Stof afzuiging

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Stof afzuiging

Bericht door Grafjan »

Allereerst fijne kerstdagen. Nu ik tot de conclusie ben gekomen dat het weinig uithaalt om in dezelfde ruimte waar ik mdf sta te frezen ook een model bouw trein landschap te maken, wil ik deze laatste weg doen. Dus heb ik weer wat ruimte en dacht deze te benutten met een stofafzuiging. Zat aan zo’n ding te denken met onder een plastic zak en boven zo’n stoffen die opgeblazen word. Op 230 volt. Zuigt zo’n ding goed af? Maakt zo’n ding veel herrie? Ik heb wel een goeie bouw stofzuiger van makita maar die filter zit in een mum van tijd verstopt. Wat is een goed merk en niet al te duur.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Stof afzuiging

Bericht door kawarider »

Cranentroep.

Het nadeel van zulke afzuigertjes is dat ze werken met overdruk. Het materiaal gaat door de waaier, zeg maar. Als er ergens een gaatje lekt, sta je alsnog in de kleinste hoekjes van de zolder mdf te vegen. Cycloon ervoor met een filter (zelf te knutselen scheelt al veel.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Stof afzuiging

Bericht door Grafjan »

kawarider schreef: 26 dec 2019 13:30 Cranentroep.

Het nadeel van zulke afzuigertjes is dat ze werken met overdruk. Het materiaal gaat door de waaier, zeg maar. Als er ergens een gaatje lekt, sta je alsnog in de kleinste hoekjes van de zolder mdf te vegen. Cycloon ervoor met een filter (zelf te knutselen scheelt al veel.
Cranentroep!!😂

Maar zuigt zo’n ding harder, of kan ik met zo’n cycloon net zo goed mijn bouw stofzuiger gebruiken? En is zo’n ding geschikt om 3 uur achtereen aan te staan?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Stof afzuiging

Bericht door Bjornski1976 »

Hoi Grafjan,

Kijk eens op de onderstaande link.
https://dickwools.wordpress.com/2014/12 ... l-en-stof/
Even zelf wat in elkaar frutselen en klaar.
Je kan ook wat bestellen maar dan ben je voor het weekend niet klaar.

Standaard huis tuin en keuken stofzuiger er op en gaan met die banaan.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Stof afzuiging

Bericht door motormuis »

dit werk prima alleen eraan denken dat stof met lucht maakt statische elektriciteit en dat kan rare dingen doen met een cnc
bij mijn portaalfrees sabre 408 was een koperlint in de slang tot in de emmer van de afzuiging om dit tegen te gaan
Hans
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Stof afzuiging

Bericht door Grafjan »

Bjornski1976 schreef: 26 dec 2019 14:13 Hoi Grafjan,

Kijk eens op de onderstaande link.
https://dickwools.wordpress.com/2014/12 ... l-en-stof/
Even zelf wat in elkaar frutselen en klaar.
Je kan ook wat bestellen maar dan ben je voor het weekend niet klaar.

Standaard huis tuin en keuken stofzuiger er op en gaan met die banaan.
Ziet er goed uit! Maar ga eerst kijken of ik iets kan kopen. Zo’ cycloon dus. Maar die statische elektriciteit is nog wel een dingetje .zo’n koper lint waar moet ik dat op aansluiten?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Stof afzuiging

Bericht door DaBit »

Koperen lint aan aarde.

Ik heb al 'eeuwen' een Chinese Dust-Deputy kloon in gebruik (zoiets, in diverse maten te krijgen) met zijkanaalpomp als zuiger. Kost weinig, werkt uitstekend.
Laatst gewijzigd door DaBit op 26 dec 2019 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Stof afzuiging

Bericht door motormuis »

https://www.hbm-machines.com//producten ... ef-week-52

is nu bij hbm in de aanbieding
het koper lint was bij mijn machine in de slang en aangesloten op de uiteinden die waren van metaal en de emmer van de zuiger was ook metaal
Hans
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Stof afzuiging

Bericht door Bjornski1976 »

Die statische elektriciteit valt wel mee. Het risico op een stof explosie is erg afhankelijk van de lucht en stof verhouding en dan heb je nog een ontstekingsbron hebben.
Een blank koper draad van begin tot eind en aangesloten op een centraal aardpunt is voldoende. Ik weet niet of de machine is geaard, zo ja knoop je de draad daaraan
maar zo niet kan de draad aan aarde die in je besturingskast zit. Ik neem aan dat je daar een aardrail hebt zitten.

Iets kopen kan altijd en soms is iets heeel duurs beter dan niet te koop. Dat ding van HBM is wel wat maar voor dat geld hoef ik maar een keer na te denken. Het kan
altijd beter moet je maar denken. Als je op cycloonfilters Googled kom je het e.e.a. tegen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Stof afzuiging

Bericht door Grafjan »

Dat hbm ding is wel aan de prijs, maar volgens mij zit daar de stofzuiger bij. Het zal wel een allie express ding worden, ik heb geen haast. Bedankt voor de reacties
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 966
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Stof afzuiging

Bericht door Portje »

Ik zie op youtube van die dingen die maar hoger en hoger worden, en maar opstapelen.het lijken wel torenflats
Ik gebruik al jaren een heel simpel geval die gek genoeg wat mij betreft prima werkt.
makkelijk zelf te maken en een wat beter filtertje gebruiken kan ook.
ik stop daar afzuigkap filter in en de rest wordt opgevangen door de stofzuigerfilter.
https://ibb.co/Wtbkj0D
https://ibb.co/SmnTwWg
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Stof afzuiging

Bericht door motormuis »

ik heb respect voor elke soort explosie komt door mijn eerste vak wat ik geleerd heb (mijnwerker)
maar ik ben bang voor stofexplosie
ik heb tijdens een excursie in een kolenmijn gezien wat die kan
er was een gasexplosie die de stof opwervelend en die explodeerde de schade kwam niet door de gas maar door de stofexplosie
een compressor van 8 ton was uit de verankering getrokken en 5 m verder tegen de muur stuk geslagen
het tweede wat stofexplosie zo gevaarlijk maakt is de verplaatsing van het vuur
in een hal waar jaren met houd gewerkt is ligt overal stof (kan je niet vorkomen ) er kan een stofexplosie plaats vinden die vuur in een paar secunden over de muur door de hele hal verplaats met alle gevolgen van dien
hans
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Stof afzuiging

Bericht door spinningwheels »

Gebruik hier ook zo,n alibaba bami ding, Een 60 liter oliedrum eronder, boor er een 60 mm gat in en als ton vol is kan het zo met de oudijzer boer mee .
Gebruik het ding om frees spanen op te zuigen, draai spanen wil wat minder die zijn toch vaak iets langer en verstoppen de slang.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stof afzuiging

Bericht door Sven »

Als je veel uren gaat maken met frees plus afzuiging, zo' n hbm ding is 750 watt, een industriestofzuiger is vaak meer.

En idd, alles moet door de pomp heen, maar sommige spanen kunen dat niet, dan zit alles geblokkeerd, tenzij je er zo'n cycloon er voor hebt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie