Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door flex »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

en wat moet er nu gevonkt worden?.. de spiebaantjes in het gesinterde tandwieltje?
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door flex »

De spie gaten in de as en tandwiel idd.
Of het tandwiel vanuit de massieve as.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

in de as kun je de spiegleuven niet vonken, in elk geval niet met de draadvonkmachine, wel kun je ze boren, voor je de as afdraait.. 3 gaatjes ø1, op een steekcirkel van 3.2, dan blijf je nog altijd binnen de 5 mm.. dat moet lukken..
en.. ja.. een tandwiel kan ook gevonkt worden, maar is het niet makkelijker om dat gewoon te frezen?..

Als't gevonkt moet worden, dan moet er een "Paddestoel" gedraaid worden waar je buiten het tandwiel ook voldoende ruimte hebt om 'm in te spannen..
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 24 jul 2020 12:19 , maar is het niet makkelijker om dat gewoon te frezen?..
Zou ook mijn oplossing zijn zoals eerder aangegeven. Daarna gat diameter opmeten en indien nodig aangepaste pennetjes draaien zdd het een nsuwe schuifpassing wordt. Daarna ontvetten en met loctite 603 in elkaar.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door flex »

Freezen is nog mooier ja. Maar heeft er iemand een afwikkelfreesje voor zo'n maatje tandwiel?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door zeeschuim »

Als je nou gewoon vraagt of die Kabaalstra die frutteltjes voor je ken maken en wat het kost, dan zijn we eruit dunkt mij.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Madco
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2020 21:40

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Madco »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jun 2020 01:12
de oorspronkelijke schroefdraadgaten waren weggevreten, de vorige eigenaar nam het blijkbaar niet te nauw met de geleidbaarheid van het water, waardoor alles aangetast wordt.
een Cannetje Demi-water is goedkoper dan om de haverklap de koppen vervangen..Filter verversen is ook zo gebeurd.. (5 minuutjes is genoeg) met andere koppen moet je de machine ook weer uitlijnen.. en daar ben je snel een uur mee bezig..

'k heb vandaag dus de koppen even uit de machine gehaald en ze in de Freesbank gezet, in een klauwplaatje.. even centreren, programmaatje ingeduimd voor 3 gaatjes 5 mm diep, gatencirkel R7.5, 3 Gaten @120°.. grote groene knop.. tapje M2 erachterhaan.. klaar..

Afbeelding

Als ik nu de pomp aanzet, en boven en onder dezelfde druk instel.. dan krijg ik een keurig "Parapluutje" van water in de machine.. zo mooi heb ik het in mijn leven nog niet meegemaakt..
Goed bezig, mooi projectje.
Zo te zien maakt hij stiekem wel wat uurtjes bij jou,
Waarom maak je m.b.v. een pompje geen circuit waarbij je het water door een vat met hars/resin laat lopen om de ųs waarde van het water op peil te houden?

Neem aan dat deze machine wel al voorzien is van een filter om de grootste vervuiling er al uit te filteren? Anders zou je voor het in het harsvat stroomt ook nog door een "zwembad" filter kunnen laten lopen zodat je hars niet te snel vervuilt.
Hoe schoner je water des te beter je resultaat uiteindelijk ;)
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door flex »

Voor het vonken van de gaten... op een van de laatste CNCdagen was er iemand met zijn vonk machine. Die werkte met 'stempeltjes' en vonkte, vrij rap, een mooi gaatje door een VHM freesje.
Wie was dat? En met dat machientje moet je toch wel de 'spie gaten' kunnen vonken?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door DaBit »

Dat was audiomaniacs
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klopt.. en hij heeft me ook al eens geholpen met het zinkvonken van startgaten in een stuk VHM, waar ik kartelwieltjes van gemaakt heb..

Afbeelding

Hier ligt een stuk VHM in zijn machine.
Goed bezig, mooi projectje.
Zo te zien maakt hij stiekem wel wat uurtjes bij jou,
Waarom maak je m.b.v. een pompje geen circuit waarbij je het water door een vat met hars/resin laat lopen om de ųs waarde van het water op peil te houden?

Neem aan dat deze machine wel al voorzien is van een filter om de grootste vervuiling er al uit te filteren? Anders zou je voor het in het harsvat stroomt ook nog door een "zwembad" filter kunnen laten lopen zodat je hars niet te snel vervuilt.
Hoe schoner je water des te beter je resultaat uiteindelijk ;)
'k zal je uit de droom helpen wat de geleidbaarheid betreft.. de Brother HS-100 is de kleinste Draadvonkmachine ooit geproduceerd, en het concept van deze machine is "Alles aan boord"..

Ergo: in de watertank (die in de voet van de machine gemonteerd is) zit een partikelfilter, én een harskernfilter. de geleidbaarheid van het water wordt continu gemeten en vergeleken met de ingestelde waarde (bij mij zo tussen de 30 en 40µSiemens/cm).. loopt ie te hoog op.. gaat er een klep open die het water door de harspatroon stuurt.. easy as 22/7 of 355/133.. die's zuiverder.. :lol:

de laatste tijd maakt ie heel wat uurtjes.. onlangs 2 binnendraaibeitels gemaakt voor een klokkenmaker

Afbeelding

in ongeveer een kwartiertje gevonkt uit een staafje VHM van ø3 mm

Afbeelding

Even voor het idee.. Ja.. dat ding lInks...da's een balpen :lol:

Afbeelding

Morgen deze even maken.. dan kan ik stafmateriaal "over de rand van de tafel opspannen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Heeft iemand een Idee wat voor Kunststof dit is?, 't is Hard, en het lijkt een "mix" van vlokken, en 't belangrijkste 't is niet geleidend..

Dit is een ooit door de vorige eigenaar gekopiëerde Isolatieplaat tussen Onderarm en onderkop van de Machine.. 't origineel is van Keramiek, en niet makkelijk meer te verkrijgen, immers, de HS-100 wordt al jaren niet meer gemaakt.. dus als er al ergens een batch onderdelen beschikbaar komt, dan is dat omdat er een machine naar de eeuwige schrootvelden verwezen is..

schoot me net te binnen.. is Corian een beetje sterk?... mogelijk is dat een goede optie om er een paar extra te maken..
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door benkr »

Ja, Corian is best wel sterk, alleen is het wel een thermoplast, dus niet te warm maken.
Komende zaterdag in Best heb ik wel een stuk(je) voor je.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door janplastiek »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mar 2024 10:50
Heeft iemand een Idee wat voor Kunststof dit is?, 't is Hard, en het lijkt een "mix" van vlokken, en 't belangrijkste 't is niet geleidend.
ik ben zo goed als zeker dat dit PPS is, Ryton als merknaam.
heb er nog een blokje restant van liggen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie