Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Ja.. hij's Knetter..

er is nog geen EDM deel op het forum, dus ik plemp em even hier neer.. Binnenkort in "Kabaalstra's Knutseltoko" een AGIE 45 K Zinkvonkertje, zacht prijsje, veel mogelijkheden.. kon em niet laten lopen.. Donderdag ga ik em ophalen.. Kruiwagen is reeds gereserveerd bij het verhuurbedrijf..

Nog lolliger.. 'k heb afgelopen vrijdag nog een machine aangeboden gekregen.. 'k moet alleen nog even een nier verkopen denk ik.. maar ik heb mijn zinnen gezet op dat machientje..

't gaat hier om een Brother HS 100 Draadvonkmachientje, ja, ik schrijf bewust "Machientje", want groot is zo'n HS 100 allerminst..

Wat kan ik daar mee?.nou.. eh.. electroden vonken voor de zinkvonker, Snijgereedschapjes maken van VHM staafjes, Horlogekasten uitvonken, Gaten vonken in horlogekasten ( van boven naar beneden enzo.. ).. kortom.. 't geeft me heel veel mogelijkheden om flink creatief te worden..

Ook zijn deze machines uitermate geschikt voor het maken van allerhande kleine precisie delen.. de "tweede poot" van mijn bedrijfje.. Gas erop.. !
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door spinningwheels »

En die ernaast staat verhuist naar Diep Donker Drenthe
19885
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door assink »

"Helemaal knettah" :mrgreen:

Leuk, waar komen deze machines weg? Uit een gereedschapsmakerij of zoiets?
En is dat CNC, of nog analoog/manueel?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door mjeuring »

Krachtstroom kunnen regelen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik had al die tijd al krachtstroom :x
Het was me alleen niet opgevallen.
Er moeten alleen nog een paar wandcontactdozen geplaatst worden.

De zinkvonkmachines zijn min of meer automaten, je stelt ze in, en zet ze aan.
Draadvonkmachines zijn wel cnc, al moet je bij zo'n Brother HS100 wel eerst de pomp aanzetten om de tank te vullen, nadat je de draad ingeregen hebt, dan zet je de stroom aan, en dan pas druk je op de grote groene knop, die niet groen maar wit is :mrgreen:
Er staat ook geen START of RUN op, maar DRIV
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door VDFman »

Ik heb al jaren een zinkvonker staan , nog nooit gebruikt. Ben ook een beetje bang voor brand die de vonkolie zou kunnen veroorzaken. Ook een draadvonker, is een mooie techniek, die heb ik wel gebruikt . Helaas defect nu, geen support van de fabrikant. ( die willen eigenlijk alleen een nieuwe verkopen )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat voor Draadvonker heb je staan?..
Bang voor brand in een zinkvonker ben ik niet zo.. mijn AGIE komt uit 1968... 't ding is ouder dan ikzelf ben.. en geen sporen waargenomen van brand.. ik denk dat dat vooral een kwestie is van verkeerde zuinigheid, oftewel een te laag niveau van het diëlectricum is volgens mij een mogelijke oorzaak van brand.

Voor mij biedt een zinkvonkmachine al veel mogelijkheden.. ik kan bijvoorbeeld onderdelen van uruwerken verfraaien door delen tot een bepaalde diepte weg te vonken, maar ook logo's in kronen vonken, afbeeldingen in achterdeksels.. dat soort dingen..

Verder zou ik met een draadvonkmachine ook allerhande vormen electroden uit kunnen vonken, om ze daarna op de zinkvonk machine te zetten.. als ik 50 mm dik koper kan vinden, dan kan ik lange electroden maken.. als de voorste 0.5 mm versleten is, frees of vonk ik er gewoon een haartje af..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef: 04 feb 2020 12:19 Bang voor brand in een zinkvonker ben ik niet zo..

als de voorste 0.5 mm versleten is, frees of vonk ik er gewoon een haartje af..
Ondanks de zeer hoge temperatuur en een medium dat het meest lijkt op kerosine is een brandje echt zeldzaam.. Een blussertje bij de hand hebben is misschien toch wel een goede gewoonte... better safe than sorry...
0,5mm van een koperen electrode af vonken zal je niet mee vallen... welk materiaal voor de andere electrode had je daar voor in gedachte??

Welkom in de wereld van vonken.. er valt nog heel wat in te stellen voor je resultaten perfect zijn en je electrode marginaal slijt.. Vergeet materialen als messing en staal voor de electrode.. al geprobeerd.. werkt niet.. Alleen puur koper en mogelijk het speciale EDM-koolstof.. (een potloodpunt werkt ook niet... ook al geprobeerd..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door mjeuring »

audiomanics schreef: 04 feb 2020 13:34 Ondanks de zeer hoge temperatuur en een medium dat het meest lijkt op kerosine is een brandje echt zeldzaam.. Een blussertje bij de hand hebben is misschien toch wel een goede gewoonte... better safe than sorry...
Kan me herinneren dat de vonker waar ik vroeger wel eens bijstond een automatische blusser had.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door VDFman »

Het is een Mitsubishi van begin jaren 90. Serieuze en goede machine maar voor het maken van machinedelen komt het niet echt vaak voor. Zit inderdaad een automatische blusser op, zal wel niet voor niks zijn al heb ik nooit van een "vonkbrand" gehoord.

Misschien dat ik toch nog wel eens een draadvonker op de kop tik, dat is een techniek die me wel van pas komt af en toe. Alleen de elektrische/elektronische problemen hebben me wel wat koopschuw gemaakt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

audiomanics schreef: 04 feb 2020 13:34
0,5mm van een koperen electrode af vonken zal je niet mee vallen... welk materiaal voor de andere electrode had je daar voor in gedachte??

Welkom in de wereld van vonken.. er valt nog heel wat in te stellen voor je resultaten perfect zijn en je electrode marginaal slijt.. Vergeet materialen als messing en staal voor de electrode.. al geprobeerd.. werkt niet.. Alleen puur koper en mogelijk het speciale EDM-koolstof.. (een potloodpunt werkt ook niet... ook al geprobeerd..)

Kees
Met een draadvonkmachine is een schilletje eraf knetteren geen probleem.

en wat het instellen betreft.. gelukkig kan ik bogen op 11 jaar ervaring met een draadvonkmachine.. een Brother HS 100 om precies te zijn.. daarom wil ik em zo graag hebben..

Als ik bijvoorbeeld een Chevalier FCL 1840 draaibank met Fagor 8055 besturing kan verkrijgen binnen mijn budget, dan zal ik dat ook niet laten.. ook jaren mee gewerkt, en ik heb goede herinneringen aan die machines.. 't zelfde geldt ook voor een Bridgeport VMC 800 Digital met een Heidi 410/420...

Zoals gezegd.. de Zinkvonker komt Donderdag, en ik moet nog even een nier verkopen om die Draadvonkmachine te kunnen bemachtigen.

Nouja.. een nier verkopen.. Ik heb onlangs een horlogemakers werkbankje ingeruild, oud beestje met een Spaanplaat werkblad.. zag er niet uit.. zwaar en lomp.. bovendien met 100 x 50 Cm ook te klein om lekker op te kunnen werken..
Dus.. uit eigen keuken een "DUMET" werkblad erop gefabriekt, die staat nu voor de eerste laag in de blanke lak, de kastjes krijgen ook een verse laklaag, en dan kieper ik em op Marktplaats..
Tevens heb ik nog een Emco Compact 5 CNC staan, waarvan er iets in de originele besturing niet fris is.. boeie.. de mechanische basis is prima voor een CNC projectje, met steppertjes van een paar tientjes (2Nm ,met ¼" as, bouw je em in een kwartiertje om, Besturing eran.. en gaan..
Die gaat dus ook in de verkoop..

Afbeelding

't leuke van zi'n HS 100 is ook.. hij's lekker klein.. 91.5 x 91.5 x 152.5 cm.
je kunt em alleen beter niet in een hoekje zetten.. je moet er aan beide zijden bij kunnen, om draad in te voeren, en om je werkstuk te plaatsen.. Ook even in de gaten houden dat de X-as van voor naar achter loopt op de machine, maar van links naar rechts op je scherm...
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Leeuwinga »

Mooi beeldscherm, dat wel.
Kun je straks ook mooi Zwiebertje kijken (in zwart-wit)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lichtgroen.. Cees.. Lichtgroen...

maar.. wie weet kan ik er op één of andere manier een LED scherm of een TFT in knopen.. als dat nodig mocht zijn.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door spinningwheels »

Arie Kabaalstra schreef: 04 feb 2020 17:36 Lichtgroen.. Cees.. Lichtgroen...

maar.. wie weet kan ik er op één of andere manier een LED scherm of een TFT in knopen.. als dat nodig mocht zijn.
Geen mepscherm ?
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie