Puls breedte en Stall speed ?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door benkr »

Het is een geschakelde voeding. Door een lagere uitgansspanning zal er meer stroom geleverd worden voor hetzelfde vermogen. Maar 500W kunnen die steppers niet opnemen, ik denk eerder aan 150W samen.
Ook de driver is een geschakelde voeding (step down).
Niet helemaal waar voor de meeste voedingen.
De voeding zal een max. stroombegrenzing hebben, dat betekent dat die bij zo ongeveer 10A af zal schakelen, of de uitgangsspanning zal terug regelen bij die stroom, dat ligt aan het type voeding en het type stroom begrenzing, beide komen voor.
Maar inderdaad, 10A is altijd ruim voldoende.

Ik wil best voor je kijken of ik die voeding wat kan terugregelen, maar probeer eerst zelf eens of er geen potmetertje op zit (intern) wat de uitgangsspanning regelt. De meeste voedingen kunnen 10% naar boven en naar beneden regelen, dat betekent dat die 48V voeding naar 43V geregeld kan worden, dat is denk ik wel voldoende. Als ik het voor je moet doen dan stuur me maar een PB, dan regelen we de rest wel, maar wellicht zit er ook een hobbyist bij je in de buurt.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Je drivers kunnen 400kHz aan. Maakt dus een totale pulsbreedte van 2,5µs en waarschijnlijk minimaal 1,25µs hoog en idem voor laag. Met 4µs zit je dan zeker binnen de specs. Daar kan het dus normaal niet zitten. Probeer eens een onbelaste stepper. Hoge snelheden en kracht gaan bij steppers niet samen.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hobbybob »

Even een korte reaktie voor het slapen gaan (was vanmorgen om 4.30u op, het lampje begint nu uit te gaan...)
Ik heb net even een 48V 10.4A voeding gepakt uit mijn voorraad en die kon ik met het potmetertje (zonder modificaties o.i.d.) keurig terugdraaien tot minimum van 41.5V.
Dat lijkt me hartstikke mooi. En ik ga ook het aantal microsteps morgen maar terug zetten.
Ik heb 16mm 5mm spoed spindels. dus als ik hem op 400 of 800 microsteps zet, is 800 steps dus een omwenteling, dus 5mm verplaatsing, kom ik nog op een precisie uit van 5mm/800=0,00625, nou dat is voor mij prima.
Dus ik houd jullie op de hoogte.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Volgens de datasheet is de minimale pulslengte 1,4µs. Dat zou dan een stapfrequentie geven van >700kHz. De datasheet is wel minder duidelijk dan de leadshine. Er is ook een MSD-80-7.8 die 80V aan kan en 7.8A.

2 termen wel niet door elkaar halen. 4 micro steps geeft 800 steps/rotatie. Je stappenmotor is een 1,8°/stap type. Door nu elke stap onder te verdelen in 4 tussenstappen kom je dus op die 800 steps/rotatie.

Welke snelheid wil je halen? Vanuit dat standpunt kan je ook bepalen welke stapfrequentie je nodig hebt.

edit: ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het een herlabelde leadshine gaat. Volgens mij een DM556E. Het enige verschil dat leadshine deze driver opgeeft aan 200kHz.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hobbybob »

Je hebt helemaal gelijk Buckfast_Beekeeper, ik was termen doorelkaar aan het halen (het was ook een veel te lange dag).

Ik denk ook dat het een gebrande DM556 is, maar wel gek dat de kloon dan opgeeft sneller te zijn ?"
Ik kan natuurlijk gewoon die 200Khz aanhouden.
En hoe snel ik wil ? Nou iig iets sneller dan 25mm/s maar heb niet echt iets dat ik een bepaalde snelheid wil halen, maar gewoon iets sneller, duurt nu best lang voordat de gantry helemaal vooraan staat ;-)


Vandaag weer verder gegaan, ga nu 3 voedingen gebruiken (die vorige DDCS standalone controller werkte op 24V) de Smoothstepper die er nu aan gaat, werkt op 5V
Echter die inductieve eindstops willen graag tussen de 6-36V.
Dus ik doe nu:
5V 3A voor de smoothstepper en C25 Breakoutbord
12V 2A voor de inductieve eindstops
48V teruggedraaid naar 41,5V voor de Stepperdrivers

Nu even de weerstandsdeler opnieuw uitrekenen voor 12V, dan even een mooie manier vinden die te solderen/krimpkousen, zodat ik gewoon weer netjes 3 draadjes krijg die 0/5V schakelen die op de smoothstepper input kunnen.

Dan uitzoeken hoe ik de pulsen voor de spindel uit de Smoothstepper krijg in Mach 3, met de tips van hier moet dat lukken. Enige wat ik onduidelijk vind is dat op de parallele poort was het altijd poort 1 en dan pinnetje zoveel.
Met de USB smoothstepper heb ik wel een hele berg pinnetjes, dus even kijken hoe dat zit (of dat intern nog 2 poorten zijn...) Maar komt goed ;-)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door ruudderooy »

in en outputs smooth stepper usb variant.
Parallel Port #1: 12 Outputs, 5 Inputs
Parallel Port #2: 4 Dedicated Outputs, 5 Dedicated Inputs, and 8 block assignable as input or output
Parallel Port #3: 3 Differential inputs and 3 single-ended inputs

20533
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door benkr »

Misschien nog iets om over na te denken, ik heb voor Portje zijn machine eigenlijk precies het zelfde probleem, 12V Proximity switches en 5V ingangen op de ingang van de controller.
Ik heb dat opgelost met dit printje:

https://www.aliexpress.com/item/3301780 ... 4c4dlRwFNx

De 12V de Proximity switch op de ingang van het printje (opto couplers) en dan de uitgang die 5V is naar het Pokeys bordje. Werkt echt perfect.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Is dat bordje wel nodig? De NO NPN eindelopen trekken de ingang van de controller naar massa. Normaal zou dan de controller zijn ingang dan met een pull up aan zijn gewenste high level moeten hangen.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hobbybob »

benkr schreef: 25 apr 2020 18:16 Misschien nog iets om over na te denken, ik heb voor Portje zijn machine eigenlijk precies het zelfde probleem, 12V Proximity switches en 5V ingangen op de ingang van de controller.
Ik heb dat opgelost met dit printje:

https://www.aliexpress.com/item/3301780 ... 4c4dlRwFNx

De 12V de Proximity switch op de ingang van het printje (opto couplers) en dan de uitgang die 5V is naar het Pokeys bordje. Werkt echt perfect.
Heb je er toevallig nog een paar extra gekocht ?
Als je 3 proximity switches kan aansluiten hierop en dan 3x 5V eruit komt voor x,y,z dan zou ik met één printje geholpen zijn :-)
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hobbybob »

benkr schreef: 25 apr 2020 18:16 Misschien nog iets om over na te denken, ik heb voor Portje zijn machine eigenlijk precies het zelfde probleem, 12V Proximity switches en 5V ingangen op de ingang van de controller.
Ik heb dat opgelost met dit printje:

https://www.aliexpress.com/item/3301780 ... 4c4dlRwFNx

De 12V de Proximity switch op de ingang van het printje (opto couplers) en dan de uitgang die 5V is naar het Pokeys bordje. Werkt echt perfect.
Heb je er toevallig nog een paar extra gekocht ?
Als je 3 proximity switches kan aansluiten hierop en dan 3x 5V eruit komt voor x,y,z dan zou ik met één printje geholpen zijn :-)
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door benkr »

Ja, ik heb er inderdaad een paar extra gekocht, maar die doe ik niet weg, daar heb ik al een bestemming voor.
Maar de levertijd was best wel kort, ik denk dat ik ze binnen 2 weken in huis had.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je die limit ingangen al met een draadje naar gnd getest ?(of een schakelaar)
Verwachten ze een NO of NC contact naar ?? (5v of Gnd)
Jij hebt open collector proximiti sensors, die trekken je pull-up signaal van 5v (als je die weerstand op 5v zet) naar 0v als het goed is. (zoals al op een ander draadje aangehaald werd)

Dus eerst het principe van je board uitzoeken en dan pas met proximiti gaan knoeien.

En of dat signaal van die proximiti zo werkt kun je op een breadboard zonder breakoutboard ook wel even proberen en de spanning meten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door hobbybob »

Thanks Hugo,

Ik heb eens even zitten spelen met het boardje.
In theorie heb ik nu helemaal door hoe het werkt, als ik de 5V aanbied van een van de 5V uitgangen van het smoothstepper bordje werkt het ook zoals ik zou willen en gaat het ledje op de smoothstepper branden en gaat de input signals current state M1Home uit.Precies wat ik wil, als de sensor naar nul schakelt dan moet hij een eindstop detecteren, als hij niet schakelt (en dus 5V op die pin zet) werkt het.

Nu de praktijk:
Als ik dan 5V van de sensor aanbied, brand het ledje minder fel (lijkt een beetje te pulseren) en knippert de input signal indicator in Mach 3 een beetje willekeurig.
Meet ik op de pen dan bied ik 5,08V aan. Wat is nu het verschil tussen mijn 5,08V van de sensor en de 5.00V die netjes uit de smoothstepper komt. Die 0,08V zal het verschil toch niet inzitten ?
Als ik hem dan naar 0,5V schakel (hij wil niet helemaal naar nul) dan blijft het de input signals current state in diagnostics in Mach3 gewoon branden/willekeurig knipperen, dus er verandert niets, terwijl de spanning uit de proximity sensor dus wel degelijk daalt.

Vet teleurstellend dit, eerst denk je nog: Ik maak een denk fout, maar als de theorie en praktijk niet meer kloppen gaat de lol er vanaf.
Ik ga de spindle aansluiten, eens kijken of ik dat wel aan de gang krijg. Want in het ergste geval maak ik nieuwe beugeltjes doe ik het tijdelijk even met microswitches en bestel ik zo'n bordje die Benkr ook heeft en kan ik over 2 weken weer opnieuw proberen grmbl.... :evil:
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Puls breedte en Stall speed ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Meet eens de spanning die je aanbied zodra de draad is aangesloten. Het zal geen 5V meer zijn. Je hebt een spanningsdeler 10k van je sensor en 4k7 van je C25 bordje. Gooi je dat in een calculator dan maakt die daar een spanning van 3,8V van. Uiteraard gaat je led dan minder 'branden'. IPV 14,5mA krijgt die nu nog maar 9mA of 33% minder. De handleiding geeft zelf aan dat er bij een spanning van 12V ongeveer 10k als totale weerstand dient gebruikt. Deze 10k zit toevallig (of is het minder toevallig dan wij denken) al in je eindschakelaar. Dus gewoon bruin aan 12V, zwart aan de ingang van je C25 en blauw aan GND. Test het gewoon. Een 4k7 tussen GND en zwart. Bruin aan 12V en blauw aan GND. Meet dan eens je spanningen. Je kan parallel met de 4k7 er ook nog een 220R weesrtand en rode (20mA) led naast plakken.

Heb je zelf nog met een extra weerstand naar GND een spanningsdeler gemaakt, dan komt je spanning alleen maar lager uit. Je maakt tenslotte een parallelle weerstand met de reeds aanwezige 4k7. Gooi ik er bijvoorbeeld een extra 4k7 naast, dan zakt de spanning al naar 2,27V. De standaard zegt dat een aangeboden TTL hoog niveau (1) minimaal 2,7V moet zijn. Een logische low (0) dient beneden 0,4V te zijn. Vanaf 2V zou de aangesloten periferie een logische 1 moeten herkennen en beneden 0,8V een 0. Vraag is dus of je wel degelijk buiten de niet gedefinieerde zone blijft.

edit: ik ga dit eens opbouwen op een breadbordje. Maar eerst wat ander werk te doen.
Plaats reactie