Las manipulator

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Las manipulator

Bericht door Bytheax »

Goedemiddag,

Nu de dagen er tegenwoordig iets rustiger uitzien, en ik voor een projectje (flenzen lassen aan een aantal astappen) een las manipulator goed kan gebruiken. Zat ik er aan te denken om er eentje zelf te bouwen. Hebben jullie ideeën? Het hoeft geen constructie te zijn waar vele kilo's aan kunnen hangen.

Op werk hadden wij altijd een zelfbouw constructie met een accuboor en een wiel.. Alleen daar staat van de constructie weinig meer van op het netvlies.

Hopelijk kunnen jullie me iets verder helpen wat ideeën betreft. Simpel heeft hier de voorkeur, en automatisch ronddraaien.. Voorheen een schijf met de hand ronddraaien, toch iets minder consistent..

Met vriendelijke groet,
Daan
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Las manipulator

Bericht door hfjbuis »

Een stevige schijf op een gelagerde as en daar een (stappen/servo) motor op met (tand)riem aandrijving om het geheel zo laag mogelijk te houden. Het moet draaien op lage toerentallen en voor de veiligheid een 24V voeding. De snelheid regelen met een potmeter, de richting met een drukknop en een aan/uit/nood schakelaar. Dat kan goedkoop met een Arduino of wat duurder en gemakkelijker zelf te maken met een (servo) motor en bijbehorende regelaar.

Lassen = vonken = storingen, daarom moet de elektronica wel degelijk gebouwd worden dus goede aarding en afgeschermde kabels gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Las manipulator

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 10 apr 2020 17:35 Lassen = vonken = storingen, daarom moet de elektronica wel degelijk gebouwd worden dus goede aarding en afgeschermde kabels gebruiken.
Zou het om die reden niet veiliger zijn om gewoon een DC-motortje met een instelbare DC-voeding te gebruiken?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Las manipulator

Bericht door hfjbuis »

Kars-cnc schreef: 10 apr 2020 18:36
hfjbuis schreef: 10 apr 2020 17:35 Lassen = vonken = storingen, daarom moet de elektronica wel degelijk gebouwd worden dus goede aarding en afgeschermde kabels gebruiken.
Zou het om die reden niet veiliger zijn om gewoon een DC-motortje met een instelbare DC-voeding te gebruiken?
Dat kan ook maar dan moet je bijregelen als de belasting (gewicht) veranderd.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Las manipulator

Bericht door John Sellis »

Motor en besturing elektrische scheiden. Motor op kunstof steunen. En riem aandrijving. Stappenmotor werkt idd het mooist. Met bijvoorbeeld een arduino.
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: Las manipulator

Bericht door Lameris »

Ik heb er zelf een gemaakt die goed werkt. Een aantal goede oplossingen zijn al genoemd zoals : tandriem aandrijving, stappenmotor, arduino( of andere pulsgever ),electrische isolatie aandrijving en werkstuk.
Belangrijk voor de laskwaliteit is een goede aardverbinding en dat is een probleem als de stroom via de lagering moet lopen.
Ik heb dat opgelost met een koolborstel sleepcontact op de as direct achter de basisschijf voor het werkstuk.
Er zijn ook professionele roterende aardverbindingen in de handel, we gebruikten die in de fabriek bij het rondlassen van rompen.
Maar waarom zou je daar geld aan uitgeven als je het weinig gebruikt.
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Las manipulator

Bericht door Bytheax »

Goedenavond heren,

Bedankt voor de reacties, ik heb er inderdaad al de nodige ideeën van opgedaan.

Vandaag heb ik even gekeken naar de materialen die ik nog had liggen, en heb nog een paar lagerblokken gevonden en een proefje van een andere machine een astap met een plaatdeel eraan (rvs)

Nu ga ik denk ik van die astap met die plaat eraan een stuk afslijpen zodat ik hier een grotere plaat op kan monteren. De as laat ik dan mooi in een lager staan en een tandriem overbrenging eraan. En dan op de plaat een soort sleep contact maken waardoor ik inderdaad een goed aarde punt houd...

En uiteraard de motor ophangen en elektra op kunstof delen zodat dit niet in contact met de lasboog staat..

Veel ervaring in de speciaal machinebouw, wat betreft robots (palletiseer systemen en beladen en ontladen van machines). Hier dus ook de nodige emc problemen gehad haha..

Wat betreft de aandrijving, jullie suggereerde een dc motor in combinatie met een regelbare snelheid. Of een stappenmotor met een pulsgever. Ik heb nog een nema 23 motor liggen met een voeding en driver, dit lijkt me een mooie toevoeging.

Ik weet dat een stappenmotor de ingestelde aantal stappen zal proberen te halen en een dc motor gewoon langzamer of sneller gaat draaien afhankelijk van de belasting inderdaad. Maar met een proces zoals tig is de hoeveelheid materiaal dat je neerlegt toch niet zodanig veel dat hier verschil in snelheid merkbaar wordt? Uiteraard moet je elke hoeveel massa die er extra bijkomt weer weg duwen..

Kan ik gelijk nadenken over een variabel automatisch langsvoeding voor op mijn myford ml7 draaibank. Het wisselen van deze wielen is toch niet iets wat ik graag doe


Met vriendelijke,
Daan
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Las manipulator

Bericht door JanSr »

Lameris schreef: 11 apr 2020 09:02 ..."Ik heb dat opgelost met een koolborstel sleepcontact op de as direct achter de basisschijf voor het werkstuk.
Er zijn ook professionele roterende aardverbindingen in de handel, we gebruikten die in de fabriek bij het rondlassen van rompen.
Maar waarom zou je daar geld aan uitgeven als je het weinig gebruikt.
Graag iets meer over dat koolborstel sleepcontact. Merk/type en of foto?

Bij het metaal-recycle bedrijf hier in de buurt staat een bak met weggegooide elektromotoren. Daar haalde ik een motor+reductiekast uit, met doorgaande as, ik denk van een groot zonnescherm of een roldeur. Ik moest € 3 afrekenen. Met een 400V motor. Ik had nog een frequentieregelaar.
Nou nog een draaitafel in elkaar bakken waar een klauwplaat op kan.
Alleen die aarding? Kan mooi aan die doorgaande as. Daarom benieuwd naar die koolborstel.
Laatst gewijzigd door JanSr op 12 apr 2020 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Las manipulator

Bericht door Kjelt »

JanSr schreef: 12 apr 2020 13:16 Bij het metaal-recycle bedrijf hier in de buurt staat een bak met weggegooide elektromotoren. Daar haalde ik een motor+reductiekast uit, met doorgaande as, ik denk van een groot zonnescherm of een roldeur. Ik moest € 3 afrekenen.
Adresje ? Stuk goedkoper als bij ons
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Las manipulator

Bericht door JanSr »

https://www.korlaarsoest.nl
Die bak is niet altijd welgevuld. Als ze hem net hebben geleegd heb je pech.
Ik kom er één maal per kwartaal mijn mijn oud-ijzer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Las manipulator

Bericht door Kjelt »

Bedankt, is niet echt in de buurt maar mocht ik een keer in de buurt zijn.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Las manipulator

Bericht door karangetang »

Ik dacht even dat er iets in het spaans stond ...over Rutte
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Las manipulator

Bericht door Bytheax »

Top! bedankt heren, inmiddels al wat verder gevorderd in andere plannen en de manipulator iets lager op de prio lijst gezet.

Met vriendelijke groet,
Daan
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Las manipulator

Bericht door assink »

Handige pool heeft er ook 1 geknutseld:
https://www.youtube.com/watch?v=BaUO8CMOS5I&t=0s
Plaats reactie