stepper system

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

stepper system

Bericht door kitman »

Ik zoek een klein stepper systeem en vond dit op ebay.
https://www.befr.ebay.be/itm/323394127583
Is dit iets en door een amateur aan te sluiten?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: stepper system

Bericht door hfjbuis »

Dit is vrijwel plug en play en zeker door een amateur aan te sluiten. Alleen om de motor aan te sluiten (step/dir/enable) heb je nog 3 stuks 4 pins dupont female connectoren nodig (shield) en 4 pins JST-XH aan de andere kant (TB6600), 2 krimptangen en 2 doosjes met connectoren. 2 zo'n setjes op ebay kosten ca. €30,-- samen. Uiteraard gaat het ook met losse dupont kabels. Mocht je in de buurt van Hoensbroek wonen, stuur maar een PB, dan zetten we deze connectoren er samen wel op. En als je toch bezig bent, gebruik voor alle losse kabels ook ader eindhulzen (zeker bij de 220V), dat kan je veel ellende besparen.

Ik weet niet waarvoor je het gaat gebruiken, maar een 12 Volt voeding is wat weinig. De 24 Volt is beter geschikt. Het werkt maar verwacht er geen wonderen van m.b.t. geluid en hoge snelheden. Ik heb met zo iets mijn 1e draaibank om gebouwd en ook de 2e en ik ben er tevreden mee voor mijn hobby gebruik.

Ik ga altijd voor goedkoop, maar voedingen bestel ik in Europa, wetende dat ik ook dan een chinees geleverd krijg, maar het geeft toch een (beetje) meer zekerheid.

Ik heb arduino uno shields waarvan de step en directory pinnen zijn omgewisseld. Voor mij een kleinigheidje om dat in de software aan te passen, maar als het niet werkt, weet je waar je zoeken kunt.

Je hebt hiervoor ook (grbl) software nodig. Die is er in hoofdzakelijk 2 smaken, voor de arduino uno en de arduino mega. Kijk eerst naar deze software voordat je hardware bestelt, niet alle software werkt met alle hardware en shields. Het prijsverschil is maar een paar euro, de teleurstelling kan wat groter zijn.

Mocht je "Gcode sender" het ondersteunen, ga dan voor een arduino uno of mega met daarop een ESP8266 Wifi chip. Dan kan je de PC over Wifi met de controller verbinden. Daarmee heb je een galvanische scheiding en voorkom je veel problemen. WiFi werkt bij mij heel goed.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: stepper system

Bericht door Grafjan »

Pff ik vind het nogal een verhaal...Ben er achter gekomen dat mensen met heel veel verstand van zaken, iets al heel erg snel plug en play vinden. :lol:
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: stepper system

Bericht door hfjbuis »

Pff ik vind het nogal een verhaal...Ben er achter gekomen dat mensen met heel veel verstand van zaken, iets al heel erg snel plug en play vinden


Dat wat je zegt klopt zeker. Maar zijn bouw voorstel is inderdaad "bijna plug en play". Ik heb voor de CNC dag volgende week 3 van dit soort systemen gebouwd (draaibank, verdeeltafel en slijptafel) om te laten zien dat je met weinig middelen ( geld, materiaal, gereedschap, kennis en ervaring) toch heel leuke, leerzame en productieve dingen kunt doen.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: stepper system

Bericht door kitman »

Dit dient voor een klein machientje en eigenlijk zijn die steppers groot zat.
Nema 17 is al groot genoeg, maar die zijn dan net iets te licht voor een redelijke prijs.
Ik vond deze en die zijn net iets goedkoper.
Bij stappenmotor hebben ze zo een set ( 4.3a ) maar die kost 259 Euro, wel plug and play.
Gewoon hobby en niet echt om veel te gebruiken, meer voor het bouwen.
Mooie uitleg, maar met veel afkortingen, moet ik toch een paar keer lezen.
Dat technisch aansluiten is geen probleem, maar weten wat waar komt en waarom is een ander paar mouwen.
Ik moet nog eens precies uitrekenen wat het kost, met alle kosten meegerekend.
Met deze uitleg kan ik toch al wat meer bedenken wat ik moet doen.
Voor 50 Euro verschil bestel ik bij stappenmotor, vind ik toch veiliger.
Kan zo een systeem ook werken met vb Mach3?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stepper system

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 25 okt 2019 08:54 Ben er achter gekomen dat mensen met heel veel verstand van zaken, iets al heel erg snel plug en play vinden. :lol:
Dat is de meest scherpe conclusie die ik in tijden gehoord heb. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: stepper system

Bericht door kitman »

Ik kom sowieso naar de cnc dag en ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: stepper system

Bericht door Markus »

dit is wellicht makkelijker

https://www.sorotec.de/shop/Triple-BEAST.html

Greezt,

Markus
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: stepper system

Bericht door hfjbuis »

Nema 17 is al groot genoeg, maar die zijn dan net iets te licht voor een redelijke prijs.
Ik vond deze en die zijn net iets goedkoper.
Op mijn mini draaibank gebruik ik "42BYGHW811" 0.48 Nm dat is (voor mij) voldoende voor zo'n kleine draaibank. Ik heb ook "17HS24-2104S" 0.65 Nm (€15,-- StepperOnline). Die heeft opmerkelijk veel meer power. Ik heb daarom de power van mijn stappen motoren eens berekend op basis van de koppel curve en kom tot de conclusie dat (als de curves kloppen) de 0.65 Nm motor de helft van het vermogen van de Nema24 zou leveren. Bovendien wordt het hoogste vermogen (niet koppel) bij hogere toerentallen geleverd. Dat had ik totaal niet verwacht!
19339
Kan zo een systeem ook werken met vb Mach3?
GRBL werkt niet met Mach3
dit is wellicht makkelijker Tripple beast
Dat is een mooi compact systeem
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stepper system

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 25 okt 2019 11:02 dit is wellicht makkelijker

https://www.sorotec.de/shop/Triple-BEAST.html

Greezt,

Markus
3x zo duur en je hebt nog steeds een stuurkaart nodig. Dus ik begrijp het voordeel niet zo. (al zal het gedeelte wat je hiermee uitvoert wel wat robuuster zijn dan de Arduino set)
Maar het blijft wel appels met halve peren vergelijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie