Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Neh. ... een mes scherm heeft geen nut op een HSS 100, de verschillende menu's selecteer je ,et een draaiknop
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door spinningwheels »

Aangezien ik niet in het bezit ben van een debiele telefoon ( ben daar niet belangrijk genoeg voor ) geen foto,s van mijn kant.
maar vandaag Met arie K de twee zinkvonk machientjes opgehaald , ik stond dus om 08.00 al ergens in Friesland bij een autoverhuurbedrijf, aangezien we beide niet in het bezit zijn van een C rijbewijs dus een busje met laadklep gehuurd dat met B bereden mag worden, met als het gevolg op papier een laadvermogen van twee moorkoppen , Dus in overleg maar twee keer rijden. Met als resultaat om 21.30 pas weer bij de hut .
Het inladen van de eerste machine was al een uitdaging , de takel die daar aanwezig was had er iets moeite mee , maar goed het spul in de bus, en richting Diep Donker Drenthe.
Het uitladen ging eigenlijk best wel redelijk makkelijk, totdat we de machine dus hier over een drempeltje moesten krijgen , het ding op een hondje , Laar stevige stukken ijzer erbij om het geheel wat op te tillen zodat het over de drempel kon, en toen stonden de tegels aan de andere kant van de drempel er zo ongeveer rechtop in. die had ik er net een weel terug ingelegd dus zo heel stevig lag dat dus nog niet, dat mag ik weer over gaan doen.
weer terug om de tweede machine op te halen, die ging er wat makkelijker in, alhoewel de besturing kast de afmeting heeft van een kleding kast waar menige vrouw stinkend jaloers op zou zijn het ding weegt alleen een klein beetje meer.
en nu niet naar het mooie Drenthe onderweg maar naar het einde van de wereld en dan nog 10 KM verder ergens in Friesland.
Uitladen , bus terug brengen , en met gang op huis aan.
al met al het was een leuk dagje uit met de stichting
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

De AGIE die dus vanaf heden in mijn werkplaats staat..
Hier net de machine in de takel gehangen.. dit takeltje kon maar net de ONA-A118 van Remco tillen, gelukkig had ie minder moeite met mijn AGIE 45K
Goed te zien hier, Remco heeft niet overdreven.. de enorme besturingskast.. vol met Condensatoren (de manual meldde dat er RC kringen inzitten.. verbaast me niets.. dat was toen (1968) de gangbare technologie voor Vonk-erodeermachines, en ook de door Ben Flemming beschreven EDM generator werkt met RC kringen.

de Diëlectricumtank van de ONA was Enorm, en omdat we de pomp niet aan de praat kregen, hebben we die met een klein emmertje zo veel mogelijk leeggegschept, om te voorkomen dat de vloeistof er tijdens het transport uit zou klotsen, en de hele bakwagen spekglad zou worden, en naar "Petroleum" zou ruften.

Afbeelding

't Tankje van de AGIE stond o"p zwenkwieltjes, die konden we zo in de auto rollen.. ook werkte de pomp prima, dus slang los.. in een emmer... pomp even aan.. emmer in het vat gieten, volgende emmer..

Gelukkig heeft mijn werkplaats een vlakke en gladde betonvloer, en had ik de beschikking over een betere motortakel (één van HBM, dus dat zegt al veel over die andere)
Daar hadden we in een kwartiertje de machine binnen, op zijn voorlopige plekkie

Afbeelding

en ik kan in de boeken.. om uit te vlooien hoe je dit :

Afbeelding

in moet gaan stellen om een goed resultaat te krijgen..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door audiomanics »

Best wel een uitdaging om de instellingen optimaal te krijgen.. Vonken zal nog wel snel lukken, maar de nauwkeurigheid en slijtage van de electrode minimaliseren is toch wel wat experimenteren..
Maar het houdt je van de straat ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door benkr »

Wel mooi om te zien wat dan bezoek aan de CNCzone dag met jullie samen in één auto nog heeft opgeleverd aan vervolg dingen, kennelijk passen jullie dus toch wel bij elkaar.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kan gelukkig bogen op de ervaring met het draadvonken.. 'k moet even nagaan hoe groot de offset moet zijn voor het zinkvonken, bij verschillende instellingen.

Gelukkig heb ik er een paar Manuals bij, met de nodige tabellen.. daar ga ik me de komende tijd lekker in inlezen..
Als ik de Draadvonk machine kan bemachtigen, dan is het simpelweg een kwestie van mijn geheugen opfrissen.. 't is immers 13 jaar geleden dat ik voor't laatst met die machine gewerkt heb...

Hoe dan ook.. ik kom er wel uit.. en ik kan een deel van de tijd als kosten doorberekenen aan de klant.. :lol:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef: 07 feb 2020 16:35 Wel mooi om te zien wat dan bezoek aan de CNCzone dag met jullie samen in één auto nog heeft opgeleverd aan vervolg dingen, kennelijk passen jullie dus toch wel bij elkaar.
"

weet je, ik heb nogal moeite met "normale " mensen, Kan dus met Arie K prima overweg .
In theorie kan ik praktisch alles
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door VDFman »

Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2020 00:23
De AGIE die dus vanaf heden in mijn werkplaats staat..
Dus je hebt nu beschikking over een werkplaats, dat had ik even gemist. Vandaar de wens voor wat grotere machines? Minder horloges, meer gereedschapsmakerij misschien?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: 08 feb 2020 01:22 weet je, ik heb nogal moeite met "normale " mensen, Kan dus met Arie K prima overweg .
Ach, wel eens ooit een normaal mens ontmoet? Saai he? :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Kogel is door de kerk.. de "vrachtwaggel" is gereserveerd.. morgen ga ik em halen..

Wat?.. een Brother HS 100 Draadvonkmachine!..

Afbeelding
Hij's gedeeltelijk gedemonteerd, maar 100% compleet, en 100 % werkend.

't is een "oudje", maar ik denk maar zo.. als de Generator of de besturing ooit de geest geeft.. sleutel ik er wel een Bax-Generator in.

Wat ik er allemaal mee ga doen?.. Horloge onderdelen maken en bewerken, Snijgereedschapjes maken
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef: 10 feb 2020 11:35 …een Bax-Generator ….
Da's een hele mooie! Heb er nog geen vinger achter kunnen krijgen hoe en waarmee, maar het is alweer een stapje verder dan Pulse-EDM..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

EDM is altijd een PULSE.. met een continu vonkoverslag wordt het anders te heet..
't is gewoon een CNC Piepschuimsnijder, maar dan voor heel hard Piepschuim ..

'k zou em middels 2 klemmetjes en een labvoedingkje heel snel om kunnen bouwen om er daadwerkelijk piepschuim mee te snijden.. draad op de laagste snelheid om em strak te houden.. dan gaat het wel.. :)

Draadvonken voor Dummies: een messingdraad wordt door de werkruimte getrokken, op die draad staat een pulserende gelijkspanning van zo'n 80-100 Volt, het proces wordt gespoeld en gekoeld door gedeïoniseerd water, Vonken springen van draad naar werkstuk, waarbij beiden deels verdampen, door continu aanvoeren van de draad breekt deze niet, en vonkt ie als een CNC -gestuurde Lintzaag door het werkstuk..

meer is het niet, meer was het niet, meer zal het nooit worden..
die Brother is een makkelijk te bedienen machine, jammer dat ik geen Bakwagen heb, anders zou ik em zo meenemen naar de CNCzone Meeting :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef: 10 feb 2020 15:34 EDM is altijd een PULSE..

Goed, laat ik me beter uitdrukken: een transistor-gestuurde electrode versus een RC-kring... Met de snelle MOSFET's en IGBT's zijn nog wel wat truukjes uit te halen.. De slimmigheid zit in de besturing daarvan, compleet met sensing.. Daarin gaat Bax (de Gooijer?) weer iets verder..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klopt.. de Brother is volgens mij nog een RC kring.. de AGIE is dat zeker..

Mocht dat ooit de geest geven.. dan komt er een BAX-Box in.. :lol:
Plaats reactie