Is ie nou helemaal Knetter?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 11 mei 2020 20:43 Ik verwacht met Wifi en jouw vonkending nog niet zoveel ellende trouwens;
Dat denk ik ook,

Je kunt waarschijnlijk, als je vlak bij dat lichtorgel gaat staan, probleemloos met je telefoon bellen en internetten.

Bluetooth heeft niet mijn voorkeur, maar als je dicht bij het apparaat gaat staan, dan zou het waarschijnlijk kunnen en dan heb je geen wifi of ethernet nodig! Ik heb bluetooth gebruik voor het instellen van de elektrische koppeling van mijn motor en dat is ook wel een "vonkentrekker".

Voor een paar euro een bluetooth dongle op het apparaat en met een app op de telefoon een bestand versturen via bluetooth.
Het kan op dezelfde manier ook via WiFi, maar zo'n app heb ik nog niet gezien, ook niet naar gezocht.

Update,
Ze zijn er wel b.v.https://play.google.com/store/apps/deta ... i_terminal
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jongens.. even voor de duidelijkheid.. de machine is uit 1985... dat jaar kocht ik mijn eerste computer.. en die was al krachtiger dan dit apparaat..

ik weet dat je met de juiste hardware, zoals die ook in CNC Kitspuiten gebruikt wordt, Bestandjes op een SD card of USB Stick kan weergeven, en selecteren,
Wat er dan moet gebeuren is, het bestand "klaarzetten" voor de RS 232 poort, en dan moet ik op de machinebesturing de poort openzetten,

We hebben het hier over een "terminal" achtige functionaliteit.. Ik zou ook ergens in de besturingskast een Intel NUC kunnen hangen, maar dan moet je daar weer een Scherm en een toetsenbord.. en een Touchpad of een Trackball aanknopen..

En dan heb je in wezen nog steeds hetzelfde als wanneer je er een laptop bovenop lijmt..
Maar ik wil niet een heel OS op moeten starten om wat bestandjes over te zetten..

Waar ik naar zoek is dus "iets" met een Arduino of een RaspberryPi, en een LCD schermpje Formaatje "nokia 3310", want ik hou mijn bestandsnamen wel kort..
Geheugenmedium erin, en dan komen de files op het schermpje.. knopje UP en Knopje DOWN, en een Knopje SEND.. Meer moet dat niet zijn..

dan moet er op dat boardje dus een soort "Terminal" gaan draaien die volgens 4800 8N1 de file in de draad prakt, dan zet ik op de machine besturing de poort open, en schiet ie em erin..

Momenteel sta ik de code nog met de hand in te kloppen..

en..dat lukt op zich wel..

Afbeelding

Maar het is best wel een hoop gedoe voor zo'n simpele "Bier-Bahco"..(ik had de code even gemaakt met CamBam, en toen uit het hoofd de maten omgerekend naar µm..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 12 mei 2020 00:36 Maar het is best wel een hoop gedoe voor zo'n simpele "Bier-Bahco"..(ik had de code even gemaakt met CamBam, en toen uit het hoofd de maten omgerekend naar µm..
Zeker wel een klus, die decimale punt weglaten. :lol:

Wat jij wilt, is een luxe variant van een ponsbandlezer, later hadden we daar een DiaMemo voor, een diskettestation met LCD scherm. Die kon door bestandsnamen bladeren en verzenden.
17578
Stelt niet zo veel voor met een arduino, er moet alleen een ttl>RS232 signaal omzetter tussen, maar ook dat is een dingetje van niets. (heb er laatst nog een antieke Barcode lezer mee omgebouwd naar usb)
Nog wel even uitzoeken of het alleen Rx,Tx is of dat je ook met handshake signalen moet werken!
SD kaart lezen is ook niet echt lastig, eerlijk gezegd heb ik met USB geen enkele ervaring maar daar is vast genoeg over te vinden.
Het is natuurlijk wel allemaal werk, en elke stap in je comfort verhoging is programmeerwerk.
USB er in met 1 programma, alleen een drukknop voor ZEND, geen displaytjes en dergelijke, is in een avondje misschien wel gefreubelt.
Displaytjes met menutjes die je doorbladerd is meestal een hoop werk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door hfjbuis »

Arie,

Ik heb dit programma https://play.google.com/store/apps/deta ... i_terminalop mijn android telefoon geïnstalleerd en binnen 5 minuten kon ik mijn Gcode bestanden selecteren en uploaden naar mijn draaibank. Er is een WiFi, Bluetooth en USB versie, allemaal gratis. Bestanden haalt hij af van een map op de telefoon of internet (google drive, ondrive).

Volgens deze site draait https://www.heise.de/select/ct/2019/1/1546067889110963 de bluetooth versie op een raspberry.

Voor de hackers onder ons, er is source code beschikbaar http://www.kai-morich.de/android/
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k ben al een beetje aan het rondneuzen geweest op het net

Er bestaat een CH376S module (shield) die je op een Arduino kan prikken, waarmee je USB Sticks kan lezen.

Da's mooi.. de code die ik ervan gezien heb..is ook niet te ingewikkeld.
nu nog uitvlooien hoe je een file over RS232 met 4800 8N1 in de machine propt.. RS232 kabeltje maken, en dan de RS 232 Poort ergens IN de machine verbinden met de Arduino..

Moet te doen zijn..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 13 mei 2020 15:12 nu nog uitvlooien hoe je een file over RS232 met 4800 8N1 in de machine propt.. RS232 kabeltje maken, en dan de RS 232 Poort ergens IN de machine verbinden met de Arduino..

Moet te doen zijn..
Dat is waarschijnlijk het simpelste stukje, moet je wel een max232 boardje er tussen plakken.
Even googlen op 'MAX3232 RS232 seriële Poort TTL Converter Module DB9 Connector MAX232'

Merkwaardig dat ze daar female op zetten, maar dat is te overleven. :lol:

Voordat je er aan begint zou ik de excercitie even gewoon vanuit een laptop proberen. Dan weet je dat alles nog functioneert op je Brother.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »



hij Doet 't !.. :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door audiomanics »

Heerlijk geluid dat vonken 8)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Kjelt »

Ziet er gaaf uit 8)
Wat ik me wel serieus afvraag bij dit soort vonkentrekkers , zeker uit de vorige eeuw, hoe het met de emc storing zit, heeft de buurt nog radio ? :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sterker nog. .. Ik heb ook een opname waarbij de radio in mijn werkplaats luid en duidelijk boven de brother uit te horen is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Gisteren even lekker aan het knetteren geweest.. de bewerkingsparameters vaststellen voor het vonken van Titanium. 't loopt wel aardig zo
Op de foto ben ik aan het navonken, daarvoor hoeft de bak niet vol, dat gaat wel prima zo..
'k moet alleen nog even een afsteekbeiteltje maken op de Emco, zodat ik een paar nieuwe nozzles kan maken..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 23 mei 2020 15:52 'k moet alleen nog even een afsteekbeiteltje maken op de Emco, zodat ik een paar nieuwe nozzles kan maken..
Je loopt toch niet te elibreren hè ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door benkr »

André het is epibreren!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Is ie nou helemaal Knetter?

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 24 mei 2020 00:28 André het is epibreren!
Zo zie je maar Ben, je kan toch niet overal verstand van hebben 😂
Plaats reactie