MDF vs Berken triplex.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Vincent1979
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mar 2012 22:27
Locatie: Goes

MDF vs Berken triplex.

Bericht door Vincent1979 »

Na tijdje afwezig te zijn geweest ivm persoonlijke omstandigheden heb ik me hobby weer beetje opgepakt,
Na aantal jaar vol tevredenheid me DIY cnctje gebruikt te hebben word tijd voor slagje groter ;-)
Mijn huidige is klein cnctje opgebouwd van MDF 18mm
Nu voor mijn nieuwe (100x60) wil ik eigenlijk gaan kijken voor berken triplex 18mm.
Nu heb ik het idee dat Berken veel stijver is als MDF.
Zijn er hier mensen die al een cnc opgebouwd hebben van berken triplex en zoja, wat zijn jullie ervaringen ermee?

Alvast bedankt voor het lezen ;-) :-)
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door benkr »

Ik zelf zou altijd kiezen voor aluminium profielen, bouwt lekker strak en makkelijk, en is met gebruikte profielen best wel betaalbaar maar dat was de vraag niet.

Ik woon achter een interieurbouwer dus ik zie best wel wat plaatmateriaal voorbij komen, zelfs hele leuke platen die puur bedoeld zijn ter bescherming van een hele stapel ander plaatmateriaal, elke pallet heeft een zgn. pakplaat onder en boven, puur voor bescherming. Meestal zijn het platen die beschadigd zijn en daardoor niet meer verkoopbaar zijn, maar voor de hobby zeker wel goed bruikbaar. Die platen zijn bijna altijd 3 x 1,5 mtr of zoiets groot.
Ik zie daar vele soorten spaanplaat, van het hele slechte tot supervast, bijna MDF, maar ook verschillende dichtheden MDF, dat schijnt centenwerk verschil te zijn in prijs, maar echt heel goed merkbaar tijdens het verwerken.
Waar ik zelf heel goede ervaring mee heb is het zgn. betonplex, ook daar zijn weer vele varianten in verkrijgbaar. Vorig jaar moest ik een plaat hebben voor een klus, toen ben ik bij alle bouwmarkten bij mij in de buurt geweest en ik kon eigenlijk nergens iets vinden wat mij wel aan stond, toen maar besteld bij het bedrijf waar ik achter woon, was toevallig extra goedkoop omdat ze een project hadden waar ze 2 pallets voor nodig hadden, een plaat van 122 x 244 cm en 18mm dik kostte mij toen 50 Euro. Dat was echt spotgoedkoop en super kwaliteit. Als ik dan toch een machine van hout zou moeten gaan maken dan zou ik kiezen voor dat materiaal. Zaagt (op een goede machine) echt superstrak, is goed te frezen, te boren en blijft goed recht.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3072
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door hfjbuis »

Ik heb eens gezocht naar de mechanische eigenschappen van MDF en berken Triplex. De stijfheid of te wel elasticiteitsmodulus loopt bij MDF uiteen van 1700..2400 N/mm2 en voor berken triplex van 4000..9000 N/mm2. Daarmee is berken triplex de winnaar.

Volgens de meubelmakers trekt MDF niet zo snel krom, in ieder geval minder dan triplex. Het is niet voor niks dat veel meubelpanelen daar uit gemaakt worden.

Aluminium (willekeurig type) heeft een elasticiteitsmodulus van 70000 N/mm2. Een 3 mm aluminium plaat is daarmee al stijver dan 18 mm berken triplex. Bij kelders in Boxmeer kosten de reststukken ca. €4.00 / kg.

Een plaat aluminium van 122 x 244 cm, 3 mm dik, 24 kg kost dan ca. € 100,-- en dat is niet veel duurder dan hout!

Natuurlijk laat zich hout gemakkelijk op maat zagen, maar met een decoupeerzaag en een geleider ( twee klemmen en een recht stuk hout) kom je ook een heel eind!
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door benkr »

Aluminium, tot op heden tot 15mm dik, zaag ik gewoon op de cirkelzaag bij het bedrijf waar ik achter woon. Niks speciale zaag, niks smeren, gewoon zagen op gevoel. Ik moet wel zeggen dat hun zagen altijd echt vlijmscherp zijn, er wordt meerdere keren per week een zaagblad gewisseld, die gaan wekelijks naar de slijper. Ik ruim wel nadien altijd de hele machine goed op, elk spaantje of korreltje aluminium wat op de machine ligt geeft op hun meubels in wording krassen die er niet meer uit gaan, en dan mag ik niet meer zo vaak komen denk ik.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3072
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 11 jan 2020 23:05 Aluminium, tot op heden tot 15mm dik, zaag ik gewoon op de cirkelzaag bij het bedrijf waar ik achter woon.
Ik heb nog een oude (hand) cirkelzaag voor ruw werk. Daar ga ik het eens mee proberen. Dat zaagblad slijp ik daarna wel weer scherp(er). Dit zou het leven weer een stuk makkelijk maken!!!!
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door keesfrees »

Zo'n buurman moet je te vriend houden iid, maar dat is jou wel toevertrouwd, weet ik ik wel zeker, en omgekeerd zullen ze wel een keer gemak van jou hebben.
Een aantal jaren/werkplaatsen terug zat ik naast een grote afval container van een interieurbouwer, daar heb ik veel verbouwingsmateriaal uitgehaald.
De dekplaten gebruik ik ook voor van alles maar nu heb ik er wel een overschot aan.
Vincent1979
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mar 2012 22:27
Locatie: Goes

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door Vincent1979 »

Dank u heren voor de input, Betonplex kent maar 5 lagen op 18mm, en berken is 13 lagen op 18mm, ;-)
Aluminum heeft zeker ook mijn voorkeur, maar ik heb hier helaas geen gereedschap om dat te bewerken. Mijn huidige cnc is daar ook niet sterk genoeg voor. Dus vandaar de keus weer terug op hout..
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door keesfrees »

Vincent1979 schreef: 12 jan 2020 00:03Betonplex kent maar 5 lagen op 18mm
Ho ho, dat is appels met appels vergelijken. De betonplex voor bekistingen is goedkope . . .
De interieur versie heeft berken als kern.
Berken is is de meeste gevallen mijn keuze, sterk, hard en goed van prijs.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door Jacala »

MDF en spaanplaat is duidelijk stabieler dan elke vorm van multiplex. Ik heb zelf een interieurbouw/display bouw bedrijf en we verwerken redelijk wat van dit spul
Multiplex is wel duidelijk sterker en betonplex is ook in 13 lagen te krijgen (standaard voor binnen toepassingen).

Voorbeeld (er zijn uitzonderingen ja ;): een multiplex keukenkast deurtje trekt krom, een mdf of spaanplaat deurtje niet. Als je op het deurtje gaat staan blijft de multiplex deur heel, de mdf en spaanplaat deur breekt doormidden.

Een leuke houten CNC die commercieel aan de man wordt gebracht in Duitsland: Het ding kost 40K en dat durfde de beste man met droge ogen te vertellen. Ik heb er een klein filmpje van gemaakt toen ik op de Ligna in Duitsland was, op hun website kun je meer informatie vinden en wellicht inspiratie opdoen.

Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door Sven »

Voor ik een ontwerp heb gezien zeg ik niet dat berken beter is dan mdf.

Mdf is in mijn werkplaats nadrukkelijk mooier vlak dan berken (berken betonplex 10 mm is geregeld 50 mm uit vlak over een plaatlengte, mdf niet) en daarmee is goed vlak en strak bouwen makkelijker met mdf dan met berken.

Zolang je alle delen van de machine uit dozen opbouwt in plaats van platte platen kom je met mdf een heel eind.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3072
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door hfjbuis »

Kun je de machine niet daar waar het nodig is verstevigen met aluminium profielen?

Zagen is gemakkelijker maar gefreesde aluminiumprofielen kunnen toch "nauwkeuriger" zijn dan gezaagde houten profielen, dacht ik zo!!!!!
Kun je, als je de tijd neemt, de benodigde aluminium profielen toch frezen met de huidige machine?
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 12 jan 2020 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door Bjornski1976 »

Naar mijn weten is hout gevoelig voor vocht en dat er MDF platen zijn die behandeld zijn hier tegen. Hoe het met berken multiplex zit weet ik dan weer niet. Dat is iets om uit te zoeken.
Ik heb multiplex gezien in allerlei verschillende kwaliteiten en daarbij geld ook dat je nooit meer krijgt dan waarvoor je betaald.

Ik heb een MDF machine gehad en daar was niet mis mee maar MDF is verlijmd hout stof. Multiplex heeft daarin tegen meer sterkte en ja, het kan altijd beter.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Vincent1979
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mar 2012 22:27
Locatie: Goes

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door Vincent1979 »

Heren, dank je wel voor jullie reacties allemaal,
Klopt idd, ik zat er even naast over beton vs Berken lagen, de goedkope beton is inderdaad maar 5 lagen en als je de wat duurdere pakt meer laags. ;-)

De opties om profiel te zagen en dat rondom de randen te bevestigen (bv U profiel) zou inderdaad ook meer stevigheid brengen, dat is een goeie tip, dat kan ik wel doen :mrgreen:
MDF blijft echter wel gevoelig voor vocht, nou staat mijn huidige cnc in een kamer waar temp stabiel blijft maar ik merkte toch met me MDF cnc (opgebouwd uit 18mm) dat er soms wel eens maat verschil optreed (0.2/0.5mm)
Kan zijn dat deze niet stabiel genoeg. (nog steeds lerende ;-) )

Freestafel zelf word wel van betonplex gemaakt en is uitwisselbaar, er komt ook een vacuum tafel in (gemaakt van oude koelkast compressor ;-) )

@Jacala, dank je wel voor je link, zeer informatief filmpje 8)
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: MDF vs Berken triplex.

Bericht door Oscar f1 »

Heb je al eens gedacht aan HPL plaat.
Vaak trespa genoemd.
Is met gereedschap voor hout te bewerken.
Ik bestel het meestal bij :
https://kunststofplatenshop.nl/product/ ... lad-20-mm/
Als je delen op maat besteld is het daar zeer exact op maat gefreesd.

Afbeelding

Je kunt er ook vrij goed draad in tappen.
Plaats reactie