Machinewaterpas

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Machinewaterpas

Bericht door rien1959 »

fluppie schreef: 15 jan 2020 22:14 Heb geen ervaringen met zo'n machinewaterpassen. Heb je dat nodig bij de bouw van een CNC? Of is het erg belangrijk dat die exact pas staat? Zou denken dat een "gewone" waterpas voldoende is om de basis/voet van je machine te stellen?
Het gaat er niet om dat de machine waterpas staat maar wel dat er geen torsie (draaing) in zit. Met een gewoon waterpas is die meting zinloos.
Machines meten en stellen is een vak apart.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Machinewaterpas

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jan 2020 08:28 Ehh,
m/km > 1 km is 1000 meter
mm/m > 1 mm is 1000 mm . <--------- als je hert dan toch zo precies wilt uitleggen....... denk ik dat dit niet helemaal klopt :lol:
wat is er anders aan 0.001 m/km tov 0.001 mm/m
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Machinewaterpas

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jan 2020 08:28 Hoe werken die elektronische waterpassen eigenlijk, ik ben altijd zo nieuwsgierig naar de werking van alle soorten sensoren. :mrgreen:
Ik denk dat daar gewoon een 3-assige MEMS accelerometer in zit, in ieder geval in de goedkope. Die dingen meten acceleratie, en dus ook de 9,81m/s^2 van de zwaartekracht. Als zo'n ding op de Z-as 9,81m/s^2 meet en op de X en Y 0, dan ligt het ding waterpas.

Download 'Sensor box for android' maar eens op je telefoon. Kun je zien wat al die gekke sensortjes in zo'n telefoon doen.

De volgende vraag is dan hoe zo'n MEMS accelerometer werkt: 1 van de principes is gewichtje, veer, en 2 vorken die in elkaar schuiven. Als ze in- of uit elkaar schuiven verandert de capaciteit, en dat kun je meten.

Een simpele elcheapo accelerometer zoals je in je telefoon vind heeft zo'n beetje een niet-lineairiteit van 0,1% en een offset tot 0,04G, maar als je de gebruiker (of calibraitemeneer in de fabriek) een keer het ding op z'n kop en op de zijkanten neer laat leggen kun je dat allemaal aardig verrekenen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machinewaterpas

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 16 jan 2020 09:52
hugo stoutjesdijk schreef: 16 jan 2020 08:28 Hoe werken die elektronische waterpassen eigenlijk, ik ben altijd zo nieuwsgierig naar de werking van alle soorten sensoren. :mrgreen:
Ik denk dat daar gewoon een 3-assige MEMS accelerometer in zit, in ieder geval in de goedkope. Die dingen meten acceleratie, en dus ook de 9,81m/s^2 van de zwaartekracht. Als zo'n ding op de Z-as 9,81m/s^2 meet en op de X en Y 0, dan ligt het ding waterpas.

Download 'Sensor box for android' maar eens op je telefoon. Kun je zien wat al die gekke sensortjes in zo'n telefoon doen.

De volgende vraag is dan hoe zo'n MEMS accelerometer werkt: 1 van de principes is gewichtje, veer, en 2 vorken die in elkaar schuiven. Als ze in- of uit elkaar schuiven verandert de capaciteit, en dat kun je meten.

Een simpele elcheapo accelerometer zoals je in je telefoon vind heeft zo'n beetje een niet-lineairiteit van 0,1% en een offset tot 0,04G, maar als je de gebruiker (of calibraitemeneer in de fabriek) een keer het ding op z'n kop en op de zijkanten neer laat leggen kun je dat allemaal aardig verrekenen.
Ja, zoiets kan ik me voorstellen, maar 40 jaar geleden zag ik ze ook al bij onze monteurs in de koffer liggen, die deden dat waarschijnlijk iets anders, maar een gewicht en rekstroken daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Vooral als je er 2 naast elkaar zet en ze samen in een brug meet. Maar blijf het bijzonder vinden dat 1/1000000 (even opletten dat ik 6 nullen schrijf anders moet Andre me weer corrigeren :lol: ) resolutie een meetwaarde geeft. En als dat ook nog eens in een stukje silicium gebeurt vind ik helemaal wonderbaarlijk. Het blijft toch een mechanische verplaatsing die geconstateerd wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Machinewaterpas

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jan 2020 12:45 (even opletten dat ik 6 nullen schrijf anders moet Andre me weer corrigeren :lol: )
Ik hou je in de gaten :P
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machinewaterpas

Bericht door serum »

ik heb een 0,02mm/m exemplaar, en die heeft ook even nodig om stil te staan; controle kan je prima uitvoeren door hem vlak te stellen op een vlakpaat en dan de waterpas 180 graden draaien en kijken of de uitkomst gelijk is. Indien nee, verschil delen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Machinewaterpas

Bericht door benkr »

rien1959 schreef: 16 jan 2020 07:08
benkr schreef: 15 jan 2020 22:53 Nou, daar ben ik het niet mee eens, wij zagen een auto buiten het gebouw voorbij komen rijden als we zo gevoelig bezig waren, daarom deden we bepaalde metingen in de avonduren als de omgeving compleet tot rust was gekomen.
Ik zie het toch al : dan deugt de opstelling niet. Als het waterpas beweegt als er een auto voorbij komt dan kan die machine nooit nauwkeurig zijn. Daarom is de fundering het belangrijkste van alles. En een seismische massa (betonblok op rubber) is natuurlijk een onding. In zo'n situatie moet je met twee elektronische waterpassen werken die aan elkaar zijn gekoppeld. Daarmee meet je het onderling verschil en niet de kanteling door invloeden van buitenaf. Verder staat een machinewaterpas binnen een minuut stil. Duurt het langer dan moet je na ga denken.

Een bepaalde leverancier .... : https://www.wylerag.com/en/products/mea ... struments/
Ja, het was niet het meest ideale, maar wel de beste oplossing op die plaats, het was bij een tankwerkplaats, daar rijden dus dingen van 50 ton, en soms nog een beetje meer, vlak in de buurt rond, en daar wil je zo weinig mogelijk last van hebben. En inderdaad, er waren altijd meerdere elektronische waterpassen in de buurt waarvan er altijd eentje op het hoofd referentievlak stond, er was een Hoofdreferentievlak op de te bemeten tank, en eentje op die betonnen kolos waar ook al die collimatoren in zaten die ik een jaar of 2 geleden hier uitgedeeld heb.
Plaats reactie