Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

met een beetje mazzel hoef ik niet te Epibreren.. maar kan ik lekker gaan Ipsen, nadat ik de Mir gedolven heb.. :lol:

't machientje staat momenteel lekker te vonken op de 2de horlogekast..

Afbeelding

't klemmetje werkt fantastisch!.. Ik leg alles op de vlakplaat, moertjes over de rand laten steken, handvast aandraaien, en even een slagje nageven met een sleuteltje..

Vanavond de steek van de M5 gaten in de opspantafel eens meten, zodat ik daar een "lijst" op kan schroeven, waar ik mooi haaks een klemmetje op kan zetten..

Deze horlogekasten richt ik nog met de hand uit, gewoon meetklokje langs de platte kant..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

inmiddels ben ik 4 horlogekasten verder.. Jammer dat ik de generatorinstellingen niet vanuit mijn programma kan aanpassen.. gelukkig kan ik de offsets wel in het programma oproepen, zodat ik die niet hoef te wijzigen in de machineinstellingen..
'k moet nog eens uitvlooien hoe't zit met onderprogramma's.. dan kan ik elke contour 1 keer programmeren en dan 2 keer aflopen met verschillende offsets.
nu heb ik ze er gewoon dubbel instaan.. met Offset H1 voor het voorsnijden, en H2 voor het nasnijden.. tusssenin staat een M0 om de machine te stoppen zodat ik de generator anders in kan stellen voor het nasnijden, nadat ik dat aan één kant gedaan heb, weer een M0, zodat ik de draad kan doorsmelten, dan verplaatst de machine naar de andere kant, wederom een M0, om de draad weer in te rijgen, en de generator in te stellen voor het voorsnijden van de andere kant.. en dan weer nasnijden natuurlijk..

Waarom ik niet eerst aan 2 kanten voorsnij, en dan aan 2 kanten nasnij?.. omdat ik dan 4 keer de draad moet onderbreken.. de generator omstellen gaat sneller..
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Zee&Zee »

Volgens mij onderbreek je de draad nu 1 keer.
En dan twee keer. Niet vier toch ? Tenzij je weer aan het begin wilt beginnen, ik zou niet weten waarom, maar dan is het alsnog maar 3 keer.
CNC you later
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.... want ik moet de kast eerste centreren. . Dus in het midden inschieten en dan onderbreken om de ene kant te vonken, en dan naar de andere kant
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door xander janssen »

Zie ik het nu goed dat bij jouw machine de "bak" niet vol met water staat en dat je vonkt in de waterstraal?

Groet,

Xander
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, dat heb je goed gezien, maar dit is het navonken, dan hoeft de bak niet vol, de druk op de boven en onder nozzle kan ook flink naar beneden, als het werk maar goed nat is.

Machines met open spoeling kunnen ook voorvonken zonder gevulde bak, ze hebben immers geen bak, als Ik dat met de brother zou doen, moet de snelheid flink omlaag.

Dus voorvonken doe ik onder water, navonken met alleen spoeling
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Vandaag van een paar versleten VHM Freesjes met schacht ø6 een paar steekbeiteltjes gemaakt, Links 0.7 mm rechts 1 mm, ze moeten nog een haartje geslepen worden, maar dat is nu slechts een kwestie van "een aai over de slijpschijf", een kriebeltje over de bovenkant, en een haartje vrijloop aan de zijkant.. meer moet dat niet zijn..

ik ben momenteel ook aan het nadenken over een houdertje dat ik op de Draadvonkmachine kanzetten, en die ik 2° links en rechts kan kantelen voor de vrijloop.. dan hoef ik alleen de bovenkant nog maar "af te wetten"..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Vanmiddag even een boorbaartje uitgevonkt, Ik was ondertussen bezig met de voorbereidingen voor het lassen van een Frame voor de Beagle.. die Lista kast waar ie nu op staat, gaat er onderuit..
2 Opspanningen.. , eerst de bovenkant "halveren", en dan een kwartslag draaien, en de vrijloop aan de zijkant en de voorkant erin vonken.. die voorkant is later nog even geslepen, de Brother is geen 5 asser tenslotte.. :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door DaBit »

Dat ziet er toch wel heel lekker uit!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Kjelt »

Ik dacht dat die vonkers alleen afgebroken bouten en tappen weg konden fikken. Maar dit soort werk is wel heel nuttig!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 02 jun 2020 21:51 Ik dacht dat die vonkers alleen afgebroken bouten en tappen weg konden fikken. Maar dit soort werk is wel heel nuttig!
Dat doe je met een Zinkvonk machine, niet met een draadvonkmachine..

Zinkvonker heb ik ook staan, maar die doet het nog niet.. moet ik eens serieus naar kijken.. maar dat heeft nu nog geen prio..

'k ga de komende tijd nog wel meer gebroken freesjes verbouwen tot Beiteltjes, ik heb nog wat andere geometriën in mijn hoofd, en zodra mijn Zinkvonkmachine het weer doet.. dan maak ik er wel een inwendig koelkanaaltje in..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik gebruik CamBam voor het maken van mijn code.
nou geeft CamBam de maten in millimeters, terwijl de Brother HS-100 in µm geprogrammeerd moet worden.

Een mede CamBam forumlid heeft echter een klein programmaatje gemaakt voor me waar de code doorgehaald wordt na het genereren door CamBam, geheel automatisch, daar heb ik geen omkijken meer naar.

Code: Selecteer alles

G90
G92 X-0500 Y0
G0G41H1 Y-22000
G01 X0
G03 X1500 Y-20500 I0000 J1500
G01 Y-9736
G01 Y-4500
G03 X1000 Y-4000 I-0500 J0000
G01 X0705
G01 X0 Y0
G01 X3000 Y-0529
G01 X6500 Y-4029
G0G40 Y0500
G0 X-0500
G0 Y0
M2
Naderhand moet ik alleen bovenin de code wat dingen wijzigen, en de laatste paar regels een G1 vervangen voor een G0
er komt binnenkort een kabeltje van de PC naar de machine, als dat werkt.. hoef ik de code niet meer handmatig in te kloppen..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 02 jun 2020 19:44 Afbeelding

Vanmiddag even een boorbaartje uitgevonkt, Ik was ondertussen bezig met de voorbereidingen voor het lassen van een Frame voor de Beagle.. die Lista kast waar ie nu op staat, gaat er onderuit..
2 Opspanningen.. , eerst de bovenkant "halveren", en dan een kwartslag draaien, en de vrijloop aan de zijkant en de voorkant erin vonken.. die voorkant is later nog even geslepen, de Brother is geen 5 asser tenslotte.. :lol:
Potverdikke. even carbide bewerken. Dat moet wel een blij gevoel geven.. :) Hoe is de afwerking van de uitsparingen die je van het titanium afvonkt? Die vrijloop voor de afsteekbijteltjes vonk je er toch in door hem onder een minimale hoek te vonken ipv 90 graden?
Ik heb nog wel wat carbide schroot liggen. Mocht je een bepaalde diameter zoeken.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door zeeschuim »

;-) mooi werk!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie