audiomanics schreef: ↑04 feb 2020 13:34
0,5mm van een koperen electrode af vonken zal je niet mee vallen... welk materiaal voor de andere electrode had je daar voor in gedachte??
Welkom in de wereld van vonken.. er valt nog heel wat in te stellen voor je resultaten perfect zijn en je electrode marginaal slijt.. Vergeet materialen als messing en staal voor de electrode.. al geprobeerd.. werkt niet.. Alleen puur koper en mogelijk het speciale EDM-koolstof.. (een potloodpunt werkt ook niet... ook al geprobeerd..)
Kees
Met een draadvonkmachine is een schilletje eraf knetteren geen probleem.
en wat het instellen betreft.. gelukkig kan ik bogen op 11 jaar ervaring met een draadvonkmachine.. een Brother HS 100 om precies te zijn.. daarom wil ik em zo graag hebben..
Als ik bijvoorbeeld een Chevalier FCL 1840 draaibank met Fagor 8055 besturing kan verkrijgen binnen mijn budget, dan zal ik dat ook niet laten.. ook jaren mee gewerkt, en ik heb goede herinneringen aan die machines.. 't zelfde geldt ook voor een Bridgeport VMC 800 Digital met een Heidi 410/420...
Zoals gezegd.. de Zinkvonker komt Donderdag, en ik moet nog even een nier verkopen om die Draadvonkmachine te kunnen bemachtigen.
Nouja.. een nier verkopen.. Ik heb onlangs een horlogemakers werkbankje ingeruild, oud beestje met een Spaanplaat werkblad.. zag er niet uit.. zwaar en lomp.. bovendien met 100 x 50 Cm ook te klein om lekker op te kunnen werken..
Dus.. uit eigen keuken een "DUMET" werkblad erop gefabriekt, die staat nu voor de eerste laag in de blanke lak, de kastjes krijgen ook een verse laklaag, en dan kieper ik em op Marktplaats..
Tevens heb ik nog een Emco Compact 5 CNC staan, waarvan er iets in de originele besturing niet fris is.. boeie.. de mechanische basis is prima voor een CNC projectje, met steppertjes van een paar tientjes (2Nm ,met ¼" as, bouw je em in een kwartiertje om, Besturing eran.. en gaan..
Die gaat dus ook in de verkoop..
't leuke van zi'n HS 100 is ook.. hij's lekker klein.. 91.5 x 91.5 x 152.5 cm.
je kunt em alleen beter niet in een hoekje zetten.. je moet er aan beide zijden bij kunnen, om draad in te voeren, en om je werkstuk te plaatsen.. Ook even in de gaten houden dat de X-as van voor naar achter loopt op de machine, maar van links naar rechts op je scherm...