Puls breedte en Stall speed ?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hobbybob »

Hi Buckfast_Beekeeper,

Ik wil het wel proberen, maar er staat toch echt in de handleiding van de smoothstepper dat je absoluut niet meer dan 5,5V aan mag bieden op zo'n poortje.
Als ik meet terwijl de spanning is aangesloten was het 5,08V. Als ik schakel (een metalen tang voor de sensor houd) gaat het ledje in de sensor aan en zakt de spanning naar 0.64V....
Dat lijkt dan toch te kloppen ? Ik vind het echt super eng om meteen de sensor (met 12V aan te sluiten op het bordje). Ben wellicht te voorzichtig maar onderhand ook wel op het punt aangeland om het te proberen.
En dan een 4,7K tussen zwart (output sensor) en gnd.
Ik ga er eerst eens zwevend aan meten, vind het echt super eng om dit zo eraan te knopen, ben wel met je eens dat het erg toevallig is dat er 10K in die sensor al zit.
Samen met die 4.7K, zou dan een spanningsdeler vormen zeg je en zo op 5V uitkomen als ik je goed begrijp ?

EDIT (Na proberen):
Heb dus mijn eigen weerstandsdeler weggehaald.
Ik heb een 4.7 KOhm weerstand tussen Output van de probe en ground gedaan, toen draadje aan de controller.
Zwevend meet ik 3,94V en als ik hem op de controller aansluit 4,04V (zou dit dan de pullweerstand zijn die hem probeert naar 5V te trekken?)
Op moment dat ik het draadje aansluit begint de Input Signals Current State weer onregelmatig te knipperen. Ook als ik dan de proximity switch trigger, dan blijft ie onregelmatig knipperen, spanning op de klem zakt dan naar 0.83V.

EDIT2:
Ik zal eens met een 10K weerstand proberen. Nou met 10K kwam de spanning op 6.18V
Toch geprobeerd, zelfde: beetje raar knipperen.
Dus een 6.8K genomen, toen kwam ik op 4,90V uit, leek met toch fijner.
Aanbieden laat de led branden, maar de input signal indicator gaat gewoon dom knipperen en niet uit, totdat ik de plug eraf haal.

Wordt er zo moe van, ik bied signalen aan binnen specificaties. Maar het lukt gewoon niet.
Laatst gewijzigd door hobbybob op 26 apr 2020 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoezo meer aanbieden met een open collector uitgang ? (desnoods doe je een serie weerstand vanaf de sensor, niet te groot, en een clamp diode naar 5v, dan wordt dat signaal toch nooit hoger dan 5v? Vervolgens voed je die proximiti gewoon met 12 of 24v wat je zoal hebt.)
En over die diode doe je ook de pullup weerstand zodat daar altijd 5v staat. Maar als die serie weerstand (die ik zelf denk ik niet zou gebruiken, maar dan moet ik wel dat signaal even meten) te groot is, maak je een spanningsdeler en dat komt dat signaal dus niet laag genoeg.
Wat lees je trouwens 'precies' op die bewuste pagina 4 van de manual?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hobbybob »

Hoi Hugo,

Die spanningsdeler had ik op aanraden van Benkr al geprobeerd, met diverse waardes.
Nu ben ik dus op een 4,7 Kohm weerstaand tussen de sensor output en de GND aangeland en dan een draadje vanaf de kant van de weerstand die aan de draad (output) van de sensor zit.
Werkt ook niet. Ik heb de hele E12 reeks in 500-voud liggen, maar geen clampdiodes, zelfs geen simpele IN4001 ofzo meer.

Ik voed die sensor op 12V. Het ledje gaat branden als ik er een ijzeren voorwerp bij houd.

Ik zou eerst al blij zijn als die Indicator in Mach3 gewoon uit zou gaan, omdat ie dan kennelijk mijn 5V als echt 5V zou accepteren. Maar DAT lukt me zelfs al niet. Hij blijft dom knipperen.
Pak ik echter de 5V van de smoothstepper zelf dan hopla, gaat ie meteen uit.

En alleen een weerstand aan de sensor van 10K meet ik gewoon 11,98V dat ga ik nooit aan de smoothstepper kunnen hangen zonder een boel blije rook , toch ?

Op pagina 4 lees ik dit:
Note: When you measure the voltage of the pin in the air after the resistor, you may find the voltage to be higher, but once it interacts with the pull-down in the input pin of the breakout board, it stabilizes to +5vdc.
Maar in dat schema hangen ze juist een 10K weerstand tussen de PLUS en de output van de sensor, en dan de sensor output meteen aan de input pin.

Zou dat het dan zijn ?
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hobbybob »

Helaas, met een 10K weerstand tussen de PLUS en de sensor output en dan (11,98V gemeten) naar de smoothieboard maakt wel dat het ledje op het bord oplicht (maar dat lukt al de hele dag), maar de indicator in Mach3 gaat niet uit.
Met 5V van de smoothstepper zelf , werkt het nog wel steeds.

Aangezien hij dus niet stuk gaat van 12V lijkt het ga ik nu maar toch rechtstreeks de output erop aansluiten van de sensor, eens kijken of DAT het dan is,....
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hobbybob »

Nee ook de sensor rechtstreeks eraan doe de indicator niet uit gaan en ook weer onregelmatig knipperen.
Daarna testen met 5V van Smoothstepper, alles doet het nog. Ik weet het niet meer ;-(
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eigenlijk heb ik het niet over een spanningsdeler.
Dat er intern in die sensor een pullup zit is een beetje lastig. Maar door een diode naar 5v kan die uitgang niet hoger dan 5v worden.
Volgens mij is dan het probleem opgelost. als je het niet vertrouwt meet je even de stroom door die diode.
20570

20546
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hobbybob »

Hi Hugo,

Het is opgelost, zie ook discussie in andere topic!
Met hulp van hfjbuis (die de uiteindelijke oplossing aandroeg, een pullup weerstand tussen +12v en zwarte draad) maar ook input van buckfast_beekeeper, Benkr en andrefc en jou hebben super geholpen.

Ik wacht nog even op antwoord van stappenmotor.nl aangaande mijn spindle (daar komt ie vandaan) die zo hard piept op 7149Hz.
Hij draait wel maar hij maakt in stilstand meer lawaaai dan als hij echt draait.
Gekke is dat ik een pulsegenerator bij stappenmotor.nl vandaag had erden daarmee kon ik hem even laten draaien zonder gepiep volgens mij toen ik de enable ingang activeerde, maar dar lukt me nu niet en zekwe weten dar het dat was weet ik ook niet meer.
Als ik daar niet uitkom wil Benkr er naar kijken.

Ad eigenlijk vandaag willen frezen maar het zit even tegen.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hobbybob »

Zojuist de spindle en driver naar Stappenmotor.nl gebracht, die wilde er wel even naar kijken.
Superfijn, omdat ik het ook bij hem gekocht heb. Ben heel benieuwd wat het nu is.
Daarna kan ik dan eindelijk, frezen. Nu maar even een printje maken met alle pullups en sensoren erop en uitgangen die naar de controller kunnen.
Ga toch nog even op jacht naar perfboard hier thuis anders in de hackerspace.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Printje tekenen en laten maken in china. Heb je tenminste mooi spul. Kan je ze zelf niet tekenen? Geef een seintje en geef aan hoe je het wil. Ik persoonlijk zou voor een klein printje gaan dat in de hammondkastjes bij de sensor kan gezet. Uiteraard kan 1 printje met 3 aansluitingen naar elke sensor, 12V en een draadje naar de ingangen ook. Ke kan dan kiezen voor een weerstandsarray of allemaal losse weerstanden.

@hugo stoutjesdijk: spanning kwam niet eens hoog genoeg. Zie het andere draadje. Een extra parallelle weerstand naast de 10k van de sensor heeft het probleem opgelost.
Plaats reactie