Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door hobbybob »

Goedenmiddag allemaal,

Vanmiddag mijn spindle driver (onderste op deze foto: http://stappenmotor.nl/Stappenmotor/HF% ... river.html) aangesloten.
Ik heb vanaf de Smoothstepper Pin 16,17 en gnd gebruikt en verbonden met Pulse+ Dir+ en de GND naar Pulse- en Dir-.
Het aantal rpm/khz heb ik ingesteld op 935. Max. current staat op 5.5A (is ook de max van deze driver) Spindle is een watergekoelde 1.5kW , max toerental 24000.
Alles komt bij stappenmotor.nl vandaan, heb deze set al in 2013 gekocht (sindsdien heeft hij in de originele verpakking opgeslagen gelegen in mijn schuur).

Echter als ik spanning op alles zet (controller, steppers en de spindle driver) hoor ik hoog jankend gepiep uit de spindle komen.
Hij lijkt ook al bekrachtigd maar ik kan hem met de hand draaien (en elke keer als ik hem 1 draaitje geven hoor je even het geluid inzakken in toonhoogte en weer terugkomen).
Het is net als een electromotor die net niet opgang wil komen. Denk aan een volle wasmachine waarbij de motor flink zijn best moet doen om op gang te komen.

Als ik in Mach3 het command M3 of M4 geeft gaat de spindel CW of CCW draaien, ook toerental is regelbaar (ben voor de zekerheid nog maar niet boven de S10000 geweest).
De spindle maakt ook het geluid als ik de plug met Pulse/Dir eruit haal (om uit te sluiten dat de smoothstepper het veroorzaakt).

Verder heb ik de Enable+ aan de 5 volt gehangen, geen verandering.
De Enable - aan de gnd, geen verandering.

Allebei aansluiten maakt dat de driver in Alarm gaat.

Ook heb ik een fase omgewisseld (omdat iemand aangaf als je 2 fases wisselde hij in de andere richting ging draaien). Piepen bleef, het is er al als hij niet draait, gewoon meteen bij aanzetten.

Mij lijkt het geluid / janeken electrisch want als hij niet draait, kunnen het niet de lagers zijn lijkt me, maar ik ben maar een beginnend prutser en op mijn KM3 had ik in 2013 alleen maar een kress spindle.

Is er iemand die een VFD heeft liggen die een 1.5kW spindle kan aansturen om eens te kijken of hij aan een VFD ook dat geluid maakt ?
Ik wil bepalen of de spindle dit geluid maakt of dat de Driver dit veroorzaakt.
Hoop dat iemand kan helpen ? Ik kan de vfd in persoon ophalen en na testen meteen weer terugbrengen, ik wil desnoods borg achterlaten voor de vfd als je me niet kent of vertrouwd (sommigen heb ik al meerdere malen gezien op de cnc dag, ik kom ook wel eens bij Hugo). Ik wil alleen het issue oplossen en zaken uitsluiten.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door Geldof »

Zo moeilijk kan een foto toch niet zijn?

20549
Click buy play
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door hobbybob »

Als je me kan uitleggen hoe , maar het lijkt erop dat ik niet direct kan linken naar een foto, je schijnt alleen maar foto's vanuit je eigen album te kunnen plaatsen ?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door chimaerion »

Ben er vrij zeker van dat dit jankend piepend geluid komt door de carrier frequency van de driver of vfd. De carrier frequency is de frequentie die gebruikt wordt om een sinus na te bootsen met behulp van blokgolven. Bij bijna alle vfd’s kun je deze veranderen tot meestal 16 kHz.
Bij 16kHz is het zeer stil en veel minder piepend. Onder de 10 kHz wordt het geluid storend.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door andrefc101 »

chimaerion schreef: 26 apr 2020 18:59 Ben er vrij zeker van dat dit jankend piepend geluid komt door de carrier frequency van de driver of vfd. De carrier frequency is de frequentie die gebruikt wordt om een sinus na te bootsen met behulp van blokgolven. Bij bijna alle vfd’s kun je deze veranderen tot meestal 16 kHz.
Bij 16kHz is het zeer stil en veel minder piepend. Onder de 10 kHz wordt het geluid storend.
Het is inmiddels gebleken dat het aanpassen van parameters in vfd’s een niet al te handig advies is wanneer er geen 100 procent kennis over is......
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door Ballegooijen »

Het is inmiddels gebleken dat het aanpassen van parameters in vfd’s een niet al te handig advies is wanneer er geen 100 procent kennis over is......
Klopt! Ik heb daar ook een keer wat over gelezen :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door chimaerion »

andrefc101 schreef: 26 apr 2020 20:24
chimaerion schreef: 26 apr 2020 18:59 Ben er vrij zeker van dat dit jankend piepend geluid komt door de carrier frequency van de driver of vfd. De carrier frequency is de frequentie die gebruikt wordt om een sinus na te bootsen met behulp van blokgolven. Bij bijna alle vfd’s kun je deze veranderen tot meestal 16 kHz.
Bij 16kHz is het zeer stil en veel minder piepend. Onder de 10 kHz wordt het geluid storend.
Het is inmiddels gebleken dat het aanpassen van parameters in vfd’s een niet al te handig advies is wanneer er geen 100 procent kennis over is......
Insinueer je nu dat ik uit mijn nek zit te lullen?
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door Tonybryden »

Nee dat insinueert hij niet, beter lezen wat andrefc schrijft.
Ze hebben een nare ervaring meegemaakt met vfd instellingen .
Laatst gewijzigd door Tonybryden op 26 apr 2020 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door hobbybob »

Maar ik heb dus geen VFD ?
Ik heb de driver zoals in post 2 van Geldof. Dus niet echt zo'n standaard HangYang of dergelijk veel gebruikte VFD.
Kan ook niets instellen, alleen in Mach3 een aantal pulsen in de motor tuning drivers.
Die staan nu zoals me aangeraden is op 1000 en 1500 (1.500.000 pulsen per minuut, kom je dus op 25Khz uit).

Ik wilde juist een VFD proberen te lenen, om eens te kijken of hij dan oko zo piept. Hij hoeft wat mij betreft nog niet eens aan de smoothstepper (die kan dat ook niet volgens mij ? Kan geen PWM maar alleen step / dir).
Maar dan zou ik door met de hand aan de potmeter te draaien alsnog de snelheid kunnen instellen. En hoor ik of het ding zo blijft piepen.
Hij doet het namelijk ook als er nog niets aanhangt aan pulse/dir poorten. Dus of de driver, of de spindle...
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door benkr »

Let er dan dus wel op dat je a. geen normale driefase draaistroommotor hebt, en dat dus de standaard instelling van de VFD wel eens funest kan zijn voor je motor. Dat is ook de boodschap die hier werd gebracht, een verkeerd ingestelde VFD kan je motor echt helemaal oproken, pas daar dus mee op.
En b. deze test niet echt veel zegt, een goed ingestelde VFD zal deze motor zeker goed laten draaien maar dan draait hij nog steeds niet goed op de bijbehorende regelaar.
Ik wil je voorstellen dat je zorgt dat het setje bij mij komt, dan ga ik er wel een keertje naar kijken.
Ik denk dat het setje voor 7,25 Euro bij mij is, daar kun je niet voor gaan rijden.
Als je dit wilt dan stuur me maar een PB.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door andrefc101 »

chimaerion schreef: 26 apr 2020 20:39 Insinueer je nu dat ik uit mijn nek zit te lullen?
Je mag er van vinden wat je wilt, maar iets zomaar ff wijzigen om te proberen kan een erg dure hobby zijn....
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door hobbybob »

Yes! Het is gelukt.
Heb de spindle en driver naar stappenmotor.nl gebracht en Harrie heeft het voor me getest en een nieuwe driver erbij gedaan.
Nu hoor je de spindle in lage toerentallen niet eens over de waterkoeling heen komen!
Supergaaf, geen enkel gepiep meer en wat een service! Maandag gebracht en kon het vandaag al weer ophalen.
De oude driver kon tot 5.5A aansturen, de nieuwe die ik heb gehad tot 8.2A (maar staat op 6.3 ingesteld. 6.3Ax230V is 1449W dus dat lijkt dan mooi bij een spindle van 1,5kW te passen.

Uiteraard rijzen dan weer nieuwe vragen en die zal ik, om de categorien niet te vervuilen in de spindles categorie zetten (dank voor het advies Hugo ;-)
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spindle maakt hoog piepend geluid (ook in stilstand)

Bericht door hobbybob »

Ik heb de acceleratie nu op 0.25 gezet en hiermee kan ik gewoon de spindle uitzetten van 22000 naar nul zonder dat de driver in protectie gaat.
Wel vraag ik me af of de RPM's kloppen. Maar dat luister ik wel een keertje bij iemand die ook een watergekoelde spindle heeft.

Voor ben ik weer een stapje verder!
Plaats reactie