Vacuumpomp bypass?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Vacuumpomp bypass?

Bericht door Firehunter »

Ik heb m'n freesmachine voorzien van een raster vacuumtafel. Hiervoor had ik al een zijkanaalventilator staan. Ik heb hem net voor het eerst aangesloten en getest. Daarbij viel het mij op dat het werkstuk toch nog redelijk makkelijk te verschuiven is. Uit de uitgang van de vacuumpomp kwam nog behoorlijk veel lucht. Het bleek dus dat aan de zuigzijde van de pomp een soort van bypass is geplaatst. In de aansluiting zitten rondom gaten waardoor hij alsnog veel lucht kan aanzuigen. Mijn vraag is nu, kan ik deze bypass er gewoon tussenuit halen? Dan bevestig ik daar de aansluiting die nu aan de blazende zijde zit. Of geeft dit problemen? Ik begreep dat een zijkanaalventilator een beetje lucht nodig is voor de koeling, maar wat is een beetje? Ik wil hem niet overbelasten. Zie de foto's hieronder.

19751

19752

19753

19754
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door Floppy »

Als ik het typeplaatje goed lees is de max onderdruk slechts 0,26 bar (2600 mm H2O) en dat is niet zo veel voor een vacuumtafel.
Waarschijnlijk dus niet zo geschikt voor deze toepassing.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door motormuis »

met die gaten hou je geen vacuüm over
ik kan niet zien hoeveel lucht verplaatst wordt
bij mijn vroeger portaalfrees was ook een zijkanalverdichter als vacuüm pomp had 750 ltr/min da was ook een pybass die kon ik instellen
het was een soort inlaatventiel met een veer aan de binnenkant waardoor de klep tegen de zitting gedrukt wordt
een plaat op het bet vanaf 150x150 mm bleef liggen
ik heb een keer de klep geheel gesloten om het volle vacuüm te hebben maar na 5 min begon toch blauwe walm uit de ventilator te komen en hij was zo heet dat je hem niet meer aan kon raken ;-)
dus kleppie weer open
Hans
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door keesfrees »

Wat / hoe wil je vastzuigen, iets poreus of niet ?
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door Firehunter »

Ik heb net om te testen even de gaten afgesloten door er tape omheen te wikkelen. Daarna nogmaals getest met 4mm mdf tussen het raster en de plaat die ik wil frezen. Helaas is de plaat nog steeds te schuiven...
Het lijkt er dus inderdaad op dat de pomp niet sterk genoeg is. Erg jammer, want ik heb inmiddels al behoorlijk wat uren in de vacuumplaat zitten.

Dussss, maar op zoek naar een beter vacuumpomp.
keesfrees schreef: 12 jan 2020 16:51 Wat / hoe wil je vastzuigen, iets poreus of niet ?
18mm betonplex
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door keesfrees »

Je kan mijn reserve vacuümpomp lenen, testen.
Maar dan wel even melden/overleggen als je op vakantie gaat :-)

NB, heb je er een meter aan hangen ? Om de onderdruk te meten.
Ik wel, in praktijk werk ik ook maar met zo'n 20% onderdruk en geen problemen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door motormuis »

een zijkanaal ventilator kan niet door een mdf plaat aanzuigen da heb je toch wel -0,7/0,8 voor nodig
probeer een stuk dunne stof eronder te leggen
wat ik de de plaat niet helemaal doorfrezen +/- 0.2 mm laten staan dan hou je het vacuüm erop
er is special materiaal in de handel die heel poreus is dit werkt ook
Hans
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door Firehunter »

keesfrees schreef: 12 jan 2020 17:08 Je kan mijn reserve vacuümpomp lenen, testen.
Maar dan wel even melden/overleggen als je op vakantie gaat :-)

NB, heb je er een meter aan hangen ? Om de onderdruk te meten.
Ik wel, in praktijk werk ik ook maar met zo'n 20% onderdruk en geen problemen.
Bedankt voor je aanbod. Wat zijn de specificaties van jouw pomp?
Nee, ik heb helaas nog geen vacuum manometer.

