Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben vanmiddag flink uit mijn Comfortzone gegaan.. 400 V.. da's niet mijn vakgebied.. 'k weet dat Electrische systemen met rook werken.. maar 400 V.. da's heelboelveel rook in die draden.. 2.5²... dat zijn in mijn beleving "Dikke units".. maargoed... 't snoer aan de Brother geknoopt.. en.. Hoofdschakelaar.. KLIK!...

Binnenin begon een trafo te zoemen, en een fannetje te blazen.. Ok.. volgende stap.. de Powerschakelaar even ingedrukt houden.. "klik!".. een paar relais.. en BEELD!..

Afbeelding

Jay!... alleen.. System Constant 255.. daar is iets nog niet helemaal in orde..

Afbeelding

Inderdaad.. er zit iets nog niet helemaal fris.. gezien het sterretje op de lege regel.

Reset dan maar.. uitschakelen, en weer aanzetten met de RESET knop ingedrukt.. Weer beeld.. en System Constant 0.. Juist!.. Geen Errors meer.. Prima.. keuzeschakelaar helemaal naar rechts (Home), Knopje "DRIV" indrukken.. en Ja!.. de sleden kwamen in beweging.. en de machine ging homen..

Hetgeen betekent.. de Servo's doen wat ze moeten doen, de eindschakelaars doen het, de Linealen doen het, kortom.. de volgende fase breekt aan.. boven en onderkoppen monteren, de werktank eropzetten, rolgordijntjes in elkaar zetten.. de boel smeren (ik haal wel een potje schroefaskokervet hier)..

we komen in de buurt..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Kjelt »

Hoe oud is die machine? Check de elcos op de printplaten even of ze niet bol staan of dat ze lekken. Ook is het verstandig even alle dc voedingsspanningen van de voeding af te meten, zowel op dc met een multimeter als AC met scope voor de rimpelspanning.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door audiomanics »

Nostalgische gevoelens bij het zien van een groene kathode straalbuis... Da's niet oud, dat is RETRO 8) ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door spinningwheels »

audiomanics schreef: 03 mar 2020 22:13 Nostalgische gevoelens bij het zien van een groene kathode straalbuis... Da's niet oud, dat is RETRO 8) ;-)
Kees
SHITTTTTTT Retro, dan heb ik vanmiddag een klein kapitaal in de grijze container gedumpt. als ik op MP kijk is alles waar retro voor staat onbetaalbaar
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

CRT= Deeltjesversneller.. :lol:

Ik heb ook nog een grote Sony Deeltjesversneller in mijn huiskamer staan.. zolang ie het nog doet, ruil ik em echt niet in voor een platjanus.. :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is even stil geweest hier, maar er gloort een tunnel aan het eind van mijn licht..

toen ik de machine kocht wist ik dat er een defectje aan was, wat men overbrugd heeft met 2 drukknoppen, en wat draden die op een relais zaten aangesloten.
Hoe dat precies heeft gezeten weet ik niet.. 'k heb wat zitten meten en puzzelen, maar ik kwam er niet direct uit.. en Schema's lezen is ook niet mijn sterkste kant..

Goede raad is niet duur.. goede raad komt van vrienden met verstand van Electro(nica).
Dus ik heb even een belletje met hem gepleegd, en op zijn verzoek 't PDFje van de Manual met de schema's en wat foto's van de besturingskast doorgestuurd.
De Volgende morgen al kwam ie met een "Waslijstje"..
-Onderin de machine zit een groot relais.. die kun je ook handmatig indrukken.. doe dat eens.. wat gebeurt er?
De Pompen slaan aan..
- Mooi.. dan is daar in elk geval stroom.. Het relais erboven.. wat meet je daar?.. ..Verbind Pen 5 eens metPen 9.. wat gebeurt er?.
De Pompen slaan aan..
- Ok.. dan werkt dat laatste grote relais in elk geval.. ook je beveiligingen liggen er niet uit.. dan is het Of.. het relais, of er zit iets hoger in de boom niet goed.
Relais gecontroleerd.. die was in orde
- Op het Servoboard, Grote Connector CN-15, Pin 4 en Pin 15.. Kijk eens waar die heen gaan..
Pin 15 zit op een breed spoor met een hele zooi andere pins.. en Pin 4.. die loopt naar een transistor.. één poot staat op een gemeenschappelijk spoortje.. de andere poot gaat verder en komt bij een paar weerstanden boven bij een Wit "IC"

-Meet nu tussen pootjes 11 en 12 van dat IC, 't is een Optocoupler, de weerstand.. als je de pomp op het bedieningspaneel aan hebt, en uit..
6 ohm, en 5Mega Ohm..
-Dat is dus ook in orde.. die Transistor is waarschijnlijk gammel.. 'k stuur je er wel een paar op..

