Renishaw TP2 5W afdichtrubber

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mikervee
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2015 04:38

Renishaw TP2 5W afdichtrubber

Bericht door mikervee »

Ik zou graag een beroep doen op de kennis en ervaring van de forumleden.

Al een tijdje was ik op zoek naar een betaalbare probe voor een kleine CMM die ik ooit voor een prikje op de kop heb getikt. En recent kwam er tweedehands Renishaw TP2 5W probe op MP voorbij voor een bedrag dat ik me kon veroorloven.

Toen de postbode het pakje had afgeleverd en ik de probe met de universeelmeter uitprobeerde, bleek het contact in rust niet gesloten. Nou had ik mijn licht al een beetje opgestoken in de thread 'Tastertje-idee' viewtopic.php?f=9&t=11074 , en op de site van Renishaw.
Daaruit begreep ik dat je, om het contact te 'settlen', waarschijnlijk niet altijd genoeg hebt aan de spanning en stroom waarin je universeelmeter tijdens de meting voorziet. De verkoper vertelde ook dat het ding sinds nieuw stil had gelegen, omdat hij uiteindelijk een andere probe was gaan gebruiken en aan deze geen behoefte meer had.

Dus geen paniek.

Dat werd wat anders toen ik de tip van de probe met een vinger een beetje heen en weer bewoog.
Toen vielen er wat zwarte brokjes uit, en uiteindelijk heb ik de boel van onderaf een paar keer 'uitgespoeld' met een spuitbusje tunercleaner, waarbij er behoorlijk wat gruis naar buiten kwam.

19793

Tijdens en na het spoelen, met een wat hogere aangelegde spanning en een serieweerstand, begon het contact ook te werken.

Het gruis zat me niet lekker, en op het werk heb ik onder de microscoop een paar plaatjes geschoten van de tip.

19792
19791

Conclusie: het afdichtrubber dat daar hoort te zitten is vergaan, en er hangen alleen nog wat schamele resten.

Nou is het tegen mijn natuur om iets dat redbaar lijkt, zomaar op te geven.
Waarschijnlijk ook de reden dat ik genoeg 'opknapbare' rotzooi heb verzameld om 5 levens mee te vullen :lol:

Voordat ik het ding openschroef en daarmee iets naar de knoppen help dat niet meer goedkomt, de volgende vragen:
- heeft iemand al eens iets soortgelijks aan de hand gehad, en een vervangende oplossing voor het rubber gevonden die niet bij de reparatieafdeling van Renishaw uitkomt?
- is het rubber bij deze probe alleen voor stofafdichting, of is dit type ook nog vloeistof/oliegevuld?
- kan ik de probe veilig openmaken door het kapje aan de achterkant eraf te schroeven, en zijn er dan dingen waar ik op moet letten?

Het hele ding is in principe weliswaar vrij simpel, maar afgezien van de naam, moet Renishaw toch ergens een subtiel stukje toegevoegde waarde aan de constructie hebben toegevoegd, waardoor het zo goed werkt als het doet (en mensen bereid zijn er serieus geld voor neer te tellen).
Het zou zonde zijn om dat in mijn onwetendheid te verknoeien.

Ik heb een berichtje naar Renishaw Benelux gestuurd om te zien of ze bereid zijn me een rubbertje te verkopen, maar heb wat twijfels of ze daar wel interesse in hebben.
De verkoper heeft er geen probleem mee om de taster terug te nemen, en dat blijft een optie.
Maar voor die prijs heb ik ook niet zomaar een andere, en ik heb de hoop nog niet verloren dat er iets betrouwbaars van valt te maken.

Vast bedankt voor nuttige inzichten!
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Renishaw TP2 5W afdichtrubber

Bericht door joopbos »

Heb je wel een rubbertje nodig als je de taster uitsluitend op een droge meetmachine gaat gebruiken?
mikervee
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2015 04:38

Re: Renishaw TP2 5W afdichtrubber

Bericht door mikervee »

Als de probe van oorsprong ook binnenin droog was, lijkt het me inderdaad geen groot probleem; kwestie van een beetje opletten en netjes opbergen.
Mocht hij oliegevuld zijn geweest, dan misschien wel.
Het is natuurlijk ook gewoon mooier als ie netjes dicht is.
joopbos schreef: 16 jan 2020 15:54 Heb je wel een rubbertje nodig als je de taster uitsluitend op een droge meetmachine gaat gebruiken?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Renishaw TP2 5W afdichtrubber

Bericht door benkr »

Dit vind ik typisch een probleem wat je op moet lossen door de technische man van Renischaw te bellen, grote kans dat, als je die te pakken krijgt, je gratis of voor heel weinig zo'n rubbertje krijgt van hem. Maar een mailtje komt bij een blonde secretaresse van een supergladde verkoper, beiden hebben niet de intentie om jou te helpen, daar komt beslist geen order uit van xxxxx,xx Euro dus is niet interessant.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Renishaw TP2 5W afdichtrubber

Bericht door joopbos »

Het is natuurlijk ook gewoon mooier als ie netjes dicht is
En zelf een rubbertje maken? :mrgreen:
Met de Envisiontec en wat hulp van John.
John had een keer rubberachtige resin aangeschaft
mikervee
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2015 04:38

Re: Renishaw TP2 5W afdichtrubber

Bericht door mikervee »

Bedankt benkr.

Zelf heb ik een jaar of 12 als support engineer gewerkt bij een bedrijf waar de prijzen ook werden uitgedrukt in k Euro's.
Desondanks hanteerden we het standpunt 'klant is klant, hoe klein ook'.
Als een hobbyist eens een probleempje had, kreeg die ook gewoon aandacht, of zelfs een duwtje in de rug.
Ook met het idee, dat de knutselaar van vandaag de pro van morgen kan zijn.

Maarja, misschien is dat inderdaad een insteek die je niet meer mag verwachten.

Als de mail niets oplevert zal ik eens in de telefoon klimmen.

benkr schreef: 16 jan 2020 20:38 Dit vind ik typisch een probleem wat je op moet lossen door de technische man van Renischaw te bellen, grote kans dat, als je die te pakken krijgt, je gratis of voor heel weinig zo'n rubbertje krijgt van hem. Maar een mailtje komt bij een blonde secretaresse van een supergladde verkoper, beiden hebben niet de intentie om jou te helpen, daar komt beslist geen order uit van xxxxx,xx Euro dus is niet interessant.
mikervee
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2015 04:38

Re: Renishaw TP2 5W afdichtrubber

Bericht door mikervee »

Dat is een goed idee joopbos!
Die mogelijkheid was nog niet bij me opgekomen.

joopbos schreef: 16 jan 2020 21:58
Het is natuurlijk ook gewoon mooier als ie netjes dicht is
En zelf een rubbertje maken? :mrgreen:
Met de Envisiontec en wat hulp van John.
John had een keer rubberachtige resin aangeschaft
Plaats reactie