Zaaglint lassen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Zaaglint lassen

Bericht door JanSr »

Heeft iemand ervaring met het lassen van zaaglinten?
Ik heb net een nieuwe lintzaag gekocht, met een langere maat zaaglint.
Van de oude machine heb ik nog een stel linten.

Het lijkt mij denkbaar om stukken zaaglint met een klemvoorziening tegen elkaar te zetten en dan met TIG aan elkaar te smelten.
Iemand dit al eens gedaan?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Zaaglint lassen

Bericht door rien1959 »

Ik heb het wel eens geprobeerd maar het was geen succes. Toch schijnt het te kunnen : https://youtu.be/5kRCT18R3LY
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zaaglint lassen

Bericht door DaBit »

Ik heb een keer een zaaglint met een TIG-vloeilas aan elkaar gezet, dat hield ongeveer 3 rondjes vol.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Zaaglint lassen

Bericht door Grafjan »

Bij ons zit er een lasapparaat op de lintzaag en worden de zagen altijd gelast. Zagen kopen ze gewoon op de rol. Ook als je ergens een gat in moet zagen , boren ze eerst een gat dan knippen ze de zaag door en voeren hem door het gat heen en lassen hem dan weer aan elkaar.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Zaaglint lassen

Bericht door JanSr »

Toch het proberen waard. Nagloeien lijkt te helpen, als ik die video bekijk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zaaglint lassen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, zo'n las voorziening hebben wij ook op de Record lintzaag zitten. Ooit wel gedaan.
Zit een knippertje op om de uiteinden netjes te knippen, daarna stuiklas je de boel tegen elkaar. Vervolgens slijp je die uitgevloeide las weer mooi vlak. En dan moet de boel ook nog na gegloeid worden, dat doe je ook met de lasstroom, maar is een gevoel dingetje.
Het werkt, maar gekochte zagen doen het gewoon veel langer, en als ze breken zijn ze waarschijnlijk toch al een eind heen.
Heel lang geleden, toen ze nog stempel met een lintzaag maakten (dus voor het draadvonk tijdperk) hadden ze geen keus, moest de zaag gebroken worden, dan door het geboorde startgat, vervolgens gelast. En konden ze de snijplaat netjes uitzagen. En daarna met de vijlmachine nawerken.

Maar lintzagen kosten zo weinig, daar gaan we geen tijd meer aan verspelen. (die rollen die we nog hebben liggen zullen wel niet meer opgaan als we er niet iets me verzinnen, misschien als we es ergens een groot gat in willen :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Zaaglint lassen

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi,
Mijn lintzagen zet ik in elkaar met zilversoldeer.
Er zijn een paar regels waar je aan moet voldoen. De zaag moet schuin aangeslepen voor ongeveer 5mm lang. Dat moet elk aan een kant van het blad gebeuren. Door een strip koper met het blad tegen de slijpsteen te houden vermijd je dat het metaal blauw wordt, want dan kun je het vergeten, niks zit dan vast. Voordat je dit doet is het verstandig de zaaguiteinden goed te ontvetten. Leg de schuine kanten op elkaar met de soldeerflux, als een pasta, ertussen.
Rustig heet maken met een puntbrandertje en als de flux glazig wordt het zilversoldeer toevoegen, hoe minder hoe beter. Nadat het is afgekoeld aan beide zijden nawerken zodat tussen de geleidingen past, zonder dat je de tanden raakt. Daarna een beetje de brander er over halen zodat de geslepen oppervlak net begint te verkleuren. Zagen maar, succes, Peter
Plaats reactie