't wachten is dus op Tante post.. 'k had ook die overbrugdraden weer aan kunnen sluiten, maar da's niet zoals de machine hoort te schakelen, en op deze manier krijg ik het weer zoals het hoort..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jay!.. eerste vonkjes!..

Afbeelding


Nog niet heel spectaculair, maar de machine werkt.. en dan begin je met ergens een plakje af te vonken..

Afbeelding

Volgende stap.. houdertje maken om een Horlogekast op te spannen, zodat ik delen van de omtrek kan vonken..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door audiomanics »

Goed bezig! Spectaculair genoeg... Voor de beeldvorming: hoe dik en lang is dat stuk en hoe lang deed je er over?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Materiaal: Messing, 10 mm dik, 40 mm breed.. ik ben voorzichtig begonnen, maar ik liep al snel tegen de 4 mm/min..in totaal?.. minuutje of 12..

't kan nog wel sneller denk ik.. weet het eigenlijk wel zeker.. maar ik heb 13 jaar geleden voor 't laatst met zo'n machine gewerkt.. moet er weer een beetje inkomen..

Tevens even een vraagje voor de Electronica/Arduino/Raspberry Pi/Adafruit kenners hier..

Afbeelding

In mijn bedieningspaneel zit een "blind paneeltje" erachter zit een lege ruimte..
Dat paneeltje zit met 2 schroeven vast, 1 boven, 1 onder..
Ik zou daar makkelijk een nieuw plaatje voor kunnen maken.. kwestie van een paar gaatjes boren, en dan uitvonken.. de machine doet het tenslotte.

Wat will ik dan met gaatjes in dat paneeltje?..
Voor het overzetten van bestanden werkt deze machine nog met RS232, 4800 baud, 8N1.
Nou worden op 3D printers de bestanden in de machine geladen via een SD Card of een USB Stengel..
Als ik nou een "bordje" neem, arduino of Raspberry.. met daarop de juiste software.. is het dan mogelijk, als ik er ook een klein schermpje inzet, om de inhoud van een USB Stick of SD Card te tonen, een bestand te kiezen, en die door de RS232 poort in de machine te proppen?..

Dan hoef ik er geen Laptop aan te knopen, of continu heen en weer te lopen van en naar de PC om een bestandje over te zetten..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Sven »

Kan je dan niet beter met zoiets aan de slag?

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 232+to+usb
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Neh..want dan moet ik ook nog zorgen voor een Ethernet.. of dat goed gaat als er een Vonkverspaner staat te draaien.. dat waag ik te betwijfelen..

't mooiste zou zijn als ik gewoon een USB stengel in de machine kan steken, bestandje kiezen, zenden..klaar..Ja..rechtstreeks van USB stick lezen in de machine zou nog mooier zijn, maar die computer in de machine dateert van 1985... da's 't commodore tijdperk..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door javanree »

Raar idee misschien maar... hele kleine Arduino nemen en die alles wat op een aangesloten USB stick staat domweg overpompen via RS232 ? Zonder beeldscherm, gewoon, na druk op een knop USB stick lezen (mag dan dus maar 1 file per keer op staan...) en de inhoud over een RS232 poort uitpoepen. Volgens mij vrij eenvoudig te programmeren en maken, kan met de kleinste module nog want maar een pennetje of 6 nodig.

Ik vermoed dat zolang je de ethernet snelheid maar laag houd (10mbit/s half duplex is toch snel zat voor die paar kb per keer) dat het idee van Sven zo gek nog niet is. Met een shielded cable is het een heel robuust protocol bij dergelijke lage snelheden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 11 mei 2020 18:22 Als ik nou een "bordje" neem, arduino of Raspberry.. met daarop de juiste software.. is het dan mogelijk, als ik er ook een klein schermpje inzet, om de inhoud van een USB Stick of SD Card te tonen, een bestand te kiezen, en die door de RS232 poort in de machine te proppen?..
Raspberry Pi is het handigste als je een USB-stengel wil gebruiken.
Heb je genoeg aan een SD-kaart, dan kan een Arduino dat ook nog wel.

Ethernet naar RS-232 of Wifi naar RS232 is ook nog prima te doen als je dat makkelijk vind. Bij die link van Sven hoort wel nog een 'HLK-RM04' module, maar dan nog ben je voor 15 euro wel klaar. Ik verwacht met Wifi en jouw vonkending nog niet zoveel ellende trouwens; als het ding vonkt zal het pakket in transmissie best verstoord worden, maar zo vaak vonkt jouw apparaat niet per seconde en zoveel data hoeft er niet overheen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Sven »

Ah, ja, als er geen ethernet is dan zou ik misschien ook niet willen aanleggen.

Maar volgens mij ben je sowieso niet van plan om bestanden naar de machine te brengen als ie draait.
Dan maakt het toch ook niet uit hoe het transport gaat?

Of wil je juist wel tijdens gebruik bestanden gaan brengen?

Ik gebruik gewoon een cloud syncing voor transport, maar dan moet je juist wel ethernet hebben.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie