Welk type zero setter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welk type zero setter?

Bericht door hfjbuis »

Als het goedkoop en laag moet zijn met een herhaalnauwkeurigheid van 0.01 mm:

Een TL-W5MC1 5mm 3 Wire Inductive Proximity Sensor. Die heeft op mijn mini draaibank een herhaalnauwkeurigheid < 0.01 mm. Monteer de sensor op het einde aan de onderkant van een 20 cm lange stemvork achtige stuk aluminium. Lijm in de bovenkant een afgeslepen stuk van een oude HSS frees.
  • Eenvoudig te maken met een freesmachine, of boormachine
  • Geen bewegende delen
  • Elektrisch geïsoleerd van het chassis van de machine.
  • Minimale kosten
  • Werkt op 5..36 Volt
Dit is mijn volgende project als de sensor binnen is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Welk type zero setter?

Bericht door Jasper »

Dat krijg ik nog niet voor me gehaald maar als je zover ben verwacht ik wel een paar foto's
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welk type zero setter?

Bericht door hfjbuis »

@Jasper, ik zal een morgen een foto maken van de opzet.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welk type zero setter?

Bericht door hfjbuis »

Nou hier is hij dan,

2 stukken staf, met rechts onder het blokje dat de sensor moet voorstellen en daar boven 2 magneten die het stukje HSS moeten voorstellen.

19239
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welk type zero setter?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 04 okt 2019 13:01
hugo stoutjesdijk schreef: 04 okt 2019 11:07 Ik heb het idee dat jullie (degene met kennis hiervoor) sneller met een horizontaal geplaatste camera en vision die lengte meting nauwkeurig voor elkaar hebben dan met laser.
Met v-groeffreesjes?
Ik zou niet weten waarom niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Welk type zero setter?

Bericht door Firehunter »

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Wat ik vergeten was te zeggen, is dat ik regelmatig graveerfreesjes gebruik met een punt van 0,1 of 0,2mm. Welke setter is het meest geschikt voor dit soort freesjes?
Ik had namelijk al eens een "vandalismebestendige schakelaar" besteld om als setter te gebruiken, maar het kost veel te veel kracht om die in te drukken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welk type zero setter?

Bericht door Kjelt »

Hoeveel kracht mogen die freesjes hebben?
De door Dabit genoemde Metrol schakelaars zijn 1N en 1.5N.
Als dat teveel is dan kan ik me voorstellen dat je geen schakelaar wilt maar een elektrisch contact, dus krokodillenklemmetje aan het freesje of spindel mits geleidend en andere kant op een geisoleerd plaatje en beiden naar de probe ingang.
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Welk type zero setter?

Bericht door sbos »

hallo,

Ik gebruik een soort gelijke (besteld bij ali) als bij de 3e foto van jou vraag in combinatie met een Eding CPU5B.
Deze is op een 0.001 nauwkerig heeft geen kracht nodig om te worden geactiveerd.
Een bijkomende voordeel van deze toolsetter, is dat er een extra noodstop schakelaar is gemonteerd.
mocht het voorkomen dat de de tool door de sensor wordt gedrukt door een foute instelling of toollengte, storing, dan wordt de noodstop ingedrukt en hiermee voorkom je dan schade aan de sensor.
Ik zou er wel een nemen met een normal close (NC) schakelaar. Mocht er een kabelbreuk zijn dan wordt dit gedetecteerd doordat de controler denkt dat de sensor is geactiveerd. Bij een normal open (NO) kan dit niet.

Succes met de keuze.

Sjaak
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Welk type zero setter?

Bericht door janplastiek »

ik heb een grote zero setter in de tafel ingewerkt Ø 100mm, platte schotel met star as welke in een kogel leibus loopt,deze wordt met een schommel in balans gehouden, een frees van 1mm breekt niet bij het inlezen tot 0.01 accuraat.
onderaan een schuine kant aan de as waar een schakelaar met rol
foto's zeggen meer dan woorden ;-)

8406
8404
8403
Breek de dag, frees een lijntje.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Welk type zero setter?

Bericht door Firehunter »

Ik heb inmiddels het mechanische type met klokje binnen, maar het indrukken vergt wat meer kracht dan ik hoopte. Dus deze is waarschijnlijk niet geschikt voor kleine freesjes zoals graveerfrezen.


Waar ik nog over nadacht: het type tool sensor die simpel met bijvoorbeeld een stukje verkoperd pcb op het werkstuk en krokodilklem op freesje verbinding maakt. Het frame van mijn machine is van staal, wat is geaard. Hier kan ik toch niet zomaar ook een digitale input op aansluiten?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welk type zero setter?

Bericht door hfjbuis »

Technisch geen probleem, maar storingen en aardlussen komen natuurlijk rechtstreeks op die ingang binnen. Dat geeft, zeker bij draaiende motoren en ander elektrisch spul mogelijk problemen. Als je een optocoupler ingang hebt, zou ik het zeker proberen, dan heb je daar geen last van.

Ik ga een tool setter maken met een proximity switch. Daarmee heb ik galvanische scheiding en dat is goed. De niet magnetische sensor met daarop een POM busje (soort T stuk) en een stalen plunjer. Een stuk schuim (spons of zo iets), of 2 magneten met de polen omgedraaid als veer (dat laatste zie ik wel zitten). Dat is eenvoudig te maken en op basis van mijn huidige proximity switches verwacht ik een herhaalnauwkeurigheid van 0.02 mm. Het gaat gebruikt worden voor het automatisch bepalen van de lengte van de geplaatste boor (tool offset Z) en als dat goed werkt, ook een voor de diameter tooloffset X (draaibank).
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welk type zero setter?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb inmiddels het mechanische type met klokje binnen, maar het indrukken vergt wat meer kracht dan ik hoopte. Dus deze is waarschijnlijk niet geschikt voor kleine freesjes zoals graveerfrezen.
Kan misschien met een poupi taster met een dikkere punt?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Welk type zero setter?

Bericht door Grafjan »

hfjbuis schreef: 25 okt 2019 00:13
Ik heb inmiddels het mechanische type met klokje binnen, maar het indrukken vergt wat meer kracht dan ik hoopte. Dus deze is waarschijnlijk niet geschikt voor kleine freesjes zoals graveerfrezen.
Kan misschien met een poupi taster met een dikkere punt?
Heb pas nog een hss boortje van 0,5 mm met zo’n ding gemeten, ging prima! Daarna wilde ik met perslucht een krulletje wegblazen, blies ik de boor over de helft.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk type zero setter?

Bericht door DaBit »

Gheheh, die perslucht, klinkt bekend. Is mij met 0,2mm VHM boortjes ook wel eens overkomen :lol:

Maar als ik het goed heb kan een 0,5mm boortje met schachtlengte 10mm dat recht belast word toch al gauw zo'n 50N hebben voor die buigt en breekt. Steek maar eens een naald of speld in een stuk hout; daar moet je aardig op duwen wil je die breken, en dan duw je niet eens zo mooi recht als een Z-as dat doet. Zoveel kracht heb je echt niet nodig om je meetapparaat in te drukken.

Het enige kritische zouden hele kleine VHM graveerpuntjes kunnen zijn, maar ook die dingen zijn vaak de onderste 0,2mm oid plat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie