probleem met aansturing

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
albert1956
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2018 20:48

probleem met aansturing

Bericht door albert1956 »

Hallo allemaal ik ben Albert en dit is mijn eerste post hier.
Ik heb mijn Proxxon MF70 omgebouwd naar cnc.
Daarvoor heb ik 3 Nema17 stappenmotoren, een Arduino UNO en een cnc shield v3 gebruikt.
De software die ik gebruik is grbl v1.1 en Universal G-code Sender.
Alles lijkt prima te werken ik kan de frees besturen met de jog mode en alle assen doen wat ervan wordt verwacht.
Ik heb met Inkscape een test gedaan en het bestand omgezet met jscut.org
Dat gaat tot een bepaalde hoogte goed.
Dat wil zeggen ik heb als test een letter genomen en die wordt keurig gefreesd.
Maar zodra er iets is waardoor de frees even omhoog moet om te verplaatsen dan gaat het fout.
Ik heb het woord test gemaakt met een bijzonder lettertype dan wordt de letter t prima gemaakt maar met de tweede letter de e dus gaat hij fout.
Hij verplaatst de frees niet voldoende dus gaat hij op 2 derde van de t beginnen en zet hij de frees er 3 mm in in plaats van 1 mm.
Ik ben hier de weg even kwijt is er iemand die met op weg kan helpen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: probleem met aansturing

Bericht door hfjbuis »

Post je jscut settings en het svg bestand als bijlage (zip), dat werkt verhelderend.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: probleem met aansturing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De G-code lijkt me handiger.
Maar als je 2e product dieper gaat, heb je misschien stappen verlies bij de opwaartse beweging.
( dat kan door te zwakke instelling van de stepperdrive komen, maar ook omdat er misschien een koppeling slipt op de as. Viltstiftstreepjes op as en koppeling laten dat probleem snel genoeg zien)
Even een simpel testprogramma maken, 10 kamertjes naast elkaar. Die frees je dan 10mm boven je werk, kijken of de frees bij elk volgende kamertje dichter bij je werk staat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
albert1956
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2018 20:48

Re: probleem met aansturing

Bericht door albert1956 »

Een ieder bedankt voor de reacties.
Hugo had het bij het rechte eind.
Ik had 3 Nema17 motoren besteld bij Alie.
Maar ongeduldig als ik was heb ik er 3 motoren opgezet die uit een moving head kwamen.
Die werkten op het eerste gezicht prima.
Maar het blijkt dat dat 24 volt motoren zijn en ik heb de zaak draaien op 12 volt.
Vandaag toch de nieuwe motoren er op gezet de stroom ingesteld en gaan.
Dus nu werkt de hele handel geheel naar wens.
Zo zie je maar weer geduld is een schone zaak. :P
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: probleem met aansturing

Bericht door benkr »

Kennelijk weet je niet dat een stappenmotor puur op stroom werkt, en niet op spanning.
Er zijn geen 12 of 24V stappenmotoren, er zijn motoren die bedoeld zijn voor een bepaalde maximale stroom.
Omdat het ook gaat over stappen (pulsbreedte in de aanstuurstroom) is het belangrijk hoe snel de stroom aan kan groeien bij een bepaalde spanning, dit wordt vooral bepaald door de zelfinductie, maar hoe hoger de spanning hoe sneller die stroom kan aangroeien, dus een hogere spanning zorgt voor een snellere motor.

Nu weet ik toevallig wat voor motoren er in moving heads zitten, in de meeste apparaten houdt het wel op bij 0,3Nm, alleen bij de heel grote modellen loopt het op tot 1Nm of zo.

Hoe groot de stroom mag zijn kun je het beste afleiden uit de temperatuur bij gebruik gedurende b.v. een half uur of meer, ze mogen zeker flink handwarm worden, zelfs 60 a 70 graden mag, en dan houd je ze al niet meer vast, bij 50 graden zijn wij al geneigd om terug te trekken omdat dat echt al als heet aanvoelt.
Als ze te warm worden moet je de stroom wat terug regelen, die stroom is vrijwel recht evenredig met de kracht. Er is een grens aan die stroom, dat is het moment waarop het magnetisme niet meer lineair toeneemt en de kern in verzadiging gaat, dan ben je echt te ver gegaan, maar dan worden de spoelen ook bloedheet.
albert1956
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2018 20:48

Re: probleem met aansturing

Bericht door albert1956 »

In ben op dit gebied een leek en voor het eerst met stappenmotoren en de sturing bezig.
De motoren die er eerst op zaten werden inderdaad bloedheet.
En de motoren die ik nu gebruik blijven koel en werkt de machine prima.
ik ga nog een tweede setje arduino en cnc shield bestellen gewoon voor de lol.
En daarmee eens experimenteren met de andere motoren.
Deze oude z.. heeft dit weekeind in ieder geval weer wat geleerd. ;-)
Wederom bedankt.
Plaats reactie