Stappenmotor schommelt ?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Opboren zou ik niet doen, als het al niet loopt is uit draaien de enige goede oplossing, van boren wordt het niets beter. En met zaaggleuf, moet de passing ook behoorlijk goed zijn, anders is het 'het paard achter de wagen'. Koppeling is bedoeld om minimale uit lijn fouten op te heffen, niet om ze er juist bij toe te voegen. De diameter van beide assen moet dus ook nauwkeurig bekend zijn.
En omdat er al een zaaggleuf in zit zul je die even uit moeten vullen, zodat de voorspanning klopt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb eens gezocht naar dit type coupler maar die is niet echt gangbaar. Toch een gevonden: https://www.ebay.nl/itm/6-35-8mm-10-12m ... 0DV9auQh-Q

Als de freesmachine het doet, kun je hem ook zelf maken. https://i7.pngguru.com/preview/252/1/17 ... moment.jpg.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door Tonybryden »

Ik heb hetzelfde probleem gehad met dezelfde coupler .
Het slingeren van de stappenmotor op de z as.
Ik heb toen de coupler gewisseld van de x as en dat werkte perfect.
Niet alles is perfect van aliexpres .
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door hobbybob »

Ik kan nog een keer proberen de motor toch nog 1 ringetje verder naar achter te plaatsen.
Alhoewel ik nu wel driftig op zoek ben naar iemand die me een oldham koppeling d1/6.35 en d2 10mm wil verkopen ;-)
Al gemaild naar hardware cnc. Nog geen reaktie. Ben in gesprek met iemand op Marktplaats die een hele set van 37 wil verkopen, maar heb er maar 3 nodig....

Meh... ik focus me eerst even op de spindle nu. Anders gaat het geheel weer de ijskast in en dat is zonde,maar ja, deze week vakantie dus ik wilde lekker doorbeuken...\
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door ruudderooy »

Stappen motor.nl heeft ze liggen heb ik ze 3 weken geleden nog besteld. 13.18 perstuk

Ik heb er ook nog 2 van 6.36x10mm dia 25mm lengte 30mm en 1 van 6.35x10mm dia 30 lengte 35mm.
Ik had ze ook bij ali besteld maar dat duurde mij te lang dus deze heb ik over.
Die mag je ook van mij overnemen als je wil.
Ik hen 4.22 voor de kleine ps betaald en 6.72 voor de grotere en had 7.3 verzenk kosten dus was totaal 22euro.
Voor 25euro mag je ze hebben (incl verzendkosten).

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door ruudderooy »

Zijn trouwens gewoon kruiskoppelingen
#Aliexpress € 3,20 10%OFF | D25L30 Koppeling D25 L30 Drie Jaw Aluminium Plum Flexibele As Koppeling Motor Connector Flexibele Koppeling 5/6/6. 35/8/10/12 Mm
https://a.aliexpress.com/_dY03NLk
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door hfjbuis »

Het getoonde exemplaar kan alleen axiaal schuiven en lost daarmee het probleem niet op.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door ruudderooy »

klopt daarom heb ik het type toegevoegd, maar als beide assen recht zijn, is het uitlijnen.
dan kan het ook dat de koppeling scheef geboord is en is een oldham koppeling niet nodig die zijn vaak veel duurder factoor 10 of meer zeker als ze ook een behoorlijk koppen moeten kunnen hebben.

ik heb dit ook gehad toen mijn spindel moer niet in het hard van de lagers stond, echt alles moet goed in 1 lijn staan.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door hobbybob »

ruudderooy schreef: 15 apr 2020 20:04 Stappen motor.nl heeft ze liggen heb ik ze 3 weken geleden nog besteld. 13.18 perstuk

Ik heb er ook nog 2 van 6.36x10mm dia 25mm lengte 30mm en 1 van 6.35x10mm dia 30 lengte 35mm.
Ik had ze ook bij ali besteld maar dat duurde mij te lang dus deze heb ik over.
Die mag je ook van mij overnemen als je wil.
Ik hen 4.22 voor de kleine ps betaald en 6.72 voor de grotere en had 7.3 verzenk kosten dus was totaal 22euro.
Voor 25euro mag je ze hebben (incl verzendkosten).

Gr Ruud
Nou ik wil ze wel overnemen, wellicht zijn ze beter, eerst wobblede het een beetje, maar toen ik ben gaan klooien met de koppelingen werd het eigenlijk alleen ergerr.
Ik had hem even in de bankschroef aangedrukt omdat ik hoopte dat het dat beter maakte maar nee ;-(
Ik kan altijd die van jou proberen dan. Die van mij kwamen overigens ook van stappenmotor.nl maar goed ik kom er niet uit zo, dus ga graag op je aanbod in.

Kan je me een PB sturen met betalings info.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door hobbybob »

Met de gewone koppeling van ruud schommelt de Z-as echt bijna helemaal niet meer, als je heel goed kijkt zit er misschien nog een heel kleine beweging in, maar motor loopt super mooi rond, z-as loopt als een zonnetje.
Dankjewel Ruud. Meteen ook de koppeling van de X-as vervangen, door de hogere snelheiden die ik nu kan halen (zie topic in Interface kaarten) bonkte die, koppeling vervangen als een tierelier.
De y-As koppeling liep al heel mooi rond.

Met de nieuwe voeding lopen de motoren ook een stukje harder.
As Snelheid/acceleratie voorheen snelheid / acceleratie huidig:
X 1000/500 4000/2000
Y 1500/500 5000/2000
Z 1000/500 1800/1500

De assen kunnen allemaal nog iets harder (4500/5500/3000) maar dan lopen ze erg te bonken en de kreunen en te piepen.
Op deze snelheden loopt het mooi rond al loopt de Xas mooier op 3000mm/s, maar pas bij 4500 a 5000 begint ie te stallen.

Vet blij me, nu vanavond of morgen de spindle proberen aan te sturen gewoon met smoothstepper puls/dir naar de driver
En dan die verrekte eindstops, zie ander topic. ik wordt GEK! van die dingen.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Stappenmotor schommelt ?

Bericht door ruudderooy »

hobbybob schreef: 25 apr 2020 18:58 Met de gewone koppeling van ruud schommelt de Z-as echt bijna helemaal niet meer, als je heel goed kijkt zit er misschien nog een heel kleine beweging in, maar motor loopt super mooi rond, z-as loopt als een zonnetje.
Dankjewel Ruud. Meteen ook de koppeling van de X-as vervangen, door de hogere snelheiden die ik nu kan halen (zie topic in Interface kaarten) bonkte die, koppeling vervangen als een tierelier.
ben Blij voor je dat het geholpen heeft 8)
Plaats reactie