschaffen voor home sensoren, encoder, mesa besturingskaart en relais.
Domme vraag uiteraard....maar hoeveel Ampere moet ik deze kiezen? Stel ik neem een met 8 Ampere. Kan het niet zo zijn dat het onderdeel maar 1A nodig heeft dan kapot gaat?
Ook als de voeding te zwaar is (Amperage), gaat er niets kapot. Een erg overbemeten voeding kan natuurlijk wel meer schade maken ingeval van sluiting. Dat is te voorkomen de onderdelen apart te zekeren. Dat kan goed met b.v. autozekeringen (steek model). Daar kun je ook wel een houder voor krijgen voor het plaatsen van meerdere zekeringen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door willy wonka »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 nov 2019 14:52
willy wonka schreef: 07 nov 2019 14:44 Domme vraag uiteraard....maar hoeveel Ampere moet ik deze kiezen? Stel ik neem een met 8 Ampere. Kan het niet zo zijn dat het onderdeel maar 1A nodig heeft dan kapot gaat?
Denk even aan de zekering in je meterkast, of die nu 10A of 16A is een lamp van 100W die in de buurt van 100/230v=0.4A nodig heeft gaat ook niet stuk.
Jeetje...inderdaad. Ik ben echt een retard wat dat betreft :|
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: HBM draaibank ombouw.

Bericht door javanree »

willy wonka schreef: 07 nov 2019 14:44Ik moet ook nog een 24v voeding aanschaffen voor home sensoren, encoder, mesa besturingskaart en relais.
Overweeg om dat te splitsen... een kleine 24V alleen voor de Mesa kaart, zodat je geen vervuiling hebt van schakelende relais ed.
Ik heb hiervoor een paar van die goedkope blauw-witte Meanwell DIN voedingen genomen, die kosten amper 20 euro
Plaats reactie