Is ie nou helemaal Knetter?
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Is ie nou helemaal Knetter?
de "Afstandshouders" in de onderarm.. die waren nie fris meer nie...
Wat te doen?..
Juist!.. Nieuwe!.. staafje POM, in de EMCO 5 geknoopt, en even wat simpel draaiwerk later..
Inderdaad.. "proefritje" met E++, nog een oude versie..
Maar.. 't werkt.. en daar gaat het om.. 't lijk heel wat zo.. maar er zit dan ook een "aanslag" in, dan terugtrekken, de Cyclusdefinitie neemt dan wel 7 regels in beslag.. 't zijn maar 4 Parameters die je in de Dialoog ingeeft.. de rest Regelt E++ voor je.. en zo duim je dan even een programmaatje in..
en dan kunnen we de "Cartridge" van de onderarm weer ineen zetten.. Buisje voor de Draad, de kabel voor de stroomvoorziening, en de Spoelleiding voor de onderkop.. Dan is er in de Dop die aan het eind in de arm komt.. 't deel wat ik vasthoudt, nog een gat te zien..
Ja.. dat klopt.. daar gaat de "Vulleiding" in.. die blaft gewoon door de onderarm de bak vol..
de Dop weer op zijn plekkie achterin de arm.. en daar is de Vulleiding ook te zien.. de rechtse, de middelste blauwe leiding is de leiding die de onderkop voorziet van spoeling.
de zwarte leiding is er voor de stroom, en dan moet er nog een Massa kabeltje aan de Dop geschroefd worden. 't witte dingetje onderaan, da's waar de draad uitkomt..
de onderkop op zijn plekkie, aangesloten, voorzien van de nieuwe Massa kabels,
Morgen even de Ondernozzle checken, even doorblazen.. en dan kunnen we er weer een klosje draad op gaan zetten.. en dan even checken of de Pomp de goede kant op draait.. zoniet, dan moet ik even 2 fasen omdraaien.
Wat te doen?..
Juist!.. Nieuwe!.. staafje POM, in de EMCO 5 geknoopt, en even wat simpel draaiwerk later..
Inderdaad.. "proefritje" met E++, nog een oude versie..
Maar.. 't werkt.. en daar gaat het om.. 't lijk heel wat zo.. maar er zit dan ook een "aanslag" in, dan terugtrekken, de Cyclusdefinitie neemt dan wel 7 regels in beslag.. 't zijn maar 4 Parameters die je in de Dialoog ingeeft.. de rest Regelt E++ voor je.. en zo duim je dan even een programmaatje in..
en dan kunnen we de "Cartridge" van de onderarm weer ineen zetten.. Buisje voor de Draad, de kabel voor de stroomvoorziening, en de Spoelleiding voor de onderkop.. Dan is er in de Dop die aan het eind in de arm komt.. 't deel wat ik vasthoudt, nog een gat te zien..
Ja.. dat klopt.. daar gaat de "Vulleiding" in.. die blaft gewoon door de onderarm de bak vol..
de Dop weer op zijn plekkie achterin de arm.. en daar is de Vulleiding ook te zien.. de rechtse, de middelste blauwe leiding is de leiding die de onderkop voorziet van spoeling.
de zwarte leiding is er voor de stroom, en dan moet er nog een Massa kabeltje aan de Dop geschroefd worden. 't witte dingetje onderaan, da's waar de draad uitkomt..
de onderkop op zijn plekkie, aangesloten, voorzien van de nieuwe Massa kabels,
Morgen even de Ondernozzle checken, even doorblazen.. en dan kunnen we er weer een klosje draad op gaan zetten.. en dan even checken of de Pomp de goede kant op draait.. zoniet, dan moet ik even 2 fasen omdraaien.
dat valt er ook niet tegenan
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Jawel!.. 'k beschik sinds hedenmiddag weer over een werkende Brother HS-100 Draadvonkmachine!!
na het schoonmaken, opnetteren en achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar.. water in de tank, FCUK!.. geleidbaarheid te hoog.. en't zakt niet ook..
Filter uit de andere machine overgezet.. Nog niets.. Multimeter eraan.. Klep krijgt 24 Volt.. Hmm.. slang eraf.. geen druppel water.. Juist..
Klep eruit, opengemaakt.. Vol met "Zødt" schoonmaken, en de spoel ook even getest, zonder het klephuis erop.. pomp aan.. TIK!.. plunjer schiet naar binnen.. pomp uit.. PIEEEEUW!... Plunjer eruit.. Fcuk..Gelukkig kwam ie niet ver... Goed.. klephuis erop.. pomp aan.. spoelen.. en .. na een paar minuten begon de geleidbaarheid al te zakken.. Mooi.. met een halfuurtje was ie weer gezakt naar de 30 µS/CM..
Programmaatje ingeduimt.. stukkie materiaal erin.. FCUK!.. niks.. machine schakelde meteen alles weer uit.. Hmm.. even zien.. Ja.. Logisch.. "SCALE" stond op 0.. da's in Promilles dus moet ie op 1000 staan voor 1:1.. Goed gezet.. en ziedaar.. bovenstaand resultaat!..
- Breaker
- Donateur
- Contacteer:
Gefeliciteerd, altijd mooi dat een machine weer tot leven komt!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Zeker.. en dat andere machines dan ook verder tot leven kunnen komen..
nou is de machine nog niet uitgelijnd, dat ga ik morgen doen.. 't is wel inmiddels zover dat ie gewoon lekker knetterd.. 't kan mogelijk wat harder.. maar dan moet ik eerst weer even uitzoeken wat de optimale instellingen zijn..
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
De eerste Beitelhouder is inmiddels klaar (op de kartels van de stelmoer na dan )
en omdat ik 't hele ding ook al in Alibre Design heb staan..
deze dus.. de Tripan 11 Toolpost, met Tripan 31 houder
Maar .. ook de Tripan 32 houder,die 90° gedraaid staat tenopzichte van de Tripan 31... zo kun je met de Toolpost onder 60 ° tenopzichte van de Centerlijn, beide types houders zo op de Toolpost doen
Dan moet ik ook nog een Tripan 35 houder ma..ontwerpen en dan maken, voor een afsteekbeiteltje, en een 33B voor spantangen, en boorbaartjes.. (als ik er een boring ø8 in maak, kan er zo een stukje ø8 met M8 x 0.75 voor Proxxon spantangen en boorkopjes in)..
Staal is besteld.. voor de Toolhouders betekende dat wel dat ik van 32 naar 30 mm teruggegaan ben.. zodat ik in plaats van 20 x 15 materiaal nu 20 x 30 gebruik, zodat ik de Type 31 en 32 uit 't zelfde stuk staal kan halen, en ook de 33B daar uitgeknabbeld kan gaan worden..
Kortom.. de komende tijd wil ik wat van deze Tripan houdertjes gaan maken.. 'k heb de constructie een haartje aangepast, zodat ik ze makkelijker kan maken.. geen gedoe met excentertjes om te spannen.. gewoon een stukkie Ø8, met M5 er doorgeboord.. en dan een spanboutje aan de achterkant.. Imbusje 4 om te spannen en te lossen.. of.. gewoon een snelspanhendeltje eraan.. doet't ook wel
maak je die chamfers ook met die knetter machine? Met een freesje krijg je die binnenhoeken niet gemaakt
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Met een Vijltje wel.. standaard procedure als ik wat ontwerp, even een paar chamfers ertegenaan.. anders lijkt het nergens op..
de chamfers op de hoeken van de zwaluwstaart.. die knetter ik er uiteraard wel in..
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Gisteren nog even de Draadvonkmachine aangeslingerd:
eerste pass Nasnijden
tweede pass Nasnijden
gereed!
't "haaltje" aan de achterkant.. Ja.. Mea Culpa.. foutje mijnerzijds.. maar dit is een prototype, dus dat valt er niet tegenan, Leermomentje moet je maar denken.. 'k had de contour 90°gedraaid geprogrammeerd.. ik moet er nog even aan wennen dat de bak 90° gedraaid staat tenopzichte van het bedieningspaneel..X is dus van voor naar achter, en niet van links naar rechts.!..
Bij het uitsnijden van het blok in het midden heb ik een offset van 170µm gebruikt, eerste pass nasnijden op 140µm, en de tweede pass op 130µm, en dat gaf me 20µm overmaat. mooi... dan glijdt het deel wat daarin komt lekker soepel, met 10µ speling rondom..
ik ben nu ook weer even de "Feel" voor het proces aan het herontdekken.. even uitzoeken hoeveel "oomph" ik op de draad zet voor het nasnijden, ik had de laatste pass de "ENERGY"op standje 2 van 8 staan.. bij het voorsnijden staat ie op 6.. eerste pass nasnijden op 3.. en de voeding op 4500 µm/min
eerste pass Nasnijden
tweede pass Nasnijden
gereed!
't "haaltje" aan de achterkant.. Ja.. Mea Culpa.. foutje mijnerzijds.. maar dit is een prototype, dus dat valt er niet tegenan, Leermomentje moet je maar denken.. 'k had de contour 90°gedraaid geprogrammeerd.. ik moet er nog even aan wennen dat de bak 90° gedraaid staat tenopzichte van het bedieningspaneel..X is dus van voor naar achter, en niet van links naar rechts.!..
Bij het uitsnijden van het blok in het midden heb ik een offset van 170µm gebruikt, eerste pass nasnijden op 140µm, en de tweede pass op 130µm, en dat gaf me 20µm overmaat. mooi... dan glijdt het deel wat daarin komt lekker soepel, met 10µ speling rondom..
ik ben nu ook weer even de "Feel" voor het proces aan het herontdekken.. even uitzoeken hoeveel "oomph" ik op de draad zet voor het nasnijden, ik had de laatste pass de "ENERGY"op standje 2 van 8 staan.. bij het voorsnijden staat ie op 6.. eerste pass nasnijden op 3.. en de voeding op 4500 µm/min
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Nu ik weer een knetterende Brother tot mijn beschikking heb.. borrelen de ideetjes weer op..
de Binnendraaibeiteltjes die ik in het verleden wel gemaakt heb, die hadden een "tekortkomingkje" omdat ik de schacht alleen maar onder 90° tenopzichte van het snijvlak verjongde, 't mooiste is natuurlijk een excentrische radius, maar ik kan em natuurlijk ook gefacceteerd vonken, dan draai ik em gewoon 20° voor-en achterover, ook het snijden van de vrijloopkant is dan een makkie natuurlijk, als ik een "4de" as zou hebben die waterbestendig is.. 'k hoef em niet zo nodig electrisch aan te drijven, een handwieltje of een draaiknop zou al mooi zijn..
Maar... dan heb ik dus een Piepklein Wormwielkastje nodig, wie weet er zoiets?
Ohja.. 't liefst wel met een holle as, zodat ik er spantangen in kan knopen..
de Binnendraaibeiteltjes die ik in het verleden wel gemaakt heb, die hadden een "tekortkomingkje" omdat ik de schacht alleen maar onder 90° tenopzichte van het snijvlak verjongde, 't mooiste is natuurlijk een excentrische radius, maar ik kan em natuurlijk ook gefacceteerd vonken, dan draai ik em gewoon 20° voor-en achterover, ook het snijden van de vrijloopkant is dan een makkie natuurlijk, als ik een "4de" as zou hebben die waterbestendig is.. 'k hoef em niet zo nodig electrisch aan te drijven, een handwieltje of een draaiknop zou al mooi zijn..
Maar... dan heb ik dus een Piepklein Wormwielkastje nodig, wie weet er zoiets?
Ohja.. 't liefst wel met een holle as, zodat ik er spantangen in kan knopen..
Tegen water kunnen en geen last van krachten van een frees... Dat lijkt me een klus voor een plastic-poeper.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
wat is een klus voor een 3d-printer?.. zo'n "verdeelapparaatje"?.. eh.. 't moet zuiver en precies zijn, electrisch geleidend, en er moeten spantangen in kunnen, of een klein slijpklemmetje erop..
Dat zijn dingen die niet gaan met een 3d-printer..
Als't niet te koop is wat ik zoek, dan moet ik daar toch een stuk Brons aan opofferen denk ik. wormwieltje en worm kopen, met een beetje mooie overbrenging.. behuizingkje frezen, en een asje met opname draaien.. Ik kan een spanplaat maken met een "spantang" eraan vast.. dan trek ik die door de holle as wel op zijn plekkie.. 'k zou iets in de ER-Reeks kunnen kiezen..
Even over nadenken..
deze mijnheer " Luc De Wispelaere" die op FP 'metaalbewerking zit heeft een aantal klossen draad in de aanbieding. Geen idee of dat wat voor jouw is, Arie ...
https://www.facebook.com/groups/1642380842523880
https://www.facebook.com/groups/1642380842523880
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ik heb er even een berichtje geplaatst.. ik hoor het wel.. wat een "zeurneuzen" daar overigens met z'n "ik zit al 30 jaar in de Vonkerosie".. Duh... dikke boeie.. ik nu 25 jaar.. al zit daar een hiaat in van een aantal jaren.. maar de kennis verdwijnt niet.. 'k heb op de Brother wel meer "oude rollen" verstookt.. de buitenlaag is het gevoeligst voor oxidatie.. de binnenkant (dus als de eerste paar laagjes eraf zijn) gaat meestal nog prima..
'k heb ook nog een paar rollen staan van 5 Kg, en al zijn die inmiddels 17 jaar oud.. 'k ga toch eens kijken of ik die kan overspoelen op een 2½Kg rolletje.. om ze dan alsnog te verstoken op de Brother..als't niet gaat.. dan mik ik ze wel gewoon in de messing container.. brengt weer geld op..
'k heb ook nog een paar rollen staan van 5 Kg, en al zijn die inmiddels 17 jaar oud.. 'k ga toch eens kijken of ik die kan overspoelen op een 2½Kg rolletje.. om ze dan alsnog te verstoken op de Brother..als't niet gaat.. dan mik ik ze wel gewoon in de messing container.. brengt weer geld op..
- P1-Engineering
- Donateur
Ik heb een paar van dit soort ER spanblokjes gekocht om makkelijk nippels etc meerzijdig te bewerken:
https://nl.aliexpress.com/item/10050057 ... ry_from%3A
Als je een bepaalde hoek vaak nodig hebt, bijvoorbeeld de +- 20° neem je zo'n vierkant en slijp of vonk je de hoek erin.
90° geindexeerd doe ik met zo'n Erowa namaak span systeem, 1 keer uitgeklokt en nog een keer nageslepen en doet niet onder voor een echte Erowa qua nauwkeurigheid:
https://nl.aliexpress.com/item/10050063 ... pt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com/item/10050057 ... ry_from%3A
Als je een bepaalde hoek vaak nodig hebt, bijvoorbeeld de +- 20° neem je zo'n vierkant en slijp of vonk je de hoek erin.
90° geindexeerd doe ik met zo'n Erowa namaak span systeem, 1 keer uitgeklokt en nog een keer nageslepen en doet niet onder voor een echte Erowa qua nauwkeurigheid:
https://nl.aliexpress.com/item/10050063 ... pt=glo2nld