Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Jensorie »

Arie Kabaalstra schreef: 10 feb 2020 11:35 de Kogel is door de kerk.. de "vrachtwaggel" is gereserveerd.. morgen ga ik em halen..


Gefeliciteerd, hoort de kast op de achtergrond er ook bij? of is deze qua sturing al een stukje compacter dan de AGIE?



Jens
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee, die kast hoort er niet bij.. die's van een andere machine..

de Brother HS 100 is een "echte" CNC machine, je schrijft een programma, met Radiuscompensatie H1 of H2, voor het voor-en navonken.
Die Offsets voer je in, in een menu, waar je ook wat andere instellingen maakt zoals voeding en Duty cycle, als ik het me goed herinner.
Dan zijn er nog wat draaiknoppen voor het instellen van de draadsnelheid, en de stroom.

Dus.. progje maken, instellingen doen.. tank vullen, Groene knop.

De Agie is meer een "automaat", je stelt de stroom in, stelt de diepte in met de schroefmaat zet de pomp aan, en dan zet je de voeding van de Ram aan,die gaat naar beneden tot de schakelaar bediend wordt door de schroefmaat..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Hij is Binnen!.. vandaag de harde wind getrotseerd met een bakwagen..met het frontaal oppervlak van een Theeclipper met volle zeilen :lol:

de machine is nog gedeeltelijk gedemonteerd, maar ik heb alle documentatie erbij, en ik heb in het verleden al met een dergelijke machine gewerkt, en er ook onderhoud aan gepleegd, dus dat moet goed komen.

Ook moet er nog 400V en 230V aangelegd worden in mijn werkplaats.. er is momenteel 1 400V WCD geinstalleerd, maar die zit net op een rotplek, bovendien is het een 32A, en ik heb maar 16A nodig voor de Vonkmachines.
230V, dat zullen een aantal WCD's moeten worden, 2 Freesbanken, 2 Draaibanken, en dan nog de nodige extra voor handgereedschappen zoals de schuurmachine, handboormachine, oplader voor de accuboren.

't begint er wel op te lijken zo..
als de electra is aangelegd, plafond isoleren, platen er tegenaan, en meer licht.. ik heb nu 2 TL balkjes.. dat moeten minimaal 4 lichtbakken worden.. liefst nog 6.. ik zie graag wat ik aan het doen ben.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door javanree »

Lichtbakken : kijk gelijk naar LED, ik heb het in het hobbyhok ook gedaan, veel egaler en feller licht. Met 2 panelen van 40W (maten 30x120cm) een ruimte van bijna 10m2 perfect verlicht.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Zee&Zee »

Wat staat er links onder het kleedje ? Vonkt ook, en creëert express mooie explosies...?
CNC you later
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zee&Zee schreef: 12 feb 2020 12:53 Wat staat er links onder het kleedje ? Vonkt ook, en creëert express mooie explosies...?
onder dat kleedje staat de "Dikke-Banden-Racer"

Afbeelding

een Vonkend en exploderend beest met zonder klepveren, 75 Pk, en 77 Nm waarvan 90% direct beschikbaar is in het toerengebied 3000-9000 rpm
Dikke banden racer, vanwege het gegeven dat ie op 16" wieltjes staat, en de voorband 130 breed is..
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Zee&Zee »

Ah leuk ducje !
CNC you later
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door HD13 »

Had het uitlaatje ook al gespot, top machientje!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb vanmiddag een eind 5 aderig kabel en 2 Wandcontactdozen gekocht.. komende week maar eens de zooi aan gaan sluiten...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door audiomanics »

En spetteren!!!

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Eerst maar eens zien of we alle onderdelen weer op de goede plek kunnen krijgen.. gelukkig is de Brother behoorlijk sleutelvriendelijk.. de Liniaal voor de X-as is makkelijk genoeg te bevestigen met de slede op het onderstel, en dat zal met de Y-as liniaal niet veel anders zijn.

er zitten overigens Heidenhain linialen in.. niet gek..

Afbeelding

Ik heb ook alle documentatie erbij, en een ijzerwaren boer in de buurt, dus als ik boutjes wil vervangen.. ben ik met 10 minuutjes terug met een zakje boutjes.

Afbeelding

Ook heb ik de nodige reserve delen, zoals 2 rolgordijntjes (linksonder) voor de afdichting in de achterkant van de werktank, een aantal passchroeven voor de draadrolletjes, een zkaje draadrolletjes, een paar naaldlagertjes, een afdichtrubber voor de arm, en nog wat klein spul.. Rolletje draad.. en een doorvoerplaatje voor de onderarm..

'k ga die plaat netjes opmeten.. en dan maak ik er een paar extra, deze is niet in zo'n hele beste staat..

Ook de waternozzles zijn niet heel fris meer, maar ik heb een draaibank en een Freesbank.. wie doet me wat.. Ik denk dat ik daar een flink aantal van ga maken. voor eigen voorraad, en mogelijk kan ik er ook anderen met een HS 100 mee helpen..

Verder...

Afbeelding

de vorige gebruiker verveelde zich blijkbaar.. en is de knoppen met zijn aansteker te lijf gegaan.. de 5 knoppen van de watervoorziening..

Gelukkig bij Conrad al vervangers gevonden, in hetzelfde design..

Afbeelding

met de bijbehorende zwarte afdekkapjes.
Gelukkig.. want anders.. had ik het messing binnenwerk uit de oude knoppen moeten persen, en nieuwe knoppen moeten draaien en frezen uit Zwart Pom dat ik heb liggen.. niet moeilijk, maar 't kost tijd.. en ik heb genoeg te doen.. voorbereiding voor een grote order voor een Pharmaceutisch bedrijf.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inmiddels weer wat verder met de Brother HS 100..

Er ontbrak één lagerstrip voor de Y-as.. Pokkuh.. wat nu?.. Moeilijk aan te komen.. er werd me wel een set aangeboden.. maar ik ga geen €200,- neertellen voor een set waarvan ik maar voor €25,- aan onderdelen voor nodig heb...

Afbeelding

Goede raad is duur, messing plaat kost niets, want dat had ik nog in voorraad..

Afbeelding

en Kogels kosten nog geen €12,- voor 50 stuks, inclusief verzendkosten.

Afbeelding

't Past!.. mooi.. kloddertje vet erop.. en gaan...

Afbeelding

Motoren zijn gemonteerd en aangesloten, tandriempjes er op, Linialen erop.. kabeltjes moet ik nog even vastzetten met wat tieraps, en dan moeten we maar eens "prik" op de machine gaan zetten..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door javanree »

Nice ! Mooie Heidenhain linealen ook, ben heel benieuwd naar het eind resultaat!
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door EBos »

'potverdikkie' wat mooi materieel weer.

Die Brother HS-100 ben ik wel fan van. Lekker compact!
Heeft deze ook zelf de functie om het draad in start gaten te schieten?

Ben heel benieuwd naar de eerste bewegingen, en resultaten.

Ik heb nog wel ergens stukjes zuurstof vrij koper (chromiumcopper) liggen voor sinkvonk elektrodes. diameter 10mm ongeveer 60mm lang met gedraad eind aan van rond 6 meen ik.
Wellicht is dat bruikbaar voor wat proefjes. Tungsten koper (wolfraamkoper) is natuurlijk helemaal beter.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Plaats reactie