HELP! Mijn CNC 6040Z wil niet meer naar de -Y

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Stadsjohn
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2020 20:58

HELP! Mijn CNC 6040Z wil niet meer naar de -Y

Bericht door Stadsjohn »

Van de ene op de andere dag wil mijn 6040Z niet meer de -Y kant op gaan. Alle andere richtingen werken wel, ook de +Y kant werkt goed.
In Mach3 zie ik wel de numerieke waarde verhogen maar de -Y van de machine doet niks. Heb het kabeltje even op de X as aangesloten en dan werkt de moter wel gewoon 2 kanten op. Dus het probleem moet tussen het kastje en de computer in zitten. Hij is nog met een seriëlekabel aangesloten en geen usb trouwens. Mijn systeem draaid op Windows XP. Heeft iemand misschien een idee wat het mankement veroorzaakt?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HELP! Mijn CNC 6040Z wil niet meer naar de -Y

Bericht door Kjelt »

Stadsjohn schreef: 15 mar 2020 23:18 Van de ene op de andere dag wil mijn 6040Z niet meer de -Y kant op gaan. Alle andere richtingen werken wel, ook de +Y kant werkt goed.
In Mach3 zie ik wel de numerieke waarde verhogen maar de -Y van de machine doet niks. Heb het kabeltje even op de X as aangesloten en dan werkt de moter wel gewoon 2 kanten op. Dus het probleem moet tussen het kastje en de computer in zitten.
Het kan dan toch ook nog in de uitgangsdriver ic vd Y as zitten ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: HELP! Mijn CNC 6040Z wil niet meer naar de -Y

Bericht door hfjbuis »

Stadsjohn schreef: 15 mar 2020 23:18 Heb het kabeltje even op de X as aangesloten en dan werkt de moter wel gewoon 2 kanten op.
Als ik het goed begrijp, heb je de kabel (4 draden) van de Y-as op de X-as aangesloten en dan werkt de Y-as wel goed!!

Als ik het even samen vat:
  • Mach3 geeft het goed aan
  • De Y-as motor loopt maar in één richting +y
  • De Y-as loopt ook in de +Y richting als -Y is geselecteerd (vermoed ik)
Dan is er een probleem met de driver of de driver krijgt geen goed DIR signaal.
  • Selecteer een lage snelheid (voldoende tijd om te meten)
  • Laat de motor een groot stuk in de Y+ richting lopen
  • Meet de spanning van het DIR signaal van de Y-driver
  • Laat de motor een groot stuk in de Y- richting lopen
  • Meet de spanning van het DIR signaal van de Y-driver
  • Als het goed is, zit er een groot verschil ( 2 V of meer) in het gemeten signaal
Doe het zelfde met de X-as als referentie.
Is het DIR signaal verschil van de X-as en de Y-as "hetzelfde", dan is het signaal goed maar de driver fout.
Is het DIR signaal verschil van de X-as en de Y-as "erg verschillend", dan is de controller fout.

Ter controle kun de de driver van X en Z uitwisselen. Ik vermoed dat je een GRBL controller met stepstick drivers hebt!!!!
Heb je geen stepstick drivers maar externe drivers, controlleer of vervang dan de DIR kabel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: HELP! Mijn CNC 6040Z wil niet meer naar de -Y

Bericht door audiomanics »

Stadsjohn schreef: 15 mar 2020 23:18 Heb het kabeltje even op de X as aangesloten en dan werkt de moter wel gewoon 2 kanten op.
Even voor de duidelijkheid: welk kabeltje? Het kabeltje dat de pulse en dir signalen aan de driver levert of de motorstroom kabels?
Het lijkt vrij duidelijk dat het DIR-signaal niet doorkomt of goed verwerkt wordt. Als het pulse-dir-kabeltje het op de X-as wel doet, dan moet je misschien een kijken of er geen contactprobleem is bij de 2 ingangen die nodig zijn om de DIR-optocoupler in de driver aan te sturen (dus zowel de dir ingang als de +5V of GND, net hoe dat bij jou zit). Je kan je X of Z draadje ook eens aansluiten op de Y-driver om uit te sluiten dat er geen (zeldzame) storing in die driver zit (denk aan een koude las oid in de driver).
Controleer in ieder geval of de draden goed in de eventuele klem-connectoren zitten. gesoldeerde draden in een klembus kan een oorzaak zijn. Weet natuurlijk niet of dat bij jou zo gedaan is, of dat er wel keurig kabeladareindhulzen gebruikt zijn..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: HELP! Mijn CNC 6040Z wil niet meer naar de -Y

Bericht door rien1959 »

Is de eindschakelaar van de Y-as soms actief ? Dan zou het logisch zijn dat hij alleen in de plus richting wil draaien.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HELP! Mijn CNC 6040Z wil niet meer naar de -Y

Bericht door benkr »

Ik had een tijdje geleden ook zoiets met mijn kolom boor/frees machine.
Ik heb daar een nood/uit knop op gemaakt die ik nooit gebruik.
Op een bepaald moment wilde de besturing niet meer, ik balen en meten in de besturingskast, bleek uiteindelijk dat ik op de een of andere manier de nood/uit knop geactiveerd had.
En dat soort dingen gebeuren altijd als je daar nu net helemaal geen tijd en zin in hebt.
Plaats reactie