Stappenmotor schommelt ?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Stappenmotor schommelt ?

Bericht door hobbybob »

Op mijn zelfgebouwde cnc machine schommelt de motor van de Z as enorm. Het bovenste stuk trespa van de Z as boog gewoon! Het leek erop of de motor net niet lekker was uitgelijnd met de as, heb 1 m5 ringetje tussen alle schroeven van de mount gedaan , nu lijkt het beter uit te lijnen. Kan het zijn doordat hij eerst zeg maar 1mm uit het lood stond de as van de stepper krom is ? Want hij wiebelt als een gek nu. Heb al eens alle schroeven losgemaakt zodat ie vrij kon bewegen maar hij blijft wiebelen. Hij beweegt verder prima en je hoort geen rare geluiden uit de motor komen.
Of kan de koppeling gaar zijn ?
De as is een 16mm kogelomloop van 35cm lijkt me niet dat dit makkelijk buigt ?
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door benkr »

Een foto of filmpje zou denk ik verhelderend zijn, zo durf ik er helemaal niets over te roepen.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door elvis3 »

Heb je de haaksheid in beide richtingen t.o.v het montage vlak van de motor, en dus de as waar de koppeling aanzit gecontroleerd?.
En daarna natuurlijk weer precies in lijn met de kogelomloop, maar dat begrijp je natuurlijk wel.
En is de bewerkte kant van de kogelomloop wel goed sporend met de buitendiameter?.
Klokje erop en je weet het.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door andrefc101 »

Haal je de motor ff los, langzaam laten draaien en klokje tegen de as. Dan weet je het....
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door XL500SZ »

kogelomlopen uit china (SFU1605) zijn niet altijd even netjes. Als je die gebruikt zou het daar in kunnen zitten.
Heb ze wel eens gehad met >4mm slag, dat was wel een langere lengte, maar onbruikbaar zonder richten.

Askoppeling kan volgens mij alleen scheefstand (rotaties haaks op lengterichting as) opnemen (en zijn iets flexibel voor lengte compensatie afhankelijk van welk type je hebt, ook al zijn ze daar niet voor bedoeld) dacht ik. Voor translatie zijn ze behoorlijk stijf.
Hetzelfde effect dat jij volgens mij beschrijft heb ik ook wat in mijn machine, en daar is de stappenmotor behoorlijk stijf (aluminium constructie) gemonteerd. Zelfs dat beweegt wat.
Dus als de motor op trespa gemonteerd is? dan lijkt me dat minder stijf dan de motor-kogelomloop koppeling en zal hij daar flexen bij niet perfecte uitlijning of niet rechte kogelomloop of eindbewerking van de kogelomloop.

Heb je de kogelomloop voor de z-as in 2 lagerblokken, elk einde 1, of alleen het vaste lagerblok gebruikt? Zou een verschil kunnen maken om voor deze korte en relatief langzame kogelomloopspindel (z-as) de losse lagering niet te monteren.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door hfjbuis »

XL500SZ schreef: 14 apr 2020 12:35 Askoppeling kan volgens mij alleen scheefstand (rotaties haaks op lengterichting as) opnemen (en zijn iets flexibel voor lengte compensatie afhankelijk van welk type je hebt, ook al zijn ze daar niet voor bedoeld) dacht ik.
Deze koppeling kan scheefstand, hartafstand fouten, en lengte veranderingen compenseren. Ik gebruik ze ook voor de X-as wokkel van mijn draaibank. Met wat aluminium/brons/messing/pom/staal/etc kun je ze zelf maken in de gewenste maat.
Afbeelding
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door hobbybob »

Hi Allen,

Dank voor jullie reacties, ik heb eeb filmpje ervan gemaakt.



Ik heb hier dus alleen de voorste 2 schroeven van de stepper erin, en dan ook nog eens redelijk los. de motor kan dus vrij bewegen.
De motor is mooi uitgelijnd op exact het midden van de kogelomloopspindel. Tips welkom.
Tevens heb ik dus al zo'n koppeling, hij is net iets anders als hjfbuis , wellicht moet ik zo'n koppeling proberen, al snap ik niet hoe die koppeling dan hartafstand fouten kan oplossen ?

Tips zijn welkom. Overigens een smoothstepper breakout c25 besteld, want dan kan ik straks de machine met Mach3 aansturen, alhoewel die DDCS 2.1 standalone controller ook niet verkeerd is.
Alles doet het nu, even wachten tot het frequentie naar pulsen printje binnen is en dan kijken of ik de spindel aan de praat kan krijgen.
Dan zou de machine naar de garage kunnen, bed erop geschroefd en hopelijk frezen.

Ik heb vanmiddag met CamBam een tandwiel getekend (30cm diameter) en deze in de lucht laten "frezen". Supercool!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door Ballegooijen »

Lijkt er sterk op dat de motoras krom is. Ik zou de koppeling er even afhalen en kijken hoe hij dan draait.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door andrefc101 »

Had ik ook al gezegd, maar het komt niet aan geloof ik .....
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door xander janssen »

Het lijkt erop dat je mechanische constructie zwakker is dan de koppeling tussen motor en spindel. Hierdoor gaat je constructie de uitlijnfout tussen motor en spindel opnemen ipv de askoppeling.

Zoals al door anderen asngegeven, motor eens losnemen, langzaam laten draaien en "totale slag" meten. Dat geeft al veel info mbt waar oorzaak ligt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door hfjbuis »

Op de video zie ik geen enkele beweging van de shaft coupler. Ik kan het aan de buitenkant niet zien, maar ik denk dat het zo'n exemplaar is zoals op de 1e foto (rode exemplaar). Die laat alleen axiale bewegingen toe (as lengte verandering t.g.v. temperatuur). Perfect voor rechte goed uitgelijnde assen!
De onderste coupler op de 1e foto, hoort bij de coupler van de 2e foto, laat bewegingen in alle richtingen toe. Perfect voor het verbinden van wokkels.
20470
20471
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door hobbybob »

andrefc101 schreef: 14 apr 2020 21:29 Had ik ook al gezegd, maar het komt niet aan geloof ik .....
Als ik de motor los neem en vrij laat draaien zit er geen enkele speling/wobble in.

De as het zelfde als ik die rond draai zie ik geen enkele wobble of afwijking.

Als ik naar de koppeling kijk zie ik die op en neer gaan, maar hoe ik ook probeer hem recht te krijgen, na het vastdraaien gaat ie toch op en neer.
Heb hem geprobeerd met een schroevendraaier ertussen steeds iets uitelkaar /inelkaar te duwen tot ik geen wobble meer zag. Voorzichtig motor erop en toch nog wobble.

Dus denk dat ik maar zo'n coupler ga zoeken als hjfbuis aanraadt. Echter die te vinden met aan een kant 6,35mm en aan de andere kant 10mm is nog een uitdaging. Heb wel 5x 12 gevonden.
Wellicht dan maar een 5x8 kopen en opboren ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door andrefc101 »

Dan waarschijnlijk een slechte koppeling getroffen. Opboren van zo’n koppeling is geen probleem. Zou Het wel in de draaibank (laten) doen, zit het gat iig in het midden.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door elvis3 »

Je ziet duidelijk dat de onderkant van de koppeling niet spoort met de bovenkant van de koppeling omdat die wil compenseren.
Het is net dat de motor niet genoeg naar achteren kan, misschien van de voorste bout gaten slobgaten maken, om te proberen.
En hij moet er wel haaks boven staan, dat is natuurlijk heel belangrijk, misschien een paar driehoekjes links en rechts van de motor om de steun waar hij op staat te verstevigen.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Plaats reactie