Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

een afsteekbeiteltje,die geef je gewoon naar achter wat vrijloop, omdat de voorkant door de Radius van het materiaal ook al wat vrijloop heeft, loopt alles wel vrij..
Anders.. zal ik iets moeten verzinnen met een blokje dat ik onder een hoek in de machine kan zetten.. ook wel te doen, maar extra werk..wie weet..
't oppervlak is behoorlijk glad, en de snijkant geef ik even een slijpje op de diamant schijf.. meer is niet nodig..
ook het vrijloopvlakje aan de voorzijde is uit het handje gedaan..

Als ik een steekbeitel alleen maar naar achteren verjong, kun je er dus NIET zijdelings mee snijden.. maar daar valt ook wel mee te leven.. (nasnijden van een paar honderdste zal wel gaan denk ik..)..

Zodra mijn draaibank een encoder op de spil heeft.. ga ik schroefdraadbeiteltjes maken.. veel goeiekoper dan kopen.. die dingen zijn echt duur..

Ik heb inmiddels een USB naar RS 232 Kabeltje gemaakt, Nu nog even kijken naar wat de beste software is om programma's over te zetten.
Heeft iemand hier een suggestie?
Btje
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jun 2008 12:44
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Btje »

Als je windows programma's bedoeld kun je naar putty kijken dat is een bekend terminal programma. Als er iets met ftp valt te doen winscp.
BF20 maar nog niet CNC
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk.. na 2 vruchteloze pogingen met een USB-RS232 kabel dat ik toch naar een ouderwetsche RS 232 kabel moet gaan kijken..

Zolang mijn programma's nog niet te groot worden, kan ik ze nog wel met de hand inkloppen..

Afbeelding

Afbeelding

Dit soort binnendraaibeiteltjes zijn nog wel met het handje te proggen.. en als je de bestandjes eenmaal in de machine hebt.. dan is het slechts een kwestie van een stukje hardmetaal op de machine knopen, inmeten, tank vullen, en start heien.. :)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door javanree »

Die USB-RS232 dingen weten de voltages vaak niet voldoende op te krikken
Heb je een 'echte' RS232 poort voor nodig in je PC , indien niet aanwezig iets als
https://www.startech.com/Cards-Adapters ... d~PEX2S953 bijvoorbeeld, kan netjes +/-12V doen

Voor software zou je bijvoorbeeld DNC4U kunnen proberen , https://www.dnc4u.com/
Of anders NCNet Lite , https://www.cadem.com/free-dnc-software
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 05 jun 2020 14:24 Ik denk.. na 2 vruchteloze pogingen met een USB-RS232 kabel dat ik toch naar een ouderwetsche RS 232 kabel moet gaan kijken..

Zolang mijn programma's nog niet te groot worden, kan ik ze nog wel met de hand inkloppen..


Dit soort binnendraaibeiteltjes zijn nog wel met het handje te proggen.. en als je de bestandjes eenmaal in de machine hebt.. dan is het slechts een kwestie van een stukje hardmetaal op de machine knopen, inmeten, tank vullen, en start heien.. :)
Ziet er chique uit Jan.

Ik heb ook vele missers gehad met rs232>usb kabels (voor o.a. het instellen van een DSP voor audio), maar heb uiteindelijk deze gekocht en die werkt wel; https://tweakers.net/pricewatch/95390/e ... erter.html
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 01 jun 2020 23:48 ik ben momenteel ook aan het nadenken over een houdertje dat ik op de Draadvonkmachine kanzetten, en die ik 2° links en rechts kan kantelen voor de vrijloop.. dan hoef ik alleen de bovenkant nog maar "af te wetten"..
Ik slijp mijn boren, frezen, tappen, etc met een dremel in de tool post van de draaibank. Voor het instellen van de hoek gebruik ik een asje met twee vlakken die de hoek bepalen.
21092
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door DaBit »

Hoe werkt dat met dat asje?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door hfjbuis »

Het asje op de foto heeft 2 vlakken. De vlakken staan onder de gewenste hoek. Die op de foto heeft een hoek van 3 graden.
De houder bestaat uit vijf delen:
  • tool post houder
  • As voor de horizontale hoek in te stellen
  • horizontale hoek houder
  • As voor de verticale hoek in te stellen
  • verticale hoek houder waar ook de dremel in geplaatst word.

Elk deel wordt met een schroefje vast gezet op as (op één van beide vlakken). Daarmee staan de twee verbonden delen onder de gewenste hoek.
Voor het slijpen moet ik twee hoeken instellen
Ik slijp de onderkant van mijn frezen met een vrijloop hoek van 3° en de hoek op de radius van 2°. Dat doe ik met 2 asjes die ik als setje bewaar.
Voor b.v. boren zijn de hoeken 118° en 10°.

