Stof afzuiging

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Stof afzuiging

Bericht door Ballegooijen »

tenzij je er zo'n cycloon er voor hebt.
Maar met een cycloon heb je ook eerst een stuk slang waar het doorheen moet. Daar zit dan ook het probleem van verstoppen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Stof afzuiging

Bericht door Portje »

Je bent me net voor, Johan
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Stof afzuiging

Bericht door Grafjan »

Snap nog steeds dat aarden niet helemaal,(lees:helemaal niet) . In een andere topic over dit onderwerp ben ik wel slang tegengekomen met een koperen spiraal erin, dat zou de slang worden tussen de machine en de cycloon, maar tussen de cycloon en de stofzuiger zit een gewone slang. Van de stofzuiger krijg ik soms ook een schok. En een aardedraad van mijn machinebed naar een aardklem in de besturingskast, kan ook geen kwaad?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Stof afzuiging

Bericht door Portje »

op die metalen ton van mij zit een metalen "slang" van een meter.
dat stuk zet je vast op de machine aansluiting.
als dat ook van metaal is en je machine is geaard dan is die ton dat ook.

is dat van kunststof dan begint het koperen lint of aarddraad verhaal lekker opnieuw, haha

mja, krijg je soms van je stofzuiger op je donder dan blijf je wel bij de les.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Stof afzuiging

Bericht door Bjornski1976 »

Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stof afzuiging

Bericht door Sven »

Ballegooijen schreef: 27 dec 2019 13:02 Maar met een cycloon heb je ook eerst een stuk slang waar het doorheen moet. Daar zit dan ook het probleem van verstoppen.
Bij mij ontstaat de verstopping bijna altijd tegen de ingang van het slakkehuis, daar zou een cycloon wel de gelijk helpen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stof afzuiging

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 27 dec 2019 18:18 Als voorbeeld
https://www.ventilatieshop.com/flexibel ... ele-slang/
is geheel geleidend.
Is dat niet heel erg kwetsbaar ?
Festool heeft geleidende stofzuigerslang alleen daar hangt een vrij fors prijskaartje aan.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Stof afzuiging

Bericht door Bjornski1976 »

Alleen voor de bewegende delen zou ik het gebruiken. Voor het merendeel zou ik spirello buis gebruiken. Er gaat voor het meeste hout stof doorheen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Stof afzuiging

Bericht door rkr »

En ook proberen om de uitgaande lucht naar buiten lozen, al het fijnstof dat gemist wordt door je filters ben je dan ook kwijt. Dan wel een extra kast om het systeem bouwen zodat je alles opvangt
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Stof afzuiging

Bericht door Bjornski1976 »

De opmerking van rkr zette me aan het denken. Stel je neemt een rechthoekige plastic bak met deksel gevuld met water. Aan een zijde van de deksel plaats je de aanzuig zijde en aan tegenover gestelde zijde de lucht aanzuiging. Zal het laatste beetje stof niet in het water worden gevangen?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Stof afzuiging

Bericht door motormuis »

Bjornski1976 schreef: 28 dec 2019 00:04 De opmerking van rkr zette me aan het denken. Stel je neemt een rechthoekige plastic bak met deksel gevuld met water. Aan een zijde van de deksel plaats je de aanzuig zijde en aan tegenover gestelde zijde de lucht aanzuiging. Zal het laatste beetje stof niet in het water worden gevangen?
nee het stof gaat met de luchtbellen door he water
Hans
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stof afzuiging

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er zijn anders wel afzuigingen met water om stof te binden.
Lijkt mij als je een cycloon hebt met stromend water langs de wanden dat er aardig wat stof aan kleeft.
Maar om al je stof te vangen zal er wel iets meer dan een wild water baan nodig zijn.
Er staat zoiets bij een klant van me, is een behoorlijke installatie welke behoorlijk kabaal maakt. (wordt gebruikt bij glasvezel-epoxy bewerken)
Volgens mij zijn er ook spuitcabines met waterwanden, weet eigenlijk niet of dat is om geen stof binnen te krijgen, of om lucht af te vangen, of misschien beide.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Stof afzuiging

Bericht door DaBit »

Ze gebruiken wel kolommen met 'douches' erin om fijne deeltjes uit een luchtstroom te wassen.

Toen ik als jong DaBitje nog ooit in een meubelspuiterij werkte was de waterwand puur om ernaast-gemikte-verf op te vangen. Je spoot dus met de verfspuit richting die waterwand. Kwa nevel deed het niet veel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Stof afzuiging

Bericht door Jasper »

Ik heb zo'n stofzak filter van TranenTroep, Grootste probleem is na statische elektriciteit wat ik opgelost heb door de aarde van de stofzuiger aan de slang met staaldraad vast te maken is dat de grote stukken tegen het rooster aan blijven zitten (daar is hij natuurlijk ook voor bedoeld) en hij daarna niet meer zuigt.

Op zich handig als ik weer eens een doosje van een freesje opzuig maar lastig bij veel spanen.

Overweeg om er een cycloon voor te gaan zetten.
Plaats reactie