Machinewaterpas

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Machinewaterpas

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag een mooi machinewaterpas kunnen scoren. Het is een 18" Hilger en Watts. Niet de nieuwste denk ik maar vast wel handig.
Nu ben ik benieuwd hoe ik het beste kan controleren of hij nog zuiver is. Er zit wel een sleutel bij om hem af te stellen maar hoe,en of dat nodig is, dat is de vraag?

19780

19781
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Machinewaterpas

Bericht door rien1959 »

0,05 mm/meter is niet echt geweldig (0,01 is de norm), maar het is beter dan niets. Afstellen op nul doe je met de omslag methode. Zet hem op een stabiel vlak (vlakplaat) en wacht tot de luchtbel stil staat. Lees de waarde af en draai de waterpas 180 graden. De waarde die je ziet moet hetzelfde zijn. Zo niet, dan aan de stelschroef draaien en net zo lang herhalen tot de waarden overeenstemmen. Overigens is het niet belangrijk dat hij op nul staat. Een machine hoeft niet waterpas te staan. Je meet alleen maar of hij niet is getordeerd
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machinewaterpas

Bericht door Kars-cnc »

Whow, dat is een hele mooie! Waar vind je zoiets?

Een timmermanswaterpas kontroleer je gewoon door hem op een waterpas oppervlak te leggen en dan 180 graden te draaien als hij dan weer precies 0 aangeeft is hij goed. Zoiets moet voor een machinewaterpas toch ook werken?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Machinewaterpas

Bericht door Ballegooijen »

Whow, dat is een hele mooie! Waar vind je zoiets?
Gewoon op MP. Voor 5 tientjes had ik hem. Kun je niet voor tobben dacht ik.

@Rien
Bedankt voor de tips. 0.01 had idd mooier geweest maar precies wat je zegt: Dit is beter dan niets.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Machinewaterpas

Bericht door fluppie »

Zouden die van HBM ook goed zijn? https://www.hbm-machines.com/producten/ ... waterpas-1
Heb geen ervaringen met zo'n machinewaterpassen. Heb je dat nodig bij de bouw van een CNC? Of is het erg belangrijk dat die exact pas staat? Zou denken dat een "gewone" waterpas voldoende is om de basis/voet van je machine te stellen?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Machinewaterpas

Bericht door benkr »

Inderdaad controleren met de omslagmeting, de afwijking is de helft van het verschil tussen beide aanwijzingen, maar let wel op het teken, daar maak je heel makkelijk fouten mee.
Johan, ik heb eventueel wel een kleine vlakpaat te leen voor je om dit te controleren en eventueel te justeren.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Machinewaterpas

Bericht door benkr »

rien1959 schreef: 15 jan 2020 21:02 0,05 mm/meter is niet echt geweldig (0,01 is de norm), maar het is beter dan niets. Afstellen op nul doe je met de omslag methode. Zet hem op een stabiel vlak (vlakplaat) en wacht tot de luchtbel stil staat. Lees de waarde af en draai de waterpas 180 graden. De waarde die je ziet moet hetzelfde zijn. Zo niet, dan aan de stelschroef draaien en net zo lang herhalen tot de waarden overeenstemmen. Overigens is het niet belangrijk dat hij op nul staat. Een machine hoeft niet waterpas te staan. Je meet alleen maar of hij niet is getordeerd
Als de waterpas te nauwkeurig is, dan gaat die libelle nooit stilstaan en wordt er mee meten echt heel moeilijk.
Ik denk dat deze 0,05 best wel bruikbaar is voor de dingen die wij er mee willen doen, een portaalfrees of gewone machine controleren en justeren op vlakheid en gelijkloop van de beide portaalkanten. en de haaksheid van de Z-as t.o.v. heb bed, maar dat lukt niet met deze waterpas, daar heb je minimaal een raamwaterpas voor nodig.
Maar ga eerst nadenken oven hoe te meten, en wat er mis kan gaan, en niet eerst meten en dan bedenken wat je met de meetgegevens zou willen doen.
Meten is weten, maar weet wat je meet!
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Machinewaterpas

Bericht door rien1959 »

benkr schreef: 15 jan 2020 22:32 Als de waterpas te nauwkeurig is, dan gaat die libelle nooit stilstaan en wordt er mee meten echt heel moeilijk.
Als het waterpas niet tot stilstand komt is er echt iets fundamenteel mis met de machine dan wel opstelling ! Ik heb gewerkt met waterpassen tot 0,001 mm/m en die kwamen altijd tot stilstand.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Machinewaterpas

Bericht door benkr »

Nou, daar ben ik het niet mee eens, wij zagen een auto buiten het gebouw voorbij komen rijden als we zo gevoelig bezig waren, daarom deden we bepaalde metingen in de avonduren als de omgeving compleet tot rust was gekomen.
En die metingen deden we op een voet van beton die 3 meter de grond in stak en iets van1 bij 3 meter groot was, en was afgeveerd op rubber kussens, en die verder los van het gebouw stond.
De resolutie kwam in de buurt van de 0,001 m/km (1m/km noemen de Duitsers een strich, de Amerikanen hebben er weer een andere naam voor, de mil, maar het gaat allemaal om 6400 eenheden in 360 graden cirkel.

Maar ik bedoelde alleen maar te zeggen dat een waterpas ook te gevoelig kan zijn, dan meet je dus echt alleen maar dingen die je niet wil meten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Machinewaterpas

Bericht door DaBit »

Die heel nauwkeurige komen wel tot stilstand, het duurt alleen lang en het moet allemaal al behoorlijk goed waterpas staan en knap stabiel wil je er wat aan hebben. De vloer in mijn hobbyhok is dat bijvoorbeeld al absoluut niet; motorfiets binnen of buiten geeft een aardige uitslag op een 0,02mm/m waterpas, en dan word je gestoord van die precisie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Machinewaterpas

Bericht door rien1959 »

benkr schreef: 15 jan 2020 22:53 Nou, daar ben ik het niet mee eens, wij zagen een auto buiten het gebouw voorbij komen rijden als we zo gevoelig bezig waren, daarom deden we bepaalde metingen in de avonduren als de omgeving compleet tot rust was gekomen.
Ik zie het toch al : dan deugt de opstelling niet. Als het waterpas beweegt als er een auto voorbij komt dan kan die machine nooit nauwkeurig zijn. Daarom is de fundering het belangrijkste van alles. En een seismische massa (betonblok op rubber) is natuurlijk een onding. In zo'n situatie moet je met twee elektronische waterpassen werken die aan elkaar zijn gekoppeld. Daarmee meet je het onderling verschil en niet de kanteling door invloeden van buitenaf. Verder staat een machinewaterpas binnen een minuut stil. Duurt het langer dan moet je na ga denken.

Een bepaalde leverancier .... : https://www.wylerag.com/en/products/mea ... struments/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machinewaterpas

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 15 jan 2020 22:53 De resolutie kwam in de buurt van de 0,001 m/km (1m/km noemen de Duitsers een strich, de Amerikanen hebben er weer een andere naam voor, de mil, maar het gaat allemaal om 6400 eenheden in 360 graden cirkel.
Ehh,
m/km > 1 km is 1000 meter
mm/m > 1 mm is 1000 mm
wat is er anders aan 0.001 m/km tov 0.001 mm/m
En die mil : https://nl.wikipedia.org/wiki/Mil_(hoekmaat)
rien1959 schreef: 16 jan 2020 07:08 Verder staat een machinewaterpas binnen een minuut stil. Duurt het langer dan moet je na ga denken.
Ja, maar 1 minuut, dat duurt echt heeeel lang. :lol:

Hoe werken die elektronische waterpassen eigenlijk, ik ben altijd zo nieuwsgierig naar de werking van alle soorten sensoren. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Machinewaterpas

Bericht door WillyH »

fluppie schreef: 15 jan 2020 22:14 Zouden die van HBM ook goed zijn?
Heb geen ervaringen met zo'n machinewaterpassen. Heb je dat nodig bij de bouw van een CNC? Of is het erg belangrijk dat die exact pas staat? Zou denken dat een "gewone" waterpas voldoende is om de basis/voet van je machine te stellen?
Omdat ik mijn machines nog enkele keren moet verplaatsen wegens verbouwingswerken, heb ik me enige tijd geleden zo'n Dasqua bij HBM aangeschaft. Lijkt prima te werken, maar heb het niet kunnen vergelijken met een ander (lees: beter/duurder) toestel.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Machinewaterpas

Bericht door rien1959 »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jan 2020 08:28 Ja, maar 1 minuut, dat duurt echt heeeel lang. :lol:

Hoe werken die elektronische waterpassen eigenlijk, ik ben altijd zo nieuwsgierig naar de werking van alle soorten sensoren. :mrgreen:
Ja, een minuut duurt lang. Maar het wordt betaald en je hoeft niets te doen ..... dus ? ;-)

Hoe die elektronische waterpassen werken weet ik niet. Nooit zo'n ding open geschroefd.
Plaats reactie