Nu is het een kwestie van het juiste setje plaatsen en slijpen maar.
De boor, tap, frees, zaagfrees, ruwfrees, etc zet ik in de klauwplaat (is voorzien van een stappen motor), de rest doet het cnc programma.
Voor het slijpen van de voorkant van een frees of de tanden van een rechte tap kun je ook de klauwplaat met de hand positioneren. Met een waterpasje op de bekken kun je al frezen met 2, 3 en 4 snijkanten aan de voorkant slijpen. Gewoon een keer proberen met een botte frees en een diamant schijfje in de dremel.

Wel de geleidingen afdekken en daarna alles uit elkaar en schoon maken. Ik doe dit dan ook maar een enkele keer per jaar als de draaibank zijn beurt krijgt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door audiomanics »

Ik heb in een ver verleden voor RS-232 wel eens een "dripper" ofzo geschreven waarbij de tekst-file er in ging en langzaam naar de machine werd gevoerd zodat de machine (in dit geval een vrij ouderwetse plotter) ook hele grote bestanden aankon.. Is vast nergens meer te vinden en werkte nog op WIndows "stenen-tijdperk"
Maar ik denk dat je iets dergelijks moet gaan zoeken. er zijn vast nog wel programma's te vinden die ook op de hedendaagse besturings-systemen werken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

het grote probleem met RS232 is dat het geen standaard is.. Pinsettings kunnen per apparaat verschillen, en ook het overdrachtsprotocol kan per machine anders zijn..

in mijn geheugen gravend: op de Bridgeport VMC 800 moest je voor het overzenden eerst de machine "openzetten" en dan op de PC het programma verzenden, bij de Brother HS-100 echter, moest je vanaf de PC het programma in de kabel proppen, en dan op de machine de "deur open doen"
op de Victor draaibanken, moest er één lege regel aan het eind van het programma staan, onder het % teken..

Doorgaans moet een programma aan het begin en eind een % teken hebben, maar dat geldt ook weer niet voor alle machines.. een Fagor besturing maalde daar niet om, en een Brother heeft niet eens een % teken op zijn toetsenbord.

'k heb gisteren even zitten "prutsen".. als ik zo'n binnendraaibeiteltje naar een bepaalde hoek roteer, en ik vonk dan de vrijloop aan de voorkant in het horizontale vlak, dan krijgt ie ook in de verticaal een vrijloop..een busje in een blokje, met wat paspennetjes moet de truc wel doen.. een klein waterbestendig verdeelapparaatje zou nog mooier zijn.. er zit op de besturing van de Brother ook een uitgang voor en alarmsignaal..die zou ik kunnen gebruiken om een stappenmotortje met een arduino een seintje te geven om een X-aantal graden te draaien.. maar.. dan moet ik geen errors krijgen tijdens de programma afloop,want dan wordt die uitang ook geschakeld.. :lol:

Ik ben vandaag ook nog even bezig geweest meteen klein VB programmaatje. ik werk zoals jullie wel weten met CamBam voor het CAM gedeelte.
Ik heb voor de Brother HS-100 een Postprocessor gemaakt de geen Z-as bewegingen uitgeeft.
Maar.. het grote proble.. eh.. uitdaging is het feit dat de Brother geen Decimaalpunt heeft op het toetsenbord, en dat dus alle maten in µm worden geprogrammeerd.

Iemand op het CamBam forum was zo vriendelijk om me een snippertje VB Code toe te sturen, waarmee ik de maten in µm kon omzetten.
ik heb dat vanmiddag even in een Console Application gegoten, en dat als "post treatment: in de postprocessor gezet.
Na het genereren van de Code door CamBam, wordt het bestandje automagisch even door de "kommapoetser" getrokken, zodat ik mijn code in µm krijg.. ik moet er dan alleen handmatig even een Radiuscompensatie ingooien, en aan het eind een paar G1's vervangen voor G0(G40).

Misschien dat ik dat met wat aanpassingen van de code nog voor elkaar ga krijgen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je wilt communiceren met je machine moet je als 1e er voor zorgen dat je een programma van de machine naar de PC kunt sturen, zolang dat niet lukt hoef je je nergens anders druk over te maken.
Arie Kabaalstra schreef: 06 jun 2020 00:41 Doorgaans moet een programma aan het begin en eind een % teken hebben, maar dat geldt ook weer niet voor alle machines.. een Fagor besturing maalde daar niet om, en een Brother heeft niet eens een % teken op zijn toetsenbord.
Omdat dat % teken automatisch tijdens het zenden vanuit de besturing er bij gezet wordt. En omgekeerd is dat % teken een besturingscode welke alleen voor extern inlezen gebruikt wordt, heeft dus niet zoveel nut om die op het toetsenbord er bij te zetten.

Als de Brother draadvonker net zo lastig doet als een Brother freesbank, kan het nog wel eens een uitdaging worden.
Arie Kabaalstra schreef: 06 jun 2020 00:41 het grote probleem met RS232 is dat het geen standaard is.. Pinsettings kunnen per apparaat verschillen, en ook het overdrachtsprotocol kan per machine anders zijn..
Andere pinsetting ben ik in m'n hele loopbaan nooit tegen gekomen, overdrachtsprotocol klinkt duur stelt niet zo veel voor, anders zou je voor elke merk auto ook een nieuw rijbewijs moeten halen.
Elke afwijking is waarschijnlijk vastgelegd in de RS232 standaard. Veel keus heb je niet, Rx,Tx op pin 2 en 3, alleen wanneer is Rx op 2 en wanneer op 3...... :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 jun 2020 08:34 Elke afwijking is waarschijnlijk vastgelegd in de RS232 standaard. Veel keus heb je niet, Rx,Tx op pin 2 en 3, alleen wanneer is Rx op 2 en wanneer op 3...... :lol:
Daar valt nog wel uit te komen zeker nu hij een scope heeft , als je de machine autonoom iets kunt laten verzenden, dan heb je de tx en de baudrate zo gevonden.

Blijf je bij die oudere apparaten nog klooien met 0,1 of 2 start/stop bits, parity zitten.
Maar dat zijn 8 mogelijkheden dus ook wel achter te komen.
Resteert bij hele oude machines nog die inmiddels over boord gegooide CTS RTS DSR DTR signalen, daar heb ik ook wel eens koppijn van gehad om een heel oud beestje bits te laten uitpoepen. Succes!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 06 jun 2020 09:50 Blijf je bij die oudere apparaten nog klooien met 0,1 of 2 start/stop bits, parity zitten.
Stopbits hebben mij nog nooit dwarsgezeten, gewoon op 2 zetten, is in principe alleen een delay tussen de byte's en die mogen ook wel met tussenpozen van veel grotere timing gestuurd worden. (PC's zijn altijd snel genoeg om te ontvangen)
Parity op none en de helft van de characters is al leesbaar (wanneer de baudrate klopt)
Dus blijft de baudrate over, even proberen bij 9600 beginnen en afbouwen naar lagere snelheden. (en hoger dan 19200 zal onwaarschijnlijk zijn)
RTS-CTS doorverbinden, DSR-DTR ook, is meestal voldoende.
Maar ik heb een magic-box met schakelaartjes en ledjes waaruit je heel snel af kunt leiden waar het knelt.
21100

Als je je verplaatst in die RS232 poort en functie en er van uit gaat dat dat ding ooit aan een ponsband unit hing (teletype op 110 baud, kun je nog wel met reed-relais galvanisch scheiden) en alles wat ie er uit spuugde naar de ponsband ook weer terug kon lezen, is het in de basis allemaal niet zo ingewikkeld. (totdat programmeurs verzonnen dat die dingen intelligent moesten worden en er allerlei sausjes overheen goten :cry: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

het "protocol omtrent de communicatie is "standaard".. 4800 8N1. iedereen die ooit wel eens iets van de ene computer naar de andere heeft moeten sturen, (her)kent dit
dit was in de tijd van BBS systemen ook wel zo'n beetje de standaard..Verder.. een PSION5 of Ericsson MC218 konden ook alleen maar over RS232 met een PC praten.. Ik heb in de begindagen van de Beagle, toen ik nog met ZeusCNC bestuurde onder DOS, mijn NC bestanden vanaf de PC op de Psion gezet, en in de schuur, van de Psion op de besturingsPC..

Dat deel is in elk geval duidelijk..

Afbeelding

Zo zou de kabel bedraad moeten zijn, maar dat is uitgegaan van een 25-Pins naar 25 Pins.. en mijn Laptop heeft al helemaal geen Seriële poort, behalve dan de "Usesless Serial Bus" :lol:
ik heb nog een HP Desktopje.. met een 9-pins RS 232 poort.. eens zien of het daarmee lukt..Volgens het schema heb ik 8 pins nodig..'t is dat ik verdikke de RS 232 kabel van de Emco niet meer kan vinden.. Daarmee heb ik ook overgezonden.. zonder problemen eigenlijk..

hmm... MFI, ofwel Mike's Free Interface was destijds het programma om met de machine te communiceren.. ik vraag me af.. zou ie ook met de Brother kunnen praten?
Plaats reactie