Langmuir cnc

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Diks
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2015 15:45

Langmuir cnc

Bericht door Diks »

Op kerst avond was ik een beetje aan het google voor info over het bouwen van een eigen cnc plasma machine
(tekening had ik al klaar )
En kwam een langmuir cnc tegen een kleine tafel (dus ben weer opnieuw begonnen met tekenen deze vond ik beter bij mij passen )
De x as is maar aan een kant vast aan de y as
De y as koker wordt bij mij 100x100x3 1400mm lang
En de x as koker 80x40x3 700mm lang
Nu wil ik de y as koker 100x100x3 twee sbr12/16 lineaire rail asgeleider plaatsen een boven op en een aan de voorkant een dan een hoeklijn 120x120 er op monteren zo dat de koker en lagers aan de binnenkant van het hoek profiel zitten en daar bovenop de x as.
Zou dat sterk zat zijn en kunnen die lagers die zij waartse krachten hebben
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Langmuir cnc

Bericht door Markus »

Kun je dat tekenen want ik begrijp de vraag niet helemaal, maak je je zorgen om het moment dat de wagens van opzij mogen hebben ? Mx ?


Greezt,

Markus
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Langmuir cnc

Bericht door benkr »

Vergeet die SBR dingen helemaal, ga voor de vierkante geleidingen met kogelomloop wagentjes er op, zijn iets duurder maar echt veel, heel veel beter.
Zeker de dingen die jij nu voorstelt moet je echt absoluut niet met die SBR dingen doen, die zijn al kapot en instabiel voordat je machine af is.
Diks
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2015 15:45

Re: Langmuir cnc

Bericht door Diks »

Zat er ook over naar te denken
Weet jij een site waar ze goedkoop zijn
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Langmuir cnc

Bericht door benkr »

Markus hier van het forum, JVE in Eindhoven en wellicht een medeforumlid, verder natuurlijk Aliexpress en Ebay.
Diks
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2015 15:45

Re: Langmuir cnc

Bericht door Diks »

Dit gaat het hem worden

19670

Maar dan met ándere lagers
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Langmuir cnc

Bericht door Markus »

Hoi Diks,

denk dat de meeste mensen zich zorgen zouden maken over het moment wat van de zijkant op een wagen gezet mag worden (=Mx). Een voorbeeld getal bij de 20mm Rollon blokwagens is 220NM , dat betekend dat je plasmakop op 1 meter afstand van de wagen 220/9,8 = 22,5 kilo max mag wegen zonder rekening te houden met het gewicht van de arm. Jij hebt een arm van 750mm dus dan mag die meer wegen -> 1000/750 *22,5 = 30 kilo. Deze berekening is als je met maar 1 wagen op een 20mm rail zou gebruiken. Uit je tekening maak ik op dat je 4 gebruikt dus je de kop mag nog veel zwaarder zijn.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Langmuir cnc

Bericht door kawarider »

Het is vooral dat de arm gaat zwabberen als ie zo uitsteekt, daarom heb ik daar ook een motor gezet bij mijn retrofit. Als je plaat van 3 of 4 cm gaat snijden is de snelheid laag, bij dunne plaat hoog. Elk stukje speling ga je in je product terugvinden.
Diks
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2015 15:45

Re: Langmuir cnc

Bericht door Diks »

Dankje wel voor jullie hulp
Ben toch maar over gegaan van sbr16 naar vierkante geleidingen met kogelomloop wagentjes
Zijn wel iets duurder heb een site gevonden waar de prijs nog wel redelijk is
Wat voor een spoed en dikte zou ik moeten nemen voor de kogelomloop spindel hij zal ongeveer 1200/1300 lang zijn
Nema23 425 Oz-in motor komt er op
Plaats reactie