Ik ga vanmiddag nog wat meer testen met verschillende opstellingen/afdichtingen.
Wat me wel opviel, is dat voor deze toepassing eigenlijk niet zo heel veel sterkere pompen worden verkocht. Damen heeft bijvoorbeeld ook alleen een 200 en 280mbar zijkanaal in z'n shop staan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door Kjelt »

Firehunter schreef: 13 jan 2020 11:44 Wat me wel opviel, is dat voor deze toepassing eigenlijk niet zo heel veel sterkere pompen worden verkocht. Damen heeft bijvoorbeeld ook alleen een 200 en 280mbar zijkanaal in z'n shop staan.
Probleem wat je met MDF en hout hebt is lek, dus je wilt een laag vacuum van 300mbar of lager (-700mbar tov atmosfeer) en een hoog debiet van wat zal het zijn 200m3 of meer per uur ?.
Dan kom je op pompen uit met een flink prijskaartje.
Hier staan wel wat voorbeelden
https://www.sorotec.de/shop/Vakuumpumpe ... 015-V.html

Je zou de vacuumpomp van Festool eens kunnen proberen (650.- ) , alleen die gaat uit van een of meerdere afgesloten vacuum klemmen ipv een heleboel over de hele tafel verdeeld, dus ik vraag me af of die wel een hoog genoeg debiet heeft voor deze toepassing.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 13 jan 2020 12:06. . alleen die gaat uit van een of meerdere afgesloten vacuum klemmen ipv een heleboel over de hele tafel verdeeld. . .
Dat is nu precies het onderscheid wat in de discussies niet wordt meegenomen.
Ik ben dan ook benieuwd hoe de vacuüm opstelling van firehunter is.
Betonplex is niet echt poreus, maar wel heel glad.

@ Firehunter :
De pomp die hier staat is een Becker schuifschotten pomp met een motor van 4kW.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door janplastiek »

als je de hele tafel vacuüm laat zuigen heb je snel te weinig vacuüm,

door dit probleem heb ik indertijd een plc gestuurde vacuümtafel gemaakt, werkt nog steeds feilloos ;-)

zie topic
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=19&t=8151
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door serum »

Hoe groot is het werkstuk dat je wilt vastleggen? Zorg bij dergelijk glad materiaal met een gladde afwerking dat de ondergrond stroef is. Bv een rubberen mat of een rubberen snoer. ik frees wel eens bij -150mbar met mdf spoilboard, wat prima gaat, als je je cam erop aanpast.

Voor niet poreus materiaal heb je geen debiet nodig. (En kan je zelfs uit met een perslucht aangedreven vacuumventiel) Als het om constant dezelfde werkstukken gaat, maak er dan een mal voor uit Trespa oid met een (siliconen) schuimrubberen snoer. Kleine moeite, groot plezier.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door Firehunter »

Betonplex heeft inderdaad een behoorlijk gladde afwerking. Ik heb inmiddels nog wat meer getest. Het bleek dat de mdf spoilboard veel te dicht geperst is, er gaat vrijwel geen lucht doorheen. Nadat ik dit had vervangen door grijs karton, bleef het betonplex plankje (circa 20x30cm) muurvast op z'n plek liggen. Uiteraard heb ik wel de gaten in de invoer van de vacuumpomp afgedicht. Nu ben ik nog op zoek naar een vacuum manometer, een onderdrukventiel en voor de zekerheid een filter.
E.Verduyn
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2019 11:00

Re: Vacuumpomp bypass?

Bericht door E.Verduyn »

vacuum werkt pas echt goed naarmate je oppervlakte creeert ,op het werk gebruiken wij dit continu, een plaatje van 10x10 centimer trek je zo los. heb je een plaat van 2 x 3 meter, (de grote van onze tafel) til je zo de hele tafel op van 3 ton met een kraan. een grotere volume van je pomp is alleen om een eventuele lek of poreus martiaal te compeseren. als je een klein plaatje wilt aanzuigen heb je een behoorlijke pomp nodig met een forse onderdruk en kost veel geld. voor hout bewerking zou ik ook een filterpot adviseren want als er stof in je rotorbladen komt loopt hij ook warm aan of verliest hij druk of gaat hij ook roken..
Plaats reactie