CNC xPRO V4 en Huanyang VFD

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Alan
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2019 21:39

CNC xPRO V4 en Huanyang VFD

Bericht door Alan »

Beste forumleden,

ik ben momenteel bezig met een zelf bouw CNC. Ik heb onlangs via aliexpress een 2.2 KW frees en Huanyang VFD-set gekocht die ik in combinatie met een CNC xPRO V4 Controller Stepper Driver wil gaan gebruiken.

Ik zit met het volgende probleem bij het aansluiten van de CNC xPRO V4 en de VFD contacten voor de aansturing van spindel aan, spindel toeren en draairichting . Ik heb al een beetje gezocht op het forum, maar ik ben mijn type VFD pin aansluitingen niet tegen gekomen,

Wie kan mij hierbij helpen en met settings en de instelling.

Ik zou dit zeer op prijs stellen.

Thanks!!

Zie bijlage voor VFD pin contacten

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC xPRO V4 en Huanyang VFD

Bericht door audiomanics »

Weet je zeker dat dit een HuanYang VFD is? Die hebben, de types die ik hier gehad heb, allemaal een heel ander type aansluitveld:
Drie rijen aansluitklemmen. twee groene bovenin en een zwarte voor de 230V en de motor (en eventueel een remweerstand) onderin:
Afbeelding

Heb je bij de vfd wel een manual geleverd gekregen? bij de HuanYang VFD's zit er een heel boekwerk bij..


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Alan
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2019 21:39

Re: CNC xPRO V4 en Huanyang VFD

Bericht door Alan »

Hallo kees,

Ik heb er eentje met 1 rij klemmen strook. Ik heb inderdaad heel wat info gevonden met een dubbele klemmen strook, helaas niet met enkel klemmen strook.

De VFD is een van het merk Huanyang.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC xPRO V4 en Huanyang VFD

Bericht door audiomanics »

Ja, Ok... Ik kan het model met enkele rij niet vinden op de HuanYang site.. Maar heb je er nou een manual bij???

Links zie ik in ieder geval iets wat op een relaisuitgang lijkt (bij de mij bekende HuanYang inverters heten die FA, FB en FC) Die kan je mogelijk programmeren om bij een fout te schakelen en dan kan je die contacten dus opnemen in het noodstop-circuit.
Ik ga maar even uit van de standaard HY-inverters.. dat is misschien wel te projecteren op de benamingen bij deze VFD..
FOR verbinden met massa en de motor gaat een kant op draaien.. Als dit niet rechtsom is moet je twee van de draden U, V en W met elkaar verwisselen.. De controller zal die FOR verbinden met massa als de motor moet gaan draaien..
Vi moet aangesloten worden op de 0-10V uit je controller
Bij de mij bekende VFD's zit een Digitale en een Analoge massa (DCM en ACM) die moet je met elkaar verbinden en met de massa van je controller..
Meer is er eigenlijk niet aan te sluiten..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Alan
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2019 21:39

Re: CNC xPRO V4 en Huanyang VFD

Bericht door Alan »

Kees, zo ziet de klemmen strook als volg uit

19445

19446
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC xPRO V4 en Huanyang VFD

Bericht door Kjelt »

Op je stuurkaart uitgang op analoog zetten (dus niet pwm) en dan 0-10V
Dan de volgende verbinding:

van Stuurkaart - Analog Ground naar VFD - GND (die bij de potmeter symbool, evt potmeter dus verwijderen)
van Stuurkaart - Spindle (0-10V) naar VFD - VI1

Als je ook de richting wilt sturen wordt het lastiger want dan heb je een hulpschakelingetje nodig.
Als je alleen een richting wilt dan nog verbinding (draadje) trekken tussen Xgnd en FWD op de VFD.
matissb
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2019 18:49

Re: CNC xPRO V4 en Huanyang VFD

Bericht door matissb »

Hello, Did you manage to control your spindle via X-pro?
I think I have purchased the exact same spindle and VFD, currently have it wired up like suggested in the previous comments, but can't get it to work with xpro. Would be very helpful if you published some info about your setup.
Plaats